پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بهره مندی از دستگاه گوارش سالم نیاز به مراجعه شما به متخصص گوارش دارد زیرا این افراد می توانند با دانش خود راهکارهای موثری را پیش پای شما قرار داده و به شما کمک کنند تا به خوبی سیستم گوارشی خود را حفظ کنید. مشکلاتی که در ناحیه گوارشی انسان رخ می دهند می توانند به طور مستقیم بر اعصاب و روان انسان ها نیز اثر بگذارند بنابراین نباید این سری مشکلات را نادیده گرفت. هضم درست غذا برای سلامت بدن هر فردی الزامی است و این بدان معناست که بدن می تواند به خوبی مواد غذایی موثر را تجزیه نموده و از خواص آن ها بهره مند گردد.

در صورتی که این هضم به خوبی انجام نپذیرد می توان گفت سیستم گوارشی دچار مشکل شده است و این مجموعه مشکلات در انتها می توانند شما را با افزایش وزن ، مشکلات هورمونی و بیماری های مزمن مواجه نمایند. ما در این نوشتار قصد داریم تا به راهکارهایی اشاره کنیم که در جهت سلامت دستگاه گوارش توسط دکترهای فوق تخصص گوارش و کبد نیز توصیه شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه داریم تا انتها ما را مهمان نگاه های زیبای خود کنید.

دکتر متخصص گوارش و کبد

ساختار دستگاه گوارش

موا غذایی از جمله نیازهای طبیعی هر فردی به شمار می روند و در واقع می توان گفت این مواد عامل زنده ماندن انسان ها هستند. هر انسان بسته به شرایط خود برای دریافت انرژی موردنیازش نیاز به تغذیه داشته و این امر را نمی توان نادیده گرفت چرا که اهمیت بسیار بالایی دارد. در این راستا برای تامین انرژی ، اندام های مختلفی از بدن طی هماهنگی های خاصی این وظیفه را برعهده دارند که از مهم ترین آن ها می توان به دهان ، مری ، روده و ... اشاره نمود که هرکدام وظیفه مشخصی را دارند. دستگاه گوارش نیز ارتباط مستقیمی با این اندام ها دارد به گونه ای که می توان آن را لوله ای دانست که ابتدای آن از دهان شروع شده و انتهای آن به مقعد می رسد.

متخصص گوارش کیست ؟

حال که با سیستم گوارشی بدن آشنا شدید به سراغ این موضوع که متخصص گوارش چه فردی می باشد. می رویم تا با مجموعه فعالیت های این فرد نیز آشنا شوید. دستگاه گوارش به عنوان یک سیستم بسیار پیچیده طی ارتباط خود با دنیای بیرون ممکن است با مشکلات متعددی همچون بیماری ها مواجه شود. در چنین شرایطی دکتر گوارش می تواند طی بررسی ها و انجام آزمایشات مربوطه دلایل بیماری را تشخیص داده و راهکارهای درمانی مناسبی برای بهبود بیمار انتخاب کند. به طور کلی افرادی که به عنوان متخصص گوارش فعالیت دارند لازم است در راستای ارائه خدمات درمانی تخصص های زیر را دارا باشند.

  • فیزیولوژی دستگاه گوارش
  • بیماری ها و اختلالات گوارشی
  • روش ها و تجهیزات درمانی موثر همچون آندوسکوپی

خطرناک ترین بیماری های دستگاه گوارش

با توجه به حساس بودن سیستم گوارشی بدن امروزه می توان بیماری های مختلفی را برای دستگاه های گوارشی شاهد بود که عدم رسیدگی به هرکدام می تواند شما را بیماری های خطرناک تری مواجه سازد بنابراین توصیه داریم در صورت مشاهده هرگونه مشکل در این ناحیه حتما به متخصص گوارش مراجعه نموده و نوع بیماری خود را با وی درمیان بگذارید. از مهم ترین یا خطرناک ترین بیماری های دستگاه گوارش می توان به اسهال ، یبوست ، فیشر ، هورونید ، آبسه های پروینال ، کولیت ، پولیپ روده بزرگ ، سرطان و ... اشاره نمود.

هرکدام از این بیماری ها ممکن است ابتدا بسیار خفیف باشند اما اگر به صورت بلند مدت ادامه یابند قادرند تا سیستم گوارشی شما را دچار مشکلات بیشتری نمایند. اگر بخواهیم در قالب یک مثال این امر را تشریح دهیم می توان به یبوست اشاره نمود که اگر پایدار باشد در انتها شما را به بیماری خطرناکی به نام دیورتیکولار مبتلا می کند.

