پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دستگاه جوش لیزر

امروزه دستگاه‌ های جوش لیزر در صنعت از جمله پرکاربردترین دستگاه‌رهای لیزر محسوب می شوند. درگذشته جوشکاری سنتی بدون امکانات امروز و توسط قوس الکتریکی با الکترود انجام می‌شده است.  همچنین در بسیاری از موارد جوش گاز تحت ایجاد شعله‌ای بسیار زیاد به کار گرفته می شد. درنتیجه با توجه به برتری‌ ها و مزیت ‌های جوشکاری به روش لیزری این روش به‌ سرعت جایگزین روش ‌های سنتی آن شده‌ است.

اما دلیل این مزیت و برتری چیست؟

دلیل آن به کارگیری و طراحی فوق ‌العاده و بی‌نظیر لیزر در دستگاه‌ جوش لیزر است. به‌ طورکلی اگر بخواهیم به زبانی بسیار ساده جوشکاری به روش جوش لیزر را تشریح کنیم می‌ توانیم آزمایش ساده نور خورشید و ذره‌بین را یادآور شویم که تحت تولید حرارت و گرمای بالا موجب سوزاندن کاغذ می ‌شود. در واقع عملکرد و اصول کار دستگاه جوش لیزری کاملاً مشابه و بر پایه همین مثال ساده است. با این تفاوت که این فعل‌ و انفعالات در دستگاه جوش لیزری با سرعت، دقت و قدرت بسیار بالاتر انجام می‌ گیرد، همچنین برای تولید حرارت و دمای مورد نیاز در آن از منابع تولید نور مصنوعی پرقدرت مانند تیوب لیزر CO2  یا بلوک‌ های دیود که به دیود پمپ معروف است استفاده می ‌شود.

در نتیجه با توجه به طراحی بی ‌نظیر و بدون نقص این دستگاه ‌های نوین، جوشکاری و تولید محصولات متنوع به وسیله این دستگاه‌ های مدرن و متنوع برای صاحبان این صنعت بزرگ به کاری آسان و بدون نواقص و کاستی های روش های سنتی جوشکاری تبدیل شده است، و در نهایت تولید انواع محصولات با تنوع بالا، کیفیتی فوق ‌العاده و در تعداد بسیار بالا به صورت انبوه انجام می شود.

عملکرد دستگاه های جوش لیزری و دستگاه های برش لیزری

طراحی لیزر در انواع دستگاه‌ لیزر صنعتی که تمامی قابلیت ‌های دستگاه تحت تأثیر دقت، سرعت و کیفیت بسیار بالای آن است به گونه ‌ای است که هم قابلیت برش انواع متریال ها با جنس‌ های مختلف را دارند و هم توانایی اتصال و جوش دادن انواع قطعات را.

اما شاید این سؤال اینجا مطرح شود که چرا با وجود استفاده از یک نوع تکنولوژی در دو دستگاه برش لیزری فلزات و دستگاه جوش لیزری فلزات عملکرد آن‌ ها با هم تفاوت دارد؟

در واقع علت عملکرد متفاوت در این دو دستگاه وجود گاز پرفشار در هنگام برش فلزات و اختلاف در توان لیزر دو دستگاه است.

در دستگاه جوش لیزری از کابل فیبر نوری جهت انتقال اشعه از منبع نور به سطح قطعه استفاده می‌شود، به گونه ای که اشعه لیزر با توان و شدتی کمتر در لایه رویی یا میانی قطعه نفوذ کرده و باعث ذوب فلزات می ‌شود. درنتیجه اتصال قطعات در نتیجه کشش سطحی ماده شکل می گیرد. حوضچه ذوب شده در نتیجه واکنش با اتمسفر هوا در کمتر از چند میکرو ثانیه سرد می‌شود و اتصال محکمی به وجود می ‌آید.

اما در دستگاه برش لیزری فلزات اشعه‌ لیزر توسط تعدادی آینه تحت فشار و قدرت بسیار زیاد و تولید حرارت و گرما به سطح کار انتقال می‌یابد و توسط تعدادی عدسی به عمق لایه قطعه نفوذ کرده و موجب جدا شدن و برش قطعات در کمتر از چند میکرو ثانیه می ‌شود.

 همچنین از دیگر قابلیت‌ های دستگاه جوش لیزر تبدیل کردن چند قطعه به یک قطعه جدید است، در این ‌صورت اشعه لیزر با مذاب کردن قطعات به ‌طور کامل و ادغام کردن آ ن‌ها چندین قطعه را تبدیل به یک قطعه جدید می‌کند.

امروزه در صنعت لیزر دستگاه‌ های جوش لیزر متنوع و روش‌ های جوشکاری متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند که شما عزیزان متناسب با نیاز کسب ‌و کار خود می ‌توانید دستگاه جوش لیزر مورد نظر خود را متناسب با نوع قطعات و روش جوشکاری مورد نظر خود تهیه نمایید.

