طی روزهای اخیر، شاهد مواضع ایالات‌متحده آمریکا علیه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران هستیم. از سوی دیگر، دونالد‌ ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی ماه‌های اخیر سعی کرده با طرح مساله مذاکره مجدد در خصوص برجام، موضوع توان موشکی ایران را در ذیل توافق هسته‌ای بگنجاند. موضوعی که بارها با مخالفت صریح و قاطعانه جمهوری اسلامی ایران همراه شده است. در این خصوص گفت‌وگویی با دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صورت داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رونمایی از موشک دوربرد خرمشهر، واکنش‌هایی را میان مقامات غربی برانگیخته است. کلیت این اقدام را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟

 آنچه مسلم است اینکه تقویت توان دفاعی، یک اصل مهم محسوب می‌شود. این قاعده در خصوص کشور ما نیز صادق است. ما در مجلس شورای اسلامی نیز همواره بودجه لازم را برای تقویت بنیه دفاعی خود به تصویب رسانده‌ایم. در طول دوران جنگ تحمیلی، 36کشور وابسته به دو بلوک غرب و شرق، با بهره‌گیری از پول و تجهیزات نظامی و سرباز در صف حمایت از صدام قرار گرفتند. اما در آن دوران، هیچ کشوری به ایران کمک نکرد. در آن زمان، مسئولان نظامی و سیاسی کشور، برای دریافت چند عدد موشک اسکاد و کروز، ناچار بودند هر دو هفته یکبار به لیبی و کره شمالی سفر کنند. الان آن موشک‌هایی که ما برای دفاع از کشورمان و به سختی تهیه می‌کردیم، در داخل کشورمان تبدیل به موشک‌هایی آزمایشگاهی شده‌اند. هم‌اکنون در زمینه تولید موشک زمین به هوا، هوا به زمین و زمین به زمین ما به پیشرفت‌های بسیار زیادی دست پیدا کرده‌ایم.

بدیهی است که در چنین شرایطی لازم است توان موشکی ما در راستای دفاع از کیان کشور تقویت شود. این حق مسلم ماست که از فناوری‌های روز در عرصه دفاعی و موشکی بهره‌مند باشیم. بدون شک، در این خصوص ما از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت. همان گونه که اشاره شد، تقویت توان موشکی و دفاعی ما لازم است، خصوصا در شرایطی که دشمنان ما هر‌گونه اقدامی‌ را برای تضعیف موقعیت منطقه‌ای ما صورت می‌دهند. تنها در یک صورت می‌توان فعالیت‌های موشکی را متوقف کرد و آن تحقق منطقه‌ای عاری از تسلیحات است. بدون شک این یک نقطه آرمانی است. اما ایالات متحده آمریکا و رژیم‌صهیونیستی اساسا اجازه تحقق این موضوع را نمی‌دهند. پس جمهوری اسلامی ایران نیز باید در راستای مقابله با تهدیدات موجود، توان موشکی و دفاعی خود را گسترش داده و به روز کند.

هدف ایالات‌متحده آمریکا و متحدان این کشور از طرح مکرر موضوع توان موشکی ایران چیست؟ چرا دونالد‌ ترامپ سعی دارد توان موشکی ایران را در برجام بگنجاند؟

 در این خصوص لازم است به نکاتی توجه داشته باشیم. نخست اینکه مطابق سند برجام، جمهوری اسلامی ایران منعی در برابر به‌روز رسانی برنامه موشکی خود مطابق با فناوری‌های نوین ندارد. با این حال، ایالات متحده آمریکا در صدد است برای حفظ فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران از یک سو و ممانعت از پیشرفت برنامه موشکی ایران همگام با تکنولوژی روز، علیه فعالیت‌های موشکی کشورمان جوسازی کند. اما همان گونه که اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران به این مسیر ادامه خواهد داد و در این خصوص از هیچ کشوری اجازه

 نخواهد گرفت.

ایران از سال 2001 میلادی، پروژه ساخت موشک شهاب 4 را متوقف کرد. ایران اعلام کرد که برد موشک‌های ساخته شده توسط کشورمان از 2000 کیلومتر فراتر نخواهد رفت و در این حد باقی خواهد ماند. در هر حال، مقررات بین‌المللی منعی را در زمینه تهیه سوخت و افزایش دقت و سرعت موشک‌ها ایجاد نکرده است. در این خصوص، چشم‌انداز و رویکرد ما کاملا دفاعی است. در این باره ما حق داریم که از فناوری روز دنیا بهره‌مند کند باشیم.

 طی هفته‌های اخیر و خصوصا در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، شاهد اعمال فشارهای آشکاری از سوی ایالات متحده آمریکا بر کشورهای اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران بودیم. این رویکرد دولت‌ ترامپ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 در جریان برگزاری نشست اخیر شورای آتلانتیک، شاهد دفاع مقامات اروپایی از توافق هسته‌ای با ایران بودیم. این موضوع در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز از سوی سران اروپایی مورد تاکید قرار گرفت. مقامات اروپایی خطاب به مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که برجام موضوعی تمام شده است و دیگر نباید حول آن بحث کرد. حتی اعتراض برخی مقامات اروپایی در خصوص آزمایش موشکی ایران نیز به معنای نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران نیست. مقامات اروپایی خود نیز اذعان کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای محسوب نمی‌شود. حتی مقامات اروپایی از‌ ترامپ خواسته‌اند تا در گزارش جدید خود که در ماه اکتبر منتشر می‌شود، پایبندی جمهوری اسلامی ایران نسبت به توافق هسته‌ای را اعلام کند.

همچنین ما اخیرا شاهد سخنان وقیحانه‌ ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه کشورمان بودیم. سخنان وقیحانه‌ ترامپ، حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران و دروغگویی نظام استکباری آمریکا را به دنیا اثبات کرد. این اظهارات وقیحانه‌ ترامپ موجب وحدت بیش از بیش ایرانیان شده و این وحدت بر‌اساس یک حقانیت تاریخی است زیرا برخی در ایران موضوع دشمنی آمریکا با ایران را توهم توطئه می‌دانند. واقعیت این است که‌ ترامپ نشان داد آمریکایی‌ها مدام در حال توطئه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و نظام استکباری آمریکا از هر امکانات و توانی برای بر هم زدن توسعه، ثبات و ‌آرامش ایران استفاده می‌کند.

 اظهارات اخیر‌ ترامپ انگیزه و روح مقاومت را بین ایرانی‌ها برای مقابله با نظام استکبار جهانی بیش از بیش افزایش داد. آمریکایی‌ها برای تعاملات بین‌المللی خود احترام ‌و حرمت قائل نیستند و این را در برجام نیز نشان دادند اما ملت ایران نشان داد که برای عمل به تکالیف بین‌المللی بیش از تعهدات خود در برجام عمل کرده اما ما می‌بینیم آمریکایی‌ها همواره دروغ می‌گویند و عهدشکنانه عمل می‌کنند.