هر خانمی ممکن است در دوران بارداری خود با چالش های بسیار زیادی مواجه گردد. آشنایی با بهترین برنامه غذایی در بارداری راهکاری است تا بتوان این دوره شگفت انگیز را بدون چالش پشت سر گذاشت. همان گونه که می دانید بدن در این دوره نیازهای خاصی دارد و تغذیه نقش بسیار مهمی را در سلامت جنین و مادر ایفا می کند. به سبب تغذیه مناسب، جنین شما می تواند رشد بهینه ای تجربه کند؛ به همین جهت توصیه داریم به سادگی از کنار این موضوع عبور نکنید.

بهترین برنامه غذایی در بارداری + لیست غذاهای ممنوعه در زمان حاملگی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

یک رژیم غذایی مناسب این قابلیت را دارد تا علاوه بر تامین نیازهای مادر، اثرات مثبت بسیار زیادی نیز بر جنین داشته باشد. از دیگر مزایای مصرف موادغذایی سالم می توان به کاهش مشکلات و عوارض دوران بارداری اشاره نمود. این عوارض شامل تهوع و استفراغ می شوند که با استفاده از تغذیه می توان مانع از آن ها شد. حال باید پرسید که بهترین موادغذایی در بارداری کدامند؟ در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر مواد غذایی مناسب و سالم در دوره بارداری خواهیم پرداخت. تا انتها ما را همراهی کنید.

 

بهترین برنامه غذایی در بارداری

به طور معمول هر خانم بایستی در دوره بارداری خود هر هفته 450 گرم وزن اضافه نماید؛ اما برخی طی سه ماهه اول بارداری این امر را تجربه نمی کنند. علت آن را می توان عدم تمایل به خوردن غذا و تهوع دانست که بسیار آزاردهنده است. نکته ای که بایستی در این رابطه بدانید این است که خانم های کم وزن نیاز به افزایش وزن بیشتری دارند تا در ادامه جنین با مشکل خاصی مواجه نگردد. از ماه سوم به بعد زن باردار لازم است 300 کالری به موادغذایی روزانه خود بیفزاید؛ زیرا این میزان کالری می تواند سلامت جنین شما را تامین سازد. بهترین موادغذایی که می توانید در رژیم دوران بارداری خود قرار دهید شامل موارد زیر می شوند.

موادغذایی سرشار از آهن

موادغذایی خاصی همچون جگر، لوبیاها، ماهی، گوشت قرمز، سیب زمینی، سبزیجات، زرده تخم مرغ، میوه های خشک و حبوبات منبع غنی از آهن هستند. با قرار دادن این مواد غذایی در برنامه غذایی دوران بارداری می توانید نیاز بدن خود را برای دریافت آهن تامین سازید. توصیه داریم بلافاصله بعد از غذا چای و یا قهوه مصرف نکنید؛ زیرا منجر به کم خونی خواهد شد. مواد خوراکی مانند پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، فلفل سبز، لیمو ترش و کلم نیز اثرات قابل توجهی جهت جذب بهتر آهن دارند و می توانند در این راستا به شما کمک های بسیار زیادی نمایند.

2

مواد پروتئینی

از دیگر موادغذایی که نقش قابل توجهی را در برنامه رژیم تثبیت وزن ایفا می کند مواد پروتئینی را می توان نام برد. این مواد شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی می شوند که مصرف آن ها موجب رشد ذهنی جنین شما نیز می شود. فراموش نکنید که این مواد پروتئینی منبعی عالی از ویتامین B و آهن بوده و گزینه ای عالی برای رشد جنین شما به شمار می روند. همچنین شما با مصرف تخم مرغ، غلات، حبوبات و پنیر نیز می توانید به پروتئین مناسبی دست یابید.

کلسیم

هر زن باردار لازم است طی این دوره روزانه 1000 میلی گرم کلسیم دریافت کند. اگر جزء خانم های باردار زیر 30 سال هستید بهتر است به این موضوع اهمیت بیشتری بدهید. برای دریافت این میزان کلسیم می توانید از محصولات لبنی، ماست و شیر کمک بگیرید. اگر بخواهیم اشاره ای اجمالی به میزان کلسیم محصولات لبنی داشته باشیم می توان گفت یک فنجان شیر 300 میلی گرم، یک دوم فنجان ماست 230 میلی گرم و 30 گرم پنیر 240 میلی گرم کلسیم دارد. از دیگر منابع کلسیم می توان شیر سویا، آجیل، سبزیجات، برنج و تن ماهی را نام برد.

علاوه بر موارد نام برده شده انواع ماهی ها همچون ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی تن، تخم کدو، تخم کتان، تخمه آفتابگردان، کنجد و گردو نیز از جمله موادی هستند که به عنوان بهترین مواد غذایی در دوران بارداری شناخته می شوند. این مواد با خواص بی نظیر خود می توانند امگا 3 موردنیاز بدن شما را تامین سازند.

3

اسید فولیک

اسید فولیک قدرت بالایی جهت حفظ سلامت سیستم عصبی است. این ماده می تواند مانع از ابتلا به بیماری قلبی، پوکی استخوان و نقص های مادرزادی شود؛ بنابراین مصرف آن برای مادران باردار بسیار اهمیت دارد. با توجه به این مطلب می توان گفت که دلیل اصلی نقص در بدن جنین، کمبود اسید فولیک است که بایستی در بهترین برنامه غذایی بارداری گنجانده شود. از مواد غذایی مناسبی که می توانید از آن ها جهت تامین اسید فولیک کمک بگیرید میوه جات، عدس، اسفناج، مارچوبه، کاهو، کلم، سبزی، جعفری و لوبیا سفید و قرمز را نام برد.

ویتامین ها

ویتامین ها از جمله موادی هستند که بایستی خانم های باردار حتما در برنامه غذایی خود قرار دهند. میوه ها و سبزیجات سرشار از انواع ویتامین ها هستند؛ اما بهتر است برای مصرف آن ها حتما از پزشک کمک بگیرید. جهت دریافت هرگونه برنامه غذایی در بارداری و برنامه رژیم برای دیابتی ها می توانید با کارشناسان ما در جمفیت کمک بگیرید.

لیست غذاهای ممنوعه در زمان حاملگی

در کنار غذاهای مفیدی که نام برده شد لازم است از مصرف برخی غذاها نیز بپرهیزید. این غذاها شامل موارد زیر می شوند.

غذاهای دریایی

برخی غذاهای دریایی مانند کوسه ماهی و شمشیرماهی حاوی جیوه هستند که این ماده برای خانم های باردار مضر است. توصیه داریم به هیچ عنوان از غذاهای دریایی منجمد شده و یا دودی استفاده نکنید؛ زیرا می توانند سلامت مادر و جنین را تهدید کنند.

تخم مرغ خام و یا نیمه خام

مصرف تخم مرغ خام و یا نیمه خام را نیز بایستی کنار بگذارید چرا که می توانند برای شما و کودکتان خطرآفرین باشند.

شیرهای غیر پاستوریزه

به هیچ عنوان از شیرهای محلی و غیر پاستوریزه استفاده نکنید زیرا این شیرها زمینه های ایجاد عفونت و مسمومیت خونی را از طریق جفت فراهم می سازند.

پنیر نرم

پنیر نرم دارای باکتری  و انگل است؛ البته نمی توان به طور صد در صدی این موضوع را تایید نمود. در هر صورت بهتر است آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید؛ چرا که می تواند اثرات منفی بسیار زیادی بر جنین شما داشته باشد.

انواع کنسرو، سوسیس و کالباس

به عنوان آخرین ماده غذایی مضر توصیه داریم اصلا از کنسروها، سوسیس و کالباس استفاده نکنید. این مواد دارای نگهدارنده هستند و می توانند سیستم ایمنی بدن زنان را ضعیف سازند.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که استفاده از برنامه های غذایی سالم در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. عناصر مفید شامل ویتامین ها، پروتئین ها، کلسیم ها، اسید فولیک و آهن می شوند که می توان ها را در محصولات لبنی، سبزیجات، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و میوه ها دید. مواد غذایی مضر در دوران بارداری نیز شامل غذاهای دریایی، شیرهای غیرپاستوریزه، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس می شوند.

سوالات متداول

چرا باید در دوران بارداری کلسیم مصرف کرد؟

کلسیم موجب تقویت استخوان ها و تامین سلامت دندان های شما خواهد شد؛ بنابراین اهمیت بسیار زیادی دارد.

اسید فولیک چه تاثیری بر سلامت جنین دارد؟

اسیدفولیک می تواند زمینه های رشد و نمو بهتر جنین را فراهم ساخته و مانع از ایجاد نقص های مادرزادی شود.

بهترین سبزیجات در دوران بارداری کدامند؟

بهترین سبزیجات در این دوره شامل شبزیجات با برگ های تیره، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، هویج و... می شوند.