منتظرند روحانی میزان اراده خود را برای اصلاح کابینه نشان دهد تا اگر اراده‌ای راسخی مشاهده نشد دمینوی استیضاح‌ها را پی بگیرند. محمدعلی پورمختار، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از جمله کسانی است که بر پیگیری ترمیم کابینه از طریق استیضاح اصرار دارد. با او در همین رابطه به گفت‌وگو نشستیم.

استیضاح قطعی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هفته گذشته موضوع استعفای آقای شریعتمداری مطرح شد که بعد از آن نقل قول‌های متناقضی شنیدیم. آنها که صحت این استعفا را تأیید می‌کنند معتقدند این یک نشانه از طرف دولت برای تغییرات در کابینه است، نظر شما چیست؟

   خیر، من خبر استعفای شریعتمداری را شایعه می‌دانم بنابراین خیلی براساس شایعه استعفای وزیر صمت نمی‌‌توان به نظر قطعی رسید که آقای روحانی قصدی برای تغییر این روند دارد و می‌خواهد درباره ادامه همکاری با برخی وزرای خود تجدیدنظر کند.

هم‌اکنون استیضاح وزرای راه و شهرسازی، صنعت معدن تجارت، کشور و نفت در مجلس مطرح است، این چهار وزیر چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟

   جدی‌ترین استیضاح‌ها مربوط به وزرای «صنعت، معدن، تجارت» و «راه و شهرسازی» است. به عبارت دیگر آنچه از صحبت‌های نمایندگان می‌توان جمع‌بندی کرد عزم جدی برای استیضاح آقایان آخوندی و شریعتمداری است. دو استیضاح دیگر چندان جدی محسوب نمی‌‌شود چون اولویت با مسائل مربوط به صنایع، معادن و تعطیلی و رکود در ساخت و ساز مسکن است.

فضای مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

   با جوی که در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، احتمال آنکه وزرای «صنعت، معدن، تجارت» و «راه و شهرسازی» به سرنوشت آقایان ربیعی و کرباسیان دچار شوند و نتوانند از مجلس رأی اعتماد دوباره بگیرند، بسیار زیاد است.

خودتان چه نظری دارید آیا استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت را در این وضعیت ضروری می‌دانید؟

   استیضاح آقای شریعتمداری درست بوده و نیاز کشور است، مجلس شورای اسلامی نیز عزم جدی دارد این کار را انجام دهد چون مساله خیلی مهم‌تر از پوشک و شیرخشک است. افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، عدم نظارت بر بازار، عدم استفاده از اهرم‌های نظارتی و قانونی و ثبت سفارش‌ها اتفاقاتی است که رخ داده و همچنان ادامه دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تنظیم بازار وظیفه دارد اما امروز آنچه شاهد نیستیم تنظیم بازار است و مشکلات زیادی را در حوزه تحت مسئولیت این وزارتخانه مشاهده می‌کنیم. البته طبق آیین‌نامه اول باید نظر کمیسیون تخصصی اعلام شود تا بعد هیأت‌رئیسه نسبت به اعلام وصول طرح استیضاح اقدام کند.

آیا شایعات مربوط به لابی قوی شریعتمداری برای جلوگیری از اعلام وصول‌شدن طرح استیضاح درست است؟

   بالاخره طرح استیضاح هر‌کدام از وزرا مطرح می‌شود خود آنها و نیروهای‌شان به مجلس می‌آیند و پیگیری می‌کنند تا این اتفاق نیفتد.

تاکنون دو وزیر بر اثر استیضاح از ترکیب کابینه خارج شدند، اگر استیضاح‌های وزرای راه و صمت نیز رأی بیاورد، به نظر شما رئیس‌جمهور به سمت اصولگرایان می‌آید یا از نیروهای اصلاح‌طلب انتخاب می‌کند؟ به عبارت دیگر احتمال تغییر گرایش سیاسی در کابینه وجود دارد؟

   آقای روحانی در این 5 سال که وزیر اصولگرا انتخاب نکرد، بعید هم هست که بخواهد بعد از این شخصیتی اصولگرا را برای وزارت برگزیند. قطعا از بین چهره‌های اصلاح‌طلب کارگزارانی یا اعتدالی کسانی را برای وزارتخانه‌های بدون وزیر انتخاب خواهد کرد.

اخیرا شاهد یک کشمکش بین دو حزب کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه بودیم، به نظر شما کدام‌یک از آنها وزن تعیین‌کننده‌تری در انتخاب وزرای جدید خواهند داشت؟

   هر دو حزب نقش خواهند داشت.

هر‌‌قدر به پایان دولت نزدیک شویم، نقش جهانگیری در دولت کمتر می‌شود یا پررنگ‌تر؟

   بعید می‌دانم تفاوتی کند، البته برای مدتی آقای جهانگیری از تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده بود اما الان برگشته است و به نظر هم نمی‌‌آید میزان تأثیرگذاری‌اش کمتر شود چون آقای روحانی دنبال آن است که همه جریان‌های حامی خود را در انتخابات حفظ کند و برای هر کدام از آنها سهمی در دولت قائل است