ادعای رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره افزایش یارانه نقدی و واکنش‌ها به آن، با تیتر‌های انتقادی در یادداشت‌ها و گزارش‌های رسانه های داخلی بازتاب داده شده است.

واکنش رسانه ها به بازی با یارانه ها شعار پوپولیستی و عوام فریبی احمدی نژاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا؛ محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسبق، که همچنان سفر‌های استانی خود را به فراخور شرایط سیاسی کشور ادامه می‌دهد، اخیرا درباره یارانه به اظهارنظر جدیدی پرداخته که می‌توان آن را در زمره سخنان پوپولیستی او قرار داد. پس از اظهارنظر محمود احمدی نژاد، درباره امکان چند برابر شدن یارانه‌ها، برخی از مقامات و چهره های سیاسی کشورمان از جمله محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به این پیشنهاد رئیس دولت نهم و دهم واکنش نشان دادند. نوبخت در این رابطه اظهار کرد: دولت باید کسری 5 هزار و هشتصد میلیارد تومانی که دولت قبل برای پرداخت همین 45 هزار و پانصد تومان یارانه برایمان باقی گذاشته بپردازد، پس چه طور می‌شود این مبلغ یارانه را با این بدهی که دولت قبل گذاشته، اضافه کرد؟
این سخنان احمدی نژاد و بخش دیگر اظهارات وی مبنی بر دعوت محمود احمدی نژاد از رییس جمهوری جهت انجام مناظره تلویزیونی در رسانه های داخلی بازتاب متفاوتی داشت. درحالی که خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای اصلاح طلب به سخنان وی واکنش انتقادی گسترده ای داشته و سخنان محمود احمدی نژاد را عامیانه و غیرکارشناسی خوانده و نسبت به ادبیات و رفتار پوپولیستی او ایراد گرفته اند؛ رسانه های منتسب به جریان اصولگرا گویی نسبت به احمدی نژاد، رویکرد بایکوت خبری را برگزیده اند. در این میان تنها روزنامه سیاست روز در انتقاد به واکنش نوبخت درباره پیشنهاد یارانه‌ای احمدی‌نژاد نوشت: نکته قابل تامل در سخنان نوبخت این است که این در میان این همه تناقضات و ابهامات که متولیان مربوطه دراین زمینه سر می‌دهند طی روزهای اخیر گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اختلاف 2800 میلیارد تومانی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد و از واقعیت پرده بر داشت که اوضاع آنقدر‌ها هم که می‌گویند وخیم نیست.

**سخنان عوام فریبانه و غیرکارشناسی احمدی نژاد
«تلاش نافرجام برای دیده شدن» تیتر نخست روزنامه ابتکار در نقد تحرکات اخیر احمدی نژاد نوشت: است: باز هم احمدی‌نژاد و طرح‌ها و شعارهای غیرواقعی و پوپولیستی‌اش؛ علاقه زیادی دارد که همیشه در صدر اخبار باشد. هر چه به انتخابات 1400 نزدیک می‌شویم حضور پررنگ‌تری‌ از او در صحنه سیاسی کشور مشاهده می‌کنیم. از پیشنهاد مناظره تلویزیونی گرفته تا پرداخت یارانه 910 هزارتومانی برای هر فرد. در واقع او برای حضور دوباره در صحنه انتخابات مجبور به استفاده از شعارهایی مانند همین افزایش 20 برابری یارانه است. محمود احمدی‌نژاد بعد از آنکه نتوانست جریان موسوم به خود یا همان جریان سوم را در جامعه و بدنه اجتماعی نهادینه کند باز هم دست به دامان همین شعارها و درمان‌های مقطعی و بدون برنامه شده است.

