یکی از مشکلات کشتی کشور ریاکاری است. برخی در خفا از خادم انتقاد می‌کردند ولی در آشکار به تمجید از او می‌پرداختند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ محسن کاوه/ مربی کشتی: آقای خادم در قامت رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم کشتی آزاد فعالیت خودش را شروع کرد. هر چقدر که گذشت ما دیدیم که این مشغله زیاد باعث شده تا ایشان آن طور که جامعه کشتی انتظار دارد نتواند روی کار اصلی‌اش تمرکز داشته باشد. متاسفانه ما در مسابقات اخیر و به طور کلی یکی ،دو سال اخیر نتوانستیم نتایج خوبی ‌به دست آوریم. بهتر بگوییم ما نتایج بدی کسب کردیم. در واقع این کارنامه‌ای است که باید درباره آن صحبت کنیم. ما نه‌تنها نتایج خوبی کسب نکردیم، بلکه نمی‌‌دانیم که به زودی باید خودمان را آماده مسابقات بزرگ المپیک کنیم. باید بدانیم المپیک چه میدان سختی است و اگر تیم ما در مسابقات جهانی نتوانسته آن طور که باید ظاهر شود بی‌تردید در المپیک هم با این دست‌فرمان به مشکل برمی‌خوریم. ما در حالی به المپیک خواهیم رسید که تمامی رقبا برنامه‌ریزی‌شان را از مدت‌ها قبل برای رسیدن به موفقیت در این مسابقات شروع کرده‌اند و در حال حاضر نیمی از راه را هم طی کرده‌اند. تمامی رقبای ایران در دنیای کشتی در مسابقات المپیک به دنبال مدال هستند و ما باید فرصت از دست رفته را به هر نحوی که شده جبران کنیم.اگر همین امروز برای المپیک برنامه‌ریزی‌مان را شروع کنیم به نظرم باز هم دیر است اما ‌دلیل خونسردی آقایان را ‌متوجه نمی‌‌شوم. کسی که قرار است جای اقای خادم را در فدراسیون کشتی بگیرد در درجه اول باید آسیب‌های گذشته این فدراسیون را به خوبی شناسایی کند و بتواند برنامه لازم را برای برطرف کردن مشکلات داشته باشد. کسی که قرار است جایگزین آقای خادم شود باید مسائلی را در اولویت کارهای خود قرار دهد که کشتی بلافاصله از این وضعیت خارج شود. وضعیت کنونی کشتی از نظر نتیجه‌گیری رضایتبخش نیست و باید به حال این کشتی فکری کرد. موضوعی که من را خیلی نگران می‌کند این است که ما در حال از دست دادن زمان هستیم. زمانی که باید به بهترین شکل ممکن برای درمان دردهای کشتی این مملکت از آن استفاده کنیم. من این مشکلاتی که امروز برای کشتی کشورمان ایجاد شده را خیلی پیش از اینها پیش‌بینی کرده بودم. هر کسی که کشتی را می‌فهمید هم می‌دانست که کشتی عاقبت خوشی در انتظارش نیست اما ‌انتقادهای بنده با برخورد دیگری روبه‌رو شد و برخی آقایان در فضای مجازی جو خیلی بدی را به راه انداختند و ما را دشمن کشتی ایران برشمردند در حالی که بنده همه آن نقدها را از روی دلسوزی مطرح کرده بودم.

اصلا محسن کاوه دشمن کشتی ایران است. سوال من این است که ما الان برای نفر اول تیم ملی کشتی دچار مشکل شده‌‌ایم چه برسد به نفرات دوم تا پنجم. این هم لابد مقصرش بنده هستم. 

یک سری از دوستان پیش من می‌آمدند و حرف‌هایی می‌زدند. خودشان بسیار تندتر از من حرف‌هایی را درباره مدیریت آقای خادم یا شکل مدیریت کشتی عنوان می‌کردند اما همان آدم‌ها وقتی به ‌آقای خادم می‌رسیدند طور دیگری وانمود می‌کردند. وقتی قرار بود در رسانه‌ها مصاحبه کنند 180 درجه تغییر موضع می‌دادند. این آدم‌ها ریاکار بودند. دورویی چیزی نیست که شما بتوانید برای همیشه آن را نگه دارید، بالاخره موقعیت یا شرایطی پیش می‌آید که درون شما برای خیلی‌ها آشکار می‌شود. اینها همان‌هایی بودند که پشت سر آقای خادم حرف می‌زدند و بعد در اینستاگرام‌شان ایشان را تحسین می‌کردند و چهره حامی به خودشان می‌گرفتند. این رفتارها خوب نیست. این روحیه‌ها است که به کشتی ما لطمه زده است.  من هیچ وقت دنبال جاه و مقام نبوده‌ام. هیچ وقت دنبال پست نبوده‌ام. من از جایگاهی الان با شما صحبت می‌کنم که فدراسیون بنده را خواست. من 20 روزی کار کردم و بعد ترجیح دادم که همکاری‌ام را قطع کنم. دیدم شرایط مهیا نیست. اگر قرار بود   دنبال مسائل دیگری باشم می‌ماندم و به قول دوستان به آمریکا هم اعزام می‌شدیم. اما من در فدراسیون نماندم. بعضی دوستان می‌گویند کاوه فدراسیون را نقد می‌کند که به فدراسیون راه پیدا کند. من خودم در درون فدراسیون بودم. خودم هم بیرون آمدم. از من خواهش کردند اما من نماندم.  من هیچ وقت شخصیت آقای خادم را زیر سوال نبرده‌ام. ایشان یک انسان بسیار با‌شخصیت است. جزو مفاخر کشتی ایران است. ایشان هرگز نسبت به من بی‌حرمتی نکرده اند. در مجامع مختلف همیشه احترام من را نگه داشته و هیچ بی‌حرمتی از طرف او ندیده‌ام. ایشان بسیار مودب و متین است. من هم احترام متقابل برای ایشان داشته‌ام. با همه اینها به عملکرد ایشان نقد داشته‌ام. مساله من و آقای خادم کاملا به کار مربوط می‌شود. من منتقد ایشان هستم اما در حوزه مربوط به کشتی و اداره فدراسیون کشتی.  من 42 سال است که با کشتی زندگی می‌کنم. شب و روز من با کشتی می‌گذرد. مثل خیلی از آقایان نبوده‌ام که اگر از تیم ملی کنارم بگذارند دیگر نتوانم دور و بر کشتی آفتابی شوم. من با تیم ملی یا بدون تیم ملی در همین فضا زندگی می‌کنم. با کشتی نفس می‌کشم. امروز اگر بنده سرمربی تیم ملی باشم کارم به مراتب سبک‌تر از زمانی است که بیرون از تیم ملی هستم. 

‌کاش از گذشته درس بگیریم. اگر بپذیریم که در گذشته اشتباهاتی داشته‌ایم در این صورت می‌توانیم این کشتی را نجات بدهیم. در این صورت می‌توانیم تصمیمات خوبی برای کشتی بگیریم. اما اگر قبول نکنیم که اشتباهاتی داشته‌ایم وضعیت کشتی ایران روز به روز بدتر خواهد شد و کاری از دست هیچ کس ساخته نیست. کشتی ما از نظر کیفیت متاسفانه روز به روز نزول می‌کند. یک زمانی شعار ما این بود که برای تیم ملی در همه وزن‌ها باید دست به پشتوانه‌سازی بزنیم. آن قدر این پشتوانه‌سازی قوی صورت بگیرد که انتخاب کردن نفرات اول برای ما بسیار کار سختی باشد اما امروز برای انتخاب همان نفر اول هم به مشکل برخورده‌ایم چون اساسا پشتوانه‌سازی درستی صورت نگرفته است. 

اولا آقای خادم باید این موضوع را بپذیرد که زیرمجموعه وزارت ورزش است. یعنی وزارت ورزش مقام بالادستی فدراسیون کشتی است و به طور کلی باید سیاست‌های این دو مجموعه با یکدیگر همسو باشد تا بتوانند کشتی را در مسیر درست خود قرار بدهند و بتوانند از این طریق به کشتی و ورزش این کشور خدمت کنند. اصل باید بر تعامل باشد. این موضع‌گیری‌ها درست نیست. گاهی بعضی از کشتی‌گیران در رسانه‌ها علیه وزارت ورزش مصاحبه می‌کنند. این موضع‌گیری‌ها درست نیست. سیستم کشتی باید طوری اداره شود که کشتی‌گیر به خودش اجازه ندهد در مورد مسایل مربوط به حوزه مدیریت ورزش یا شخص خاصی صحبت کند. اینها حواشی بدی برای کشتی کشورمان ایجاد کرده است. کشتی‌گیر باید کشتی بگیرد. نباید فضا به سمتی برود که بگویند بعضی‌ها به این کشتی‌گیران خط می‌دهند. این رفتارها خوب نیست، به درد کشتی نمی‌‌خورد. 

