پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ممکن است برای جلوگیری از خواب آلودگی در طول روز در محل کار یا کمک به بیدار ماندن شب امتحان به سراغ قرص کافئین بروید. اما آیا این کار مؤثر است؟ خطری ندارد؟ قرص کافئین چیست؟ از چه ترکیباتی تشکیل می شود؟ پاسخ سوالات خود را اینجا می گیرید.

کافئین یک داروی محرک است که به شما کمک می کند هنگام خواب یا خستگی بیدار و هوشیار بمانید. بسیاری از مردم برای دریافت دوز منظم کافئین قهوه یا چای می نوشند. یک فنجان قهوه معمولی حدود 100 میلی گرم کافئین دارد. یک فنجان چای سیاه دم کرده چیزی حدود 50 میلی گرم کافئین دارد.

قرص های کافئین شکل دیگری از کافئین هستند که می توانند مقدار 100 تا 200 میلی‌گرم کافئین معادل دو لیوان قهوه را به بدن برسانند. همچنین می توانید قرص کافئین را در مکمل های غذایی یا مکمل های ورزشی نیز پیدا کنید. مکمل های حاوی کافئین به شکل پودر، قرص و یا به حالت مایع وجود دارند.

قرص کافئین برای چیست

قرص کافئین چه اثری بر بدن دارد؟

قرص کافئین عملکردی مشابه قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار بر بدن دارد. قرص های کافئین کمک می کنند تا هشیار بمانید. روزهای طولانی کاری، هنگام رانندگی یا حین درس خواندن به شما کمک می کند تمرکز خود را حفظ کنید. اما هر نوع از اشکال کافئین را اگر بیش از حد استفاده کنید می تواند عوارض جانبی برای شما در پی داشته باشد.

کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که می تواند دوپامین را در مغز تقویت کند. دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که به کنترل حرکت، انگیزه و احساسات کمک می کند، بنابراین افزایش سیگنالهای دوپامین باعث می شود فرد احساس بیداری و هوشیاری بیشتری کند.

سیستم عصبی مرکزی برروی قلب، ماهیچه و مراکزی که فشار خون را کنترل می کنند نیز اثر می گذارد. معمولا گردش خون سریعتر شده، احساس خستگی کمتر می شود و اکسیژن رسانی به بدن بهتر صورت می گیرد. اثرات کافئین معمولا حدود یک ساعت پس از مصرف به اوج خود می رسد.

کسانی که قرص کافئین مصرف کردند می توانند به مدت 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف نیز اثرات کافئین را در بدن خود احساس کنند.

شما همچنین می توانید برای مشاهده انواع قرص کافئین برندهای ایرانی و خارجی به همراه لیست قیمت، مشخصات و نحوه مصرف قرص کافئین به سایت داروخانه اینترنتی داروبوم مراجعه نمایید. داروخانه آنلاین داروبوم علاوه بر داشتن قیمت های مناسب و تخفیفات ویژه برای مشتریان خود امکان پرداخت در محل را نه تنها برای تهران بلکه برای مشتریان شهرستانی خود در سراسر ایران فراهم نموده است تا شما با خیالی آسوده و اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

استفاده از قرص کافئین در بدنسازی

بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران از قرص کافئین برای افزایش سطح انرژی جسمانی خود استفاده می کنند. کافئین باعث افزایش تعداد دفعات ادرار می شود. در مواقعی مانند دوره خشک در بدنسازی که نیاز است آب بدن دفع شود قرص کافئین مؤثر است. همچنین بررسی ها نشان داده افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند می توانند از قرص کافئین در رژیم لاغری خود استفاده کنند.

کافئین می تواند تنفس را حین ورزش بهبود بخشد به این صورت سطح پایین اکسیژن در خون که ناشی از ورزش است جبران می شود. بسیاری از درد های عضلانی پس از ورزش که در واقع به دلیل جریان خون ضعیف، عدم اکسیژن رسانی کافی به عضلات و یا دردهای عضلانی ناشی از ورزش سنگین است توسط کافئین کمتر شده یا با سرعت بیشتری بهبود می یابد.

همچنین در صورت تمایل شما می توانید فواید و مضرات مکمل های بدنسازی را در اینجا مطالعه بفرمایید.

موارد مصرف قرص کافئین

قرص کافئین برای کاهش وزن

کافئین به تنهایی اثری بر لاغری و چربی سوزی ندارد. ممکن است در پی کاهش چند گرم از وزن خود باشید. انجام ورزش بصورت مداوم و همچنین رعایت رژیم غذایی بهترین و مؤثرترین روش برای کاهش وزن و لاغری است. با این وجود می توان از برخی مواد غذایی مفید نیز برای تسریع این مسئله استفاده کرد. کافئین یکی از مواد طبیعی است که بطور غیرمستقیم بر روند سوخت و ساز بدن شما اثر می گذارد.

نحوه اثرگذاری کافئین بر وزن را می توان در چند مورد بررسی کرد، در واقع ثابت نشده است که قرص کافئین در کاهش وزن مؤثر است اما به این دلایل می‌توانیم اثبات کنیم که شما می توانید با افزودن قرص کافئین و یا نوشیدنی های حاوی کافئین وزنتان را کنترل کنید:

  • سرکوب اشتها: یکی از اثراتی که کافئین برروی بدن می گذارد کاهش اشتهای کاذب است. شما پس از خوردن یک فنجان قهوه و یا مصرف یک قرص کافئین کمتر احساس گرسنگی می کنید. یکی از دلایلی که ورزشکاران حین انجام تمرین از قرص کافئین استفاده می کنند کاهش احساس گرسنگی و ضعف است.
  • کالری سوزی: از دیگر اثراتی که کافئین بر بدن می گذارد سوزاندن کالری است. کافئین مصرف انرژی را حتی زمانی که در حال استراحت هستید افزایش می دهد. ترموژنز را تحریک می کند. این دلیل احساس گرمای پس از مصرف کالری و همچنین تولید انرژی در شما است.

در نهایت باید متذکر شد که در استفاده از قرص کافئین و یا نوشیدنی های حاوی کافئین برای چربی سوزی و کاهش وزن محتاط باشید. چراکه مصرف بیش از اندازه و بدون برنامه می تواند باعث آسیب به بدنتان شود. همچنین ترکیب شکر و قهوه، یا افزودن شیر به نوشیدنی کالری لازم را به بدن می رساند و تلاش های شما را برای کاهش وزن بیهوده می سازد.

ترکیب شیر، خامه، شکر و شکلات به نوشیدنی های حاوی کافئین برای افرادی توصیه می شود که تمایلی به کاهش وزن ندارند. به این ترتیب می توان مقدار کالری از دست رفته را جبران کرد.

نحوه استفاده از قرص کافئین

همانطور که گفته شد قرص های کافئین 100 تا 200 میلی گرم کافئین در هر وعده به بدن می رسانند. افراد معمولا می توانند روزانه تا 400 میلی گرم کافئین را بدون عوارض جانبی مصرف کنند. با این حال برای برخی این مقدار زیاد است. بنابراین پیش از اقدام به مصرف قرص کافئین حتما مقدار مورد نیاز بدنتان را بسنجید می توانید برای تعیین مقدار مصرف به پزشک مراجعه کنید.

استفاده بیش از اندازه می تواند باعث افزایش تپش قلب، احساس اضطراب، بی خوابی، سردرد و در موارد شدید سکته قلبی شود.

در تعیین میزان کافئین به سایر غذاها و خوراکی هایی که در طول روز مصرف می کنید نیز توجه داشته باشید. ممکن است در طول روز از مواد غذایی، نوشیدنی، شکلات، کیک، نوشابه و سایر فراورده های حاوی کافئین استفاده کنید. داروهای میگرن نیز حاوی مقداری کافئین است.