پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ علی گنجی: سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر جنجالی کابینه روحانی، چشم‌‌پزشکی است که قبل از حضور در دولت،‌ به‌ دلیل راه‌اندازی بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور شهرت داشت و او را یکی از متمول‌ترین پزشکان ایران می‌دانستند. او اهل فریمان است. پدرش از چهره‌های مورد وثوق شهر بود و به کار عطاری اشتغال داشت. در کودکی قرآن را نزد مرحوم آقای شیخ حسین مطهری، پدر شهید مرتضی مطهری فراگرفت. در سال 1356 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد. ضمن تحصیل و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تأثیر‌گذار بود. او بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از مؤسسان جهاد سازندگی در عرصه‌های گوناگون نقشی مؤثر ایفا کرد و با شروع جنگ تحمیلی، 33 ماه به عنوان یکی از مسئولان مهندسی رزمی جهاد به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشت. سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی پس از بازگشت به دانشگاه و ادامه تحصیل، حضور در جبهه را در قالب تیم‌های اضطراری ادامه داد و پیش از هر عملیات راهی منطقه می‌شد و دوره پزشکی عمومی را در سال 1365 به پایان رساند و در سال 1368 موفق به گذراندن دکتری تخصصی چشم‌پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد. او فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 

ـ بیمارستان لبافی‌نژاد ـ طی کرد و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد. 10‌ کتاب تألیفی و بیش از 350 مقاله‌اش از سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی  در مجلات بین‌المللی چاپ شده و از این نظر در میان چشم‌پزشکان، رتبه اول را داراست و حدود ‌دوهزار و 500 نفر از پژوهشگران برتر جهان در مقالات علمی‌شان به مقالات او ارجاع داده‌اند که از این لحاظ هم قاضی‌زاده هاشمی رتبه اول را در میان چشم‌پزشکان ایرانی دارد. از افتخارات ملی هاشمی می‌توان به راه‌اندازی 31 روش عمل جراحی چشم اشاره کرد که برای نخستین‌بار توسط او در کشور صورت پذیرفته است همچنین وی رکورددار جراحی چشم لیزیک در کشور است. بر اساس آخرین وضعیت علم‌سنجی در تاریخ چشم‌پزشکی، در دنیا رتبه 19 را دارد و در زمینه مقالات علمی عیوب انکساری چشم، رتبه سوم جهان از آن اوست؛ در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انکساری هم رتبه اول جهان را دارد. بیش از 30 روش جراحی چشم را برای اولین بار او در ایران انجام داده و تعداد عمل‎های جراحی‌اش نه‌تنها در ایران و منطقه که در جهان کم‌نظیر و زبانزد است. 

سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی متخصص چشم‌پزشکی و فوق‌تخصص جراحی قرنیه، رکورددار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است و پیش از این در سمت‌هایی از جمله دبیرکلی انجمن چشم‌پزشکی ایران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، دبیر شورای سیاست‌گذاری رشته چشم‌پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مشاور وزیر بهداشت در زمان وزارت محمد فرهادی، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، کارشناس رشته چشم پزشکی در هیات انتظامی نظام‌پزشکی، مدیر گروه چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مؤسس و عضو هیات‌مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران و عضو هیات امنای ارزی وزارت بهداشت بوده است. سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی عهده‌دار موسسه‌ خیریه ای تحت عنوان موسسه نورآوران سلامت است که هر چند وقت یک‌بار با تجهیزات کامل و به همراه تعدادی از چشم‌پزشکان مجرب، به مناطق محروم و دورافتاده کشور می‌روند و نسبت به درمان بیماری‌های چشم مردم این قبیل مناطق اقدام می‌کنند.

لیلی کوچک‌زاده، همسر هاشمی، متخصص کودکان و فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او سه فرزند دارد. حسین قاضی‌زاده‌هاشمی برادر بزرگترِ حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی ایران بوده‌ است‌ و همچنین حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، پسرعموی سید‌امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی،‌ نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری نیز هست. این سخنگوی جبهه پایداری از حامیان اصلی قاضی‌زاده‌هاشمی برای وزارت بهداشت، در مجلس نهم ایران بود. پسر‌عموی دیگر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، سید‌احسان قاضی‌زاده‌هاشمی نیز در انتخابات مجلس دهم از طرف ائتلاف بزرگ اصولگرایان شرکت کرد که تأیید صلاحیت شده و رأی آورد و به همراه دیگر پسرعموی وی یعنی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو و سخنگوی جبهه پایداری، هر دو پسرعموی قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در مجلس دهم، حضور خواهند داشت.