شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد درباره قانون و خلاف شرع بودن آن اعلام نظر کرد

توضیح کدخدایی درباره توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد، گفت: اینکه دیوان عدالت اداری چه اقداماتی انجام می دهد باید گفت که باید در چارچوب قانون اعلام نظر کند، ولی شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد درباره قانون و خلاف شرع بودن آن اعلام نظر کرد و به موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرد.

به گزارش مثلث آنلاین، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، گزارش اجمالی از مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان ارائه کرد و گفت: 6 مصوبه عدم مغایرت شان با شرع و قانون اساسی اعلام شد. 5 مصوبه نیز دارای مغایرت بود.

وی افزود: 20 نامه‌ از دیوان عدالت اداری داشتیم، سه مورد آن مغایر با شرع بود و 17 مورد آن عدم مغایر شناخته شد. همچنین اصلاح اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن که پس از اصلاح آن یک اصلاحیه از آن به شورای نگهبان آمد، ولی پیش از ابلاغ اصل آن به شورا نیامده بود که اعضا گفتند اصل این اساسنامه خلاف قانون است و تا زمانی که اصل آن ارسال نشود، شورای نگهبان نه اساسنامه و نه اصلاحیه را می‌تواند قبول کند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و اقدامی که دیوان عدالت اداری در این باره انجام داده است، گفت: من توضیحاتی را در زمانی که مصوبه مطرح شد ارائه کردم. نظر شورای نگهبان نسبت به افراد اعلام نمی‌شود، بلکه این نظر درباره تبصره مصوبه‌ای در خصوص شوراهاست. ذیل ماده مربوطه فقها اعلام نظر شرعی کردند که خلاف شرع است. اینکه دیوان عدالت اداری چه اقداماتی انجام می دهد باید گفت که باید در چارچوب قانون اعلام نظر کند، ولی شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد درباره آن قانون و خلاف شرع بودن اعلام نظر کرد و به موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرد.