ایسنا/ محققان آلمانی در مطالعه اخیرشان به بررسی این موضوع که آیا دنبال کردن رژیم غذایی مدیترانیه‌ای به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند یا خیر پرداختند و نتایج جالبی به دست آوردند.

یک رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در بیماری آلزایمر، سلول‌های عصبی مغز می‌میرند. رسوبات پروتئینی خاصی در مغز افراد مبتلا به این بیماری تا حد زیادی مسئول مرگ این سلول‌های عصبی است. این پروتئین‌ها "بتا آمیلوئید" نام دارند.

علل این رسوبات هنوز مشخص نیست. علاوه بر این یک آتروفی پیش‌رونده سریع یعنی کاهش حجم مغز در افراد مبتلا به این بیماری مشاهده می‌شود. علائم آلزایمر مانند از دست دادن حافظه، سردرگمی، هیجان عصبی و رفتار چالش برانگیز از عواقب این بیماری است.

اخیرا دانشمندان مرکز بیماری‌های عصبی آلمان دریافتند که یک الگوی غذایی منظم مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که طی آن افراد می‌بایست بیشتر از سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها، غلات، ماهی و اسیدهای چرب اشباع نشده مانند روغن زیتون استفاده کنند، ممکن است در برابر رسوبات پروتئینی در مغز و آتروفی مغز محافظت کند. در این رژیم مصرف کم لبنیات، گوشت قرمز و اسیدهای چرب اشباع شده توصیه شده است.

طی این مطالعه محققان آلمانی ۵۱۲ نفر با میانگین سنی حدود هفتاد سال را مورد بررسی قرار دادند. ۱۶۹ نفر از آنها از نظر شناختی سالم بودند، در حالی که ۳۴۳ نفر آنها به دلیل اختلال حافظه ذهنی، اختلال شناختی خفیف که پیش ماده زوال عقل است یا رابطه درجه یک با بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر، در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بودند.

پروفسور "مایکل واگنر"(Michael Wagner) گفت: افراد در نیمه دوم زندگی خود یک عادات غذایی ثابتی دارند. ما در این مطالعه تجزیه و تحلیل کردیم که آیا شرکت‌کنندگان در این مطالعه به طور منظم رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند یا خیر و آیا ممکن است این رژیم بر سلامتی مغز تأثیر بگذارد یا خیر. شرکت کنندگان ابتدا پرسشنامه‌ای را پر کردند و در آن مشخص کردند چه مقدار از ۱۴۸ غذای مختلفی که آنها ذکر کرده بودند را در ماه‌های گذشته مصرف کرده‌اند. کسانی که مرتباً غذاهای سالم معمولی مصرف کرده و رژیم غذایی مدیترانه‌ای(مانند ماهی ، سبزیجات و میوه) را دنبال می‌کردند و فقط گاهی غذاهایی مانند گوشت قرمز مصرف می‌کردند در مقیاس با دیگر افراد نمره بالایی کسب کردند.

دانشمندان سپس آتروفی مغز را بررسی کردند. آنها حتی مغز افراد را با استفاده از اسکن ام آر آی برای تعیین حجم مغز مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر این، همه افراد تحت آزمایش‌های عصبی روانشناختی مختلفی قرار گرفتند که در آنها توانایی‌های شناختی مانند عملکردهای حافظه مورد بررسی قرار گرفت. تیم تحقیقاتی همچنین سطوح نشانگرهای زیستی را برای بررسی پروتئین‌های آمیلوئید بتا و پروتئین تاو در مایع مغزی نخاعی ۲۲۶ نفر بررسی کردند.

محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی ناسالم پیروی می‌کنند، نسبت به افرادی که به طور منظم از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، دارای سطح پاتولوژیک بالاتری از این نشانگرهای زیستی در مایع مغزی نخاعی هستند. در آزمایشات حافظه نیز  شرکت کنندگانی که به رژیم غذایی مدیترانه‌ای پایبند نبودند نسبت به افرادی که به طور منظم ماهی و سبزیجات مصرف می‌کنند، عملکرد بدی داشتند.