اظهارات اخیر بیل بار، می تواند خیال بایدن و دموکراتها را جهت حذف دائمی ترامپ از عالم سیاست راحت سازد!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این روزها حضور یا عدم حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سل 2024 میلادی، تبدیل به یک پرونده حقوقی -سیاسی مهم در این کشور شده است. این موضوع به اندازه ای مهم می باشد که حتی فعالیت برخی مراکز نظرسنجی در ایالات مختلف آمریکا را تحت الشعاع خود قرار داده است.در این میان، یک اعتراف یا یک سند، می تواند کل معادله را به سود یا ضرر ترامپ تغییر دهد. البته فعلا اوضاع چندان بر وفق مراد رئیس جمهور سابق آمریکا نیست! 

بیل بار، وزیردادگستری کابینه دونالد ترامپ می‌گوید در جریان روزهای بعد از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ که در نهایت به یورش خشمگین هواداران ترامپ به کنگره انجامید، او کاملا از این موضوع که انتخابات را به جو بایدن واگذار کرده، آگاه بوده است.این موضوع که در متن شکواییه بازرس ویژه، جک اسمیت، هم برجسته شده در صورت اثبات می‌تواند اصلی‌ترین متغیر در نتیجه دادگاه رسیدگی به پرونده آقای ترامپ در ارتباط با یورش ششم ژانویه به کنگره آمریکا تلقی شود.به عبارت دیگر، چنانچه اثبات شود تمامی اظهارات و اقدامات آقای ترامپ در نفی نتیجه انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ با آگاهی از صحت نتایج صورت گرفته، آن وقت دادستان‌ها خواهند توانست هیات منصفه و قاضی را قانع کنند که آقای ترامپ در حالی که هنوز در مقام ریاست جمهوری بوده در برابر آرا و خواست مردم کشورش ایستاده و در برابر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت که رکن اصلی دموکراسی در آمریکا است «توطئه و اقدام» کرده است. اتهامی که در صورت اثبات، جرم سنگینی محسوب می‌شود.یکی از ساده ترین نتایج این روند، می تواند محرومیت دائمی رئیس جمهور سابق آمریکا از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باشد. 

اظهارات بیل بار که تنها یک روز پس از طرح رسمی اتهامات بازرس ویژه، جک اسمیت، علیه دونالد ترامپ در جریان پرونده رسیدگی به یورش ششم ژانویه ۲۰۲۱، طرح شده از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که آقای بار از جمهوری‌خواهان سرشناس و قدیمی است و توسط خود آقای ترامپ در سمت دادستانی کل (وزیر دادگستری) کابینه او منصوب شد و تا چند روز بعد از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ هم در این سمت بود. با این حال،‌ جان لارو، یکی از وکلای مدافع آقای ترامپ اتهامات طرح شده از سوی بازرس ویژه علیه موکلش را حمله آشکار به حق آزادی بیان ارزیابی کرده و گفته: «در متمم نخست قانون اساسی (حق آزادی بیان) هیچ چیز مصون‌تر از سخنرانی و اظهارنظر سیاسی نیست».

با این حال، بیل بار، وزیر دادگستری کابینه آقای ترامپ در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته موضع آقای لارو به لحاظ قانونی معتبر نیست.

«این اتهام‌ها حق آزادی بیان او (دونالد ترامپ) را تهدید نمی‌کند. او آزاد است که هر آنچه می‌خواهد بگوید. حتی آزاد است که دروغ بگوید. او حتی در حالی که از واقعیت ماجرا خبر داشته، آزاد است که به مردم بگوید انتخابات دزدیده شده است. اما همه این حقوق او را از توطئه و اقدام برای براندازی مصون نمی‌کند».

به عبارت دیگر، از نظر بیل  بار و سایر کارشناسان حقوقی، نقطه محوری در اتهامی که بازرس ویژه، جک اسمیت، علیه آقای ترامپ وارد کرده این است که او با آگاهی از شکست در انتخابات و صحت شمارش آرا، تلاش کرده مقابل حق انتخاب مردم آمریکا بایستد و با جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کاخ سفید بماند در حالی که بنا بر نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، اکثریت رای‌دهندگان دیگر او را منتخب خود ندانسته بودند.در هر حال، دونالد ترامپ که بنابر نظ‌رسنجی‌ها با اختلاف چشمگیر گزینه اول بخش بزرگی از جمهوری‌خواهان برای نامزدی این حزب در انتخابات سال آینده - نوامبر ۲۰۲۴ - است، باید به زودی برای تفهیم اتهام در این پرونده برابر قاضی حضور یابد.در این میان، اظهارات اخیر بیل بار، می تواند خیال بایدن و دموکراتها را جهت حذف دائمی ترامپ از عالم سیاست راحت سازد! 

منبع: فردا