روزنامه ایران که تیتر یک امروز خود را با عنوان فریب یارانه‌ای در واکنش به ادعای احمدی نژاد درباره یارانه نقدی 900 هزارتومنی انتخاب کرده است، طی گزارشی، واکنش نوبخت به این ایده و گفتار‌هایی از کارشناسان اقتصادی را در شماره امروز خود منتشر کرده است.
ایران به نقل ازعادل پیغامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق نوشت: محمود احمدی‌نژاد اخیراً اظهاراتی در مورد یارانه‌ها انجام داده که حتی ارزش شنیدن هم ندارد؛ چه برسد به اینکه از نظر اقتصادی آن را بررسی کنیم. این ادعا هیچ پایه اقتصادی ندارد و نوع دیگری از عوام فریبی است. مردم باید توجه کنند که از نظر علم اقتصاد ادعای آقای احمدی‌نژاد توجیه پذیر نیست و فقط مصرف عوام فریبانه دارد. آنچه اکنون لازم است اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های نقدی و یارانه پنهان سوخت است و باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد. البته در این بحث نمی‌گنجد اما نیاز به بسترهایی دارد که باید فراهم و اصلاحات انجام شود.
محمود خاقانی کارشناس ارشد انرژی نیز به ایران گفت: محمود احمدی‌نژاد بیش از هر شخصیتی شبیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکاست. احمدی‌نژاد در سال 1384 شعارهایی داد که پوپولیستی و عوام فریبانه بود. آن زمان این شعارها نتیجه داد اما در سال 1388 ثابت شد که هرچه در سال 1384 می‌گفت دروغ بوده است. اما باز هم ایشان حرکت‌های عوام فریبانه را در قالب سفرهای استانی شروع کرد تا مردم را متقاعد به رأی دادن کند. هزینه‌های زیادی را به بیت المال وارد کرد که بیشتر این هزینه‌ها هم به صنعت نفت تحمیل شد.

روزنامه ابتکار در یادداشتی در صفحه نخست خود می نویسد: گویا برخی شخصیت‌ها در سپهر سیاست ایران تصمیم دارند که با هر بهایی و به هر دلیلی، در صحنه حاضر باشند و هرگز از موج‌سواری و عوام‌فریبی فاصله نگیرند. بحث‌هایی همین دیده‌شدن و شنیده‌شدن باشد. او در سفر به سنندج، دولت را به بی‌کفایتی متهم کرده و از رئیس آن خواسته است که استعفا دهد. اظهارنظری که هیچ‌یک از دلسوزان کشور و نظام بر آن صحه نمی‌گذارند و مخالف تمام موازین امنیتی، سیاسی، عرفی و اخلاقی محسوب می‌شود. گرچه علاقه‌مندی جریان احمدی‌نژاد به در بن‌بست قراردادن نظام و کشور، امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ این مسئله را در حال حاضر نه‌تنها سیاست‌ورزان و نخبگان سیاسی و اجتماعی‌ بلکه طیف‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی می‌دانند و به آن اذعان دارند.

به گزارش روزنامه اعتماد بسیاری از کارشناسان معتقدند ادعای احمدی نژاد تخیلی است چرا که بر اساس قانون محل تامین یارانه نقدی از افزایش قیمت حامل های انرژی است. اگر قرار بر این باشد که میزان یارانه نقدی افزایش یابد به همان نسبت باید نرخ حامل های انرژی نیز افزایش یابد.

ایسنا در مطلبی با طرح این پرسش که «'یارانه نقدی' ابزار فریب مردم شده است؟» نوشت: یارانه‌های نقدی و حساسیتی که در مورد آن بین مردم وجود دارد موجب شده به ابزاری برای برخی مسئولان برای جلب رضایت مردم تبدیل شود، در حالیکه خودشان هم می‌دانند منابعی برای رشد رقم یارانه نقدی وجود ندارد و همین مبلغ 45 هزار و 500 تومان موجود هم با کسری چند هزار میلیارد تومانی در سال همراه است.این بار اول نیست که محمود احمدی‌نژاد برای جلب رضایت مردم شعار یارانه‌ای سر می‌دهد و وی در زمان انتخابات 1396 ریاست جمهوری هم بحث یارانه 250 هزار تومانی را مطرح کرد که با واکنش تند کارشناسان و منتقدان همراه شد.

**بهره برداری های سیاسی از واژه یارانه
روزنامه قانون ذیل عنوان « رقابت یارانه‌ای » نوشت: هر زمان دولت‌ها خواستند دردهای ملت را التیام بخشند از واژه‌ای به‌نام «یارانه» مدد گرفتند. اما این واژه بیشتر ابزاری پوپولیستی برای رسیدن به اهداف سیاسی برخی بوده که در بسیاری مواقع آن‌ها را به اهداف‌شان رسانده است. با این وجود روز گذشته محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم با پیشنهاد یارانه نقدی 900 هزار تومانی بار دیگر در رسانه‌ها خبرساز شد و با این صحبت‌ها رییس جمهور فعلی کشور یعنی حسن روحانی را به مناظره دعوت کرد. این در حالی است که دولت یازدهم و دوازدهم نیز بارها از این واژه بهره‌گرفته‌اند، اکنون در حالی دولتمردان از افزایش رقم یارانه‌ها در آینده سخن می‌گویند که منابعی برای چنین اقدامی وجود ندارد و به گفته برخی نمایندگان مجلس روال پرداخت یارانه‌های نقدی به‌شکل فعلی، به‌ضرر منابع عمومی کشور است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