زخم معده چگونه ایجاد می‌شود؟

معده برای کمک به هضم غذا و محافظت در برابر میکروب‌‌ها، یک اسید قوی تولید می‌‌کند. برای محافظت از بافت معده در برابر این اسید‌، لایه‌ی ضخیمی از مخاط ترشح می‌شود. لایه‌ی مخاطی دستگاه گوارش، نسبت به اسید مقاوم است و با قرار گرفتن در معرض اسید معده و سایر آنزیم‌های گوارشی آسیب نمی‌بیند. این بافت پوششی، لایه‌های زیرین را از آسیب آنزیم‌های گوارشی محافظت می‌کند. اگر لایه‌ی مخاطی فرسوده شود و به طور موثر کار نکند، باعث از بین رفتن پیوستگی پوشش محافظتی می‌شود. در نتیجه، اسید معده و سایر آنزیم‌های گوارشی به لایه‌های زیرین نفوذ کرده و باعث آسیب می‌شوند و به این شکل زخم گوارشی ایجاد می‌شود. زخم‌های گوارشی به دو دسته‌ی زخم معده و زخم اثنی عشر (زخم روده یا زخم دوازدهه) تقسیم می‌شوند.

زخم معده چگونه ایجاد می‌شود؟

مهم ترین دلایل به وجود آمدن مشکلات گوارشی

دلایل بسیاری می توانند شما را با مشکلات گوارشی مواجه ساخته و ملزم به مراجعه به دکتر گوارش نمایند. از مهم ترین دلایل این امر می توان موارد زیر را نام برد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

  • بروز تغییر در روند طبیعی زندگی
  • اسفاده از رژیم های کم فیبر
  • عدم انجام ورزش های موثر و مفید
  • استفاده مکرر از محصولات لبنی
  • کمک تحرک بودن روده های بدن
  • استفاده از داروهای بارداری که حاوی مقدار بالایی کلسیم و آلومینیوم می باشند.
  • مصرف داروهای خاص
  • بارداری
  • عفونت های باکتریایی و ویروسی بدن
  • انجام جراحی های قبلی روده
  • سوء جذب بدن
  • مقاومت در برابر میل به اجابت مزاج به دلیل دردهای بواسیر

روش های طبیعی حفظ سلامت دستگاه گوارش

روش های طبیعی خاصی وجود دارند که به عنوان روش های سالم نگه داشتن دستگاه گوارش شناخته می شوند. این روش ها می توانند به شما کمک کنند تا درگیر بیماری های نام برده شده نشده و شرایط بهتری را برای خود رقم بزنید. از مهم ترین روش های طبیعی حفظ سلامت دستگاه گوارش می توان به موارد زیر اشاره نمود که اهمیت بسیار بالایی دارند.

  • در طول روز حتما به اندازه کافی بنوشید
  • ورزش را در برنامه غذایی خود قرار داده و به هیچ عنوان فراموش نکنید
  • از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز کنید زیرا این غذاها به راحتی می توانند به سیستم گوارشی بدن شما آسیب وارد سازند.
  • مواد خوراکی و غذایی را که حاوی فیبر می باشند در برنامه غذایی خود قرار داده و به طور روزانه این مواد را مصرف کنید.
  • به هیچ عنوان غذاهای خود را سریع نخورید.
  • حتما از موادی که حاوی پروبیوتیک می باشند استفاده کنید
  • مصرف الکل را حذف کنید
  • از پرخوری اجتناب نموده و در طول روز وعده های کوچک بخورید
  • استرس ها و تنش های خود را مدیریت کنید زیرا این استرس ها عامل اصلی بیماری های گوارشی می باشند.

سلامت دستگاه گوارش

دنیای پزشکی دنیای گسترده‌ای است و تخصص‌های فراوانی در آن وجود دارند. بسیاری از رشته‌های تخصصی دارای تعدادی فوق تخصص هستند و در برخی از رشته‌ها فلوشیپ هم معنی پیدا می‌کند. برای آشنایی با هر کدام از رشته‌های پزشکی، روانشناسی، دندانپزشکی و … می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

https://doctoreto.com/landing/specialties/

نمی‌دانم به کدام دکتر باید مراجعه کنم؛ آیا باید پیش دکتر گوارش بروم؟

معمولا روال به این صورت است که ابتدا باید پیش دکتر متخصص داخلی یا دکتر عمومی بروید و در صورت نیاز و به تشخیص این دکترها، به یک فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. پیدا کردن بهترین متخصص گوارش کار چندان سختی نیست؛ اما بهتر است که ابتدا به یک دکتر عمومی یا داخلی سر بزنید و پس از انجام تصویربرداری یا دادن آزمایش راهی مطب متخصص گوارش و کبد شوید.

منبع: وب سایت دکترتو (doctoreto.com)