باید قبول کنیم که در یکی، دو سال اخیر وضعیت اقتصادی به گونه‌ای پیش رفته که وزارت ورزش هم نمی‌‌توانسته بیش از اینها برای کشتی بودجه در نظر بگیرد. فکر می‌کنم فدراسیون کشتی چاره‌ای ندارد جز اینکه با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همسو باشد و این مجموعه‌ها تنها در صورتی می‌توانند موفق باشند که در کنار یکدیگر باشند نه در مقابل هم. اگر مقابل هم بایستند مجموعه‌ای که آسیب می‌بیند فدراسیون است. البته این نظر بنده است.  در یک سال گذشته کشتی ما خیلی حاشیه داشت. بحث رویارویی با اسرائیل، بحث استعفای آقای خادم، بحث اختلاف با وزارت ورزش، بحث مشکلات ملی و بقیه بحث‌هایی که همگی باعث شد کشتی ایران به حاشیه رانده شود. اینها اتفاقات خوبی نبود. تمرکز را از کشتی‌گیر گرفت.  در بحث مدیریت فدراسیون به طور حتم مجمع کشتی تصمیم‌گیرنده است. در مورد مساله اداره تیم‌های ملی هم باید عرض کنم که کشتی ما افراد واجد شرایط زیادی دارد که می‌توانند به تیم ملی کمک بسیاری داشته باشند. بحث من این است که کشتی ایران امروز به اتحاد نیاز دارد. دوستان باید در کنار یکدیگر باشند. اگر امروز شاهد این هستیم که کشتی روس‌ها و آمریکایی‌ها از ما پیشی گرفته‌اند، به این دلیل است که نیروهای کارآمد خود را در کنار یکدیگر قرار داده‌اند و از توانمندی همه نیروهای تخصصی خود بهره می‌برند. اما در کشتی ایران ما فکر می‌کنیم یک نفر باید به تنهایی مسئو‌لیت کشتی را بر عهده بگیرد. نباید این طور فکر کنیم. باید فارغ از هرگونه جاه‌طلبی به داد کشتی برسیم. ما چاره‌ای جز متحد‌شدن نداریم. برای جبران مافات باید با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشیم.

شاید تصور اینکه همه متخصص‌ها را در کنار یکدیگر جمع کنیم کمی دور از ذهن باشد اما به اعتقاد بنده حتی اگر 60 درصد آدم‌هایی که می‌توانند به کشتی ایران خدمت کنند را در کنار هم قرار بدهیم ما می‌توانیم خوش‌بینانه به آینده نگاه کنیم. کار من مربیگری است. صادقانه بگویم که هیچ وقت این طور نبوده‌ام که بخواهم فقط در تیم ملی کار کنم. حتی به شهرستان‌ها هم سفر کرده‌ام تا دوره‌های مربیگری یکی، دو روزه برای‌شان برگزار کنم. افتخار می‌کنم چنین روحیه‌ای دارم و عاشق کشتی هستم. هر کمکی از دستم بربیاید برای کشتی انجام می‌دهم. همه ما باید بدانیم که اگر ‌چهار نفر ما را می‌شناسند این از صدقه سر کشتی است. کشتی به ما بها داده است و ما باید به این کشتی خدمت کنیم.  فکر می‌کنم جایگزین آقای خادم باید کسی باشد که بیش از هر چیز تعامل و همدلی را در راس کارهایش قرار بدهد. اعضای مجمع هم نباید به این موضوع فکر کنند که رئیس‌شدن چه کسی به نفع خود آنها است بلکه باید کسی را به عنوان رئیس انتخاب کنند که رئیس‌شدنش به نفع کشتی این مملکت است. باید کسی را انتخاب کنند که واقعا بهترین انتخاب است. آقای خادم از بزرگان کشتی ایران است. هر رئیس دیگری هم بیاید باید از تجربیات آقای خادم استفاده کند. رئیس جدید باید بداند که مشورت گرفتن از آقای خادم می‌تواند در پیشبرد اهداف بزرگ کشتی به او کمک کند. اگر من امروز منتقد آقای خادم هستم با همه برنامه‌‌های ایشان که مشکل ندارم. من مشخصا نقدهایم را در مورد یک سری از تصمیم‌های ایشان مطرح کردم اما به طور حتم ایشان هم برنامه‌های‌ خوبی دارند که می‌بایست مورد توجه رئیس بعدی فدراسیون کشتی قرار بگیرد. در این صورت کشتی برنده این تغییر و تحولات خواهد بود.