**ادبیات توهین آمیز
شرق نیز درباره سخنان احمدی نژاد می نویسد: محمود احمدی‌نژاد که این روز‌ها برخلاف محدودیت‌های رئیس دولت پیش از او، زیاد سفر می‌کند و از موهبت سخنرانی در جمع مردم هم برخوردار است، حسن روحانی را به مناظره طلبیده و جمله نامناسبی هم بر زبان رانده که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.
آرمان در مطلبی نوشت: رئیس دولت‌های نهم و دهم، پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری با وجود آنکه دیگر مسئولیتی ندارد همچنان به سفرهای استانی خود ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهور سابق ایران طی سخنرانی خود در آنجا از حسن روحانی دعوت به یک مناظره تلویزیونی کرد. بنا بر برخی اظهارات منابع خبری، محمود احمدی‌نژاد در جمع هواداران خود در صومعه‌سرا گفت: «در مناظره حاضر شوید تا پوز شما را بزنیم.» گرچه برخی نزدیکان احمدی‌نژاد منکر ذکر«پوز» شدند، اما بسیاری معتقدند با وجود تمام مشکلات و رقابت‌ها کسی نباید رئیس‌جمهور قانونی کشور را با ادبیات نامناسب مورد خطاب قرار دهد. این دومین‌بار است که روحانی به مناظره دعوت می‌شود حال باید منتظر عکس‌العمل حسن روحانی باشیم.


**لزوم انجام مناظره
روزنامه همدلی تیتر نخست خود را به این مهم اختصاص داده و می نویسد: پیشنهاد دعوت به مناظره‌ «محمود احمدی‌نژاد» از «حسن روحانی» نکات بسیاری را در ذهن خوانندگان این خبر نقش‌بندی می‌کند؛ از قیاس گرفته تا نقاط مشترک این دو! در بخش مقایسه، با اینکه ممکن است این قیاس برای حامیان روحانی برخورنده باشد، باید گفت که هردو طوماری از وعده‌های محقق نشده در کارنامه دارند و هردو با تیم‌های ناکارآمدشان وضعیت اقتصادی معیشتی مردم ایران را به وخیم‌ترین حالت ممکن رساندند. یکی موجبات حصر «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و «زهرا کاظمی(رهنورد)» را فراهم کرد و دیگری در برداشتن حصر، نکرد آنچه را باید می‌کرد. اتفاقا مناظره این دو «هم‌استانی» که از «سمنان» به پاستور رسیدند، می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد، یکی مانند «معجزه هزاره سوم» که اصول پوپولیسم را خوب فرا‌گرفته و این توانایی را دارد که در دوربین زُل بزند و هر راستی را ناراست کند و دیگری پیشینه‌ رقیب را به‌صورت گازانبری طوری افشا کند که رشته کلام و افکارش، پاره شود.

**پشت پرده اظهارات احمدی نژاد
حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در روزنامه ایران نوشت: محمود احمدی‎نژاد، رئیس دولت‎های نهم و دهم، رئیس‌جمهوری ایران را با ادبیات خاصی دعوت به مناظره می‎کند. این که او در این شرایط به چه دلیلی چنین خواسته‎ای را مطرح می‌‏کند، می‎تواند علت انتخاباتی داشته باشد. با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخی از جمله شخص رئیس دولت‏‌های نهم و دهم درصدد هستند که با وارد شدن به عرصه رقابت‎های سیاسی نسبت به طرح مسائلی اقدام کنند که در شرایط فعلی در کشور ما، از هیچ جایگاه قابل اعتنا و اعتباری برخوردار نیست.
ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با نامه نیوز در واکنش به سخنان احمدی نژاد اظهار داشت: او هشت سال فرصت داشت تا نظریات و دیدگاه های اقتصادی خود را عملیاتی کند و مردم نتیجه آن هشت را دیده اند. او در گام اول سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد و نشان داد که دیدگاه مشخصی در حوزه اقتصاد ندارد. بنابراین فکر نمیکنم که حتی یک اقتصاددان در کشور حاضر باشد با او بحث کند. احمدی نژاد همیشه از روش های پوپولیستی استفاده می کند و مایل است که مورد توجه قرار بگیرد لذا بهتر است که رسانه ها به او توجه نکنند تا به هدف خود نرسد.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1732