کاربرد دستگاه ‌های جوش لیزر

دستگاه ‌های جوش لیزر کاربرد های بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارند که از جمله آن ‌ها می ‌توان به کاربرد دستگاه‌ های جوش لیزر در صنعت مهندسی و پزشکی، صنایع کشتی سازی و هواپیما سازی، صنعت کشاورزی، صنعت تجهیزات صنایع غذایی، صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان سازی، ساخت ماشین آلات صنعتی و ... اشاره کرد.

همچنین اجرای جوش استیل، تولید کف شورهای استیل، تولید قطعات مختلف در صنعت خودروسازی و مونتاژ آن، تولید فیلترهای صنعتی، تولید لوستر و ... از جمله کاربردهای دستگاه جوش فلزات است.

مزایای دستگاه جوش لیزری

مزایای دستگاه های جوش لیزر

از جمله مزایای دستگاه جوش لیزری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه ‌های جوش لیزر عملیات اتصال انواع متریال ‌های فلزی را با سرعت بسیار بالا تقریباً دو برابر روش ‌های سنتی جوشکاری انجام می ‌دهند.
  • دقت انواع دستگاه‌ های جوش لیزر در اجرای روش ‌های مختلف جوش لیزر در دقت های میلی‌ متری، بی‌نظیر و بدون نقص است‌.
  • دستگاه‌ های جوش لیزر عملیات جوشکاری را با کیفیت بسیار بالا اجرا می ‌کنند.
  • یکی از مهم‌ ترین مزایای جوشکاری لیزری امکان جوش فلزات بسیار نازک و همچنین فلزات ضخیم بسیار تمیز بدون هیچگونه سوختگی در محل جوش و عدم ایجاد دود سمی و آلودگی در آن است. جوشکاری لیزری به نسبت روش‌های سنتی جوشکاری تمیزترین جوشکاری محسوب می‌ شود به‌ همین دلیل نیز در دستگاه ‌های جوش لیزر بعد از فرآیند جوشکاری نیاز به پرداخت وجود ندارد.
  • دستگاه‌ های جوش لیزر انواع جوشکاری را بدون الکترود انجام می ‌دهند‌‌ به‌ همین دلیل نیازی به جریان ‌های بالا در جوشکاری نیست.
  • دستگاه ‌های جوش لیزر توانایی جوشکاری مناطق دور از دسترس را به راحتی دارند.
  • دستگاه‌ های جوش لیزر قابلیت جوشکاری طیف گسترده‌ای از مواد نظیر آلیاژ با نقاط ذوب بسیار بالا مواد غیر هم‌جنس، انواع متریال ‌های فلزی و حتی امروزه کاربرد بسیار زیادی در اتصال متریال غیرفلز مثل چوب را در بهترین شکل ممکن آن دارند.
  • قابلیت جوشکاری متمرکز در قطعات بسیار کوچک و ظریف به دلیل استفاده از اشعه باریک و قوی لیزر در اینگونه دستگاه‌ های مدرن جوشکاری از دیگر مزایای این روش نوین است.
  • دستگاه ‌های جوش لیزر به دلیل عدم تولید اشعه ایکس نیازی به محافظ ایکس ‌ری ندارد.
  • دستگاه‌ های جوش لیزر قابلیت اتصال انواع قطعات ظریف و بسیار کوچک الکترونیکی و سایر میکرو اتصال ها را در دقت‌ های بسیار بالا دارند.
  • در دستگاه ‌های جوش لیزر امکان تولید به ‌صورت انبوه با تعداد و حجم بالا با استفاده از ماشین ‌آلات رباتیک به ‌آسانی امکان ‌پذیر است.
  • در دستگاه‌ های جوش لیزری کاهش مصرف برق در حدود ۸۰ درصد کمتر از سایر روش ‌های سنتی جوشکاری است.

شرکت نوین تاک لیزر به ‌عنوان یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت ‌های تولیدکننده و واردکننده انواع دستگاه‌ های لیزر بروزترین خدمات و با کیفیت ترین دستگاه‌های جوش لیزری را به مشتریان خود ارائه می ‌دهد.

مشتریان عزیز در اقصی نقاط کشور می ‌توانند انواع دستگاه‌ های لیزر اعم از انواع دستگاه‌ های جوش لیزر و انواع دستگاه لیزر صنعتی متناسب با نوع کسب ‌و کار و بودجه خود را با مناسب ترین هزینه از این مجموعه با بهترین شرایط پرداخت به صورت نقد و اقساط تهیه نمایند.

جهت اطلاع از انواع دستگاه های حکاکی، برش و جوش لیزری به وب سایت رسمی نوین تاک لیزر به آدرس اینترنتی https://ntjet.com/ مراجعه نمایید.