چرا پای استخراج رمز ارزها به خانه‌ها باز شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بحث گسترش راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج مرز ارز در منازل مسکونی به دلیل پایین بودن نرخ برق در کشور باعث شده که این امر جذابیت زیادی برای استخراج‌کنندگان داشته باشد و همین امر منجر به این شده تا یک چالش بسیار بزرگ برای صنعت برق رقم بخورد، به طوری که در تابستان گرم امسال بسیار از مردم با قطعی های پی در پی برق مواجع شدند که مسئولان در این رابطه انگشت اتهام را به سمت ماینرها نشانه گرفتند.

چرا استخراج رمزارزها باید تبدیل به یک صنعت شود؟

در همین رابطه گفتگویی با بهمن آقامرادی پژوهشگر حوزه‌های ارزهای دیجیتال و عضو رسمی انجمن بلاکچین ایران که بیش از 5 سال است که در حوزه تبادل و استخراج رمز ارزها فعالیت داشته است، گفتگو کردیم.

 ایشان در این رابطه عنوان می‌کند که برای جلوگیری از ورود غیرقانونی دستگاه‌های استخراج رمز ارز به منازل، باید معقوله استخراج در ایران به یک «صنعت» تبدیل شود در غیر از این صورت به دلیل ارزانی برق پای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال داخلی و بین‌المللی به تمام کشور باز خواهد شد که با این اتفاق جلوگیری از آن به مراتب سخت از گذشته خواهد شد.

وی که از یکسال گذشته با یک تیم حرفه ای مشغول توسعه پلتفرم تبادل ارزهای دیجیتال تهران اکسچنج است، می‌گوید: با اینکه صنعت استخراج رمز ارز در کشور در سال 98 شکل قانونی پیدا کرد، اما همچنان  قوانین دست و پاگیری که در این حوزه وضع شده، معدود اشخاصی می‌توانند در حوزه استخراج رمز ارز فعالیت کنند که شاید همین امر بسیاری از افراد را به سمت روش غیرقانونی سوق داده است.

02

 فرصت استخراج رمزارز را به تهدید تبدیل نکنیم

این عضو رسمی انجمن بلاکچین ایران معتقد است که اگر مسیر قانونی و سهل در مسیر استخراج رمز ارز توسط سیاست‌گذاران کشور انجام نشود، مردم ناچار دستگاه‌های قاچاق خود را به زیرزمین‌ها می‌برند و موضوعی که می‌توانستیم از آن به عنوان فرصت استفاده کنیم به یک تهدید تبدیل خواهد شد.

ایشان با بیان اینکه عدم سیاست گذاری درست منجر به این شده که گسترش ماینینگ خانگی به یکی از دغدغه‌های متولیان برق کشور تبدیل شود، تصریح کرد: تا زمانی که  که حاکمیت فضای امنی را برای کسب و کار این حوزه ایجاد نکند، این صنعت همچنان زیرزمینی باقی خواهد ماند. حتی برخی از مسئولان به این موضوع واقف هستند که سخت‌گیری شرکت شهرک‌های صنعتی برای صدور اجازه فعالیت یا خاموشی‌های دوره‌ای برق مزارع، مانع از گسترش قانونی این صنعت شده است و مردم حاضر هستند تمام سختی ناشی از سر و صدا، افزایش هزینه برق و ریسک اتفاقاتی چون اتصالی و آتش‌سوزی را بپذیرند و در خانه اقدام به استخراج کنند.

وی به این نکته تاکید می کند که ردیابی و کشف ماینگ های خانگی کار آسانی نیست و این موضوع مستلزم ریشه یابی حل این مشکل است.

مقصر قطعی برق کیست؟

ایشان با مطرح کردن این سوال که آیا ماینرها تنها متهم قطعی و کمبود برق در کشور هستند و در این رابطه توضیح میدهد: با احتساب دستگاه‌های استخراج غیرمجاز نیز زیر ۶۰۰ مگاوات برق صرف ماینینگ می‌شود؛ این در حالی است که مصرف سراسری در کل کشور روزانه نزدیک به 40 هزار مگاوات است که این نشان میدهد ریشه مشکل در خود صنعت برق است که به دلایلی همچون فرسوده بودن شبکه توزیع، عدم توسعه شبکه برق کشور، فرسوده بودن تجهیزات، عدم مدیریت صحیح و ... باعث شده با مشکلات زیادی در این حوزه روبه رو باشیم.

وی می افزاید: حتی کمبود گاز خود یک عامل کمبود برق بوده است چرا که برخی نیروگاه‌ها با مشکل سوخت موجه هستند و حتی در مقاطعی برای تولید برق مجبور هستند از سوخت مازوت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حتی سیاست‌گذاری اشتباه در حوزه صنعت برق باعث شد بسیاری از نیروگاه‌ها دولتی و خصوصی امکان تولید با تمام ظرفیت را نداشته باشند و حتی خاموش بودن را به تولید برق ترجیح دهند، گفت: لازم به گفتن است حتی به اذعان خیلی از مسئولان  حجم مصرف برق ماینرها در کشور عدد زیادی نیست و میزان مصرفی که ماینرها در شبکه برق ایران دارند، نهایتا به ۳ درصد برق برسد.