تمرین روز گذشته استقلال را می‌شد از جهاتی به یک مانور فوتبالی جهت گرفتن زهرچشم از رقبا تشبیه کرد

ساپینتو، همدیگر را  زخمی‎ کنید تا دیگران را بکشید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، اهالی رسانه و هواداران استقلال از اولین روز حضور سرمربی پرتغالی در انتظار باز شدن تمرینات این تیم بودند که این امر بالاخره با اجازه او در کمپ مرحوم ناصر حجازی میسر شد. تمرینی که به یک مانور فوتبالی شباهت بیشتری داشت.

به همان اندازه که در فوتبال ایران شکست تبعاتی بیش‌ازحد معمول و تاوان سختی دارد، بردن و کسب تنها سه امتیاز نیز می‌تواند بخش زیادی از مشکلات هر تیمی را لااقل تا بازی بعدی سرپوش بگذارد و موجب ایجاد انگیزه مضاعف در هر تیمی شود، مخصوصاً اگر این سه امتیاز دریک دیدار حیثیتی مثل دربی حاصل شود که این اخری حتی می‌تواند سوپاپ اطمینانی برای حفظ یک مجموعه تا پایان فصل باشد.

با توجه به این توضیح تصور فضای حاکم بر تمرین این روزهای تیم فوتبال استقلال پس از کسب 5 برد متوالی و به ثمر رساندن 14 گل زده نمی‌تواند کار چندان سختی باشد.

این شاید بهترین زمان ممکن برای دعوت از اهالی رسانه و هواداران عاشق این باشگاه، به کمپ مرحوم ناصر حجازی برای تهیه گزارش از روند تمرینات و درعین‌حال ارتباط بی‌واسطه طرفداران این باشگاه با بازیکنان موردعلاقه اشان بود.

به نظر می‌رسد ساپینتو علی‌رغم رد اصرار رسانه‌ها برای حضور در تمرینات، مترصد فرصتی مغتنم بود تا بتواند در بهترین شرایط روحی و روانی میزبان خبرنگاران و تماشاگران باشد و چه فرصتی بهتر از امروز برای رونمایی از تمرینات تیمی که توانسته است اعتماد ازدست‌رفته را در کمترین زمان ممکن به دست بیاورد.

کاملاً از نوع رفتار بازیکنان و کادر فنی و سایر عوامل تیم با یکدیگر می‌شد به‌خوبی دریافت که تیم در مقطع کنونی پس از بازگشت مجدد به کورس مدعیان و جبران آن 8 اختلاف امتیاز به آرامش مطلوبی رسیده است و این در حالی است که آن‌ها به‌خوبی می‌دانند باید طی روزهای آتی، خودشان را برای یکی از سخت‌ترین و به‌نوعی تعیین‌کننده‌ترین مقاطع لیگ خودشان آماده کنند.

پسران آبی پس از کسب 15 امتیاز از دیدار با تیم‌های ملوان، نفت مسجدسلیمان و ملوان (جام حذفی) در تهران و مس کرمان و پیکان، در خارج از خانه، حالا باید پیش از دیدار دربی به ترتیب به مصاف نساجی، گل گهر، فولاد، آلومینیوم و هوادار برود که هرکدام می‌توانند استقلال را به چالش بکشند. استقلال در شرایطی می‌خواهد پا به میدان شهرآورد 100 بگذارد که دست بالا را از حریف سنتی خودش داشته باشد و این مستلزم عبور از این گذرگاه خطرناک است.

از همین رو است که ساپینتو را از هرزمانی جدی‌تر دیدیم. او به‌گونه‌ای در تمرین حضور پیدا می‌کند که هیچ بازیکنی به خودش اجازه نمی‌دهد حتی برای یک دقیقه از جریان تمرین غافل شود چراکه این سرمربی اکتیو پرتغالی همه‌چیز را زیر نظر دارد. سایپنتو بهتر از هرکسی می‌داند که تیمش برای کسب عنوان قهرمانی باید بهتر از آنچه هست باشد.

او با درک شرایط کنونی استقلال و اینکه این تیم هنوز راه بسیار سختی را تا پایان مسیر لیگ در پیش رو دارد، بیشتر از هر زمان دیگر به بازیکنانش سخت می‌گیرد تا مبادا بازهم تعللشان آن‌ها را از رسیدن به جمع مدعیان لیگ دور کند، چراکه قرار نیست 8 اختلاف امتیاز همیشه به همین سرعت جبران شود همه نتایج به نفع پسران آبی رقم بخورد. آن‌ها از تعلل پرسپولیس نهایت بهره را بردند اما سرخ پوشان در دیدار مقابل سپاهان نشان دادند که یک اشتباه را دو بار تکرار نمی‌کنند.

ساپینتو علیرغم اینکه نسبت به برگزاری تمرین با حضور افرادی غیر از کادر مورد اعتماد خودش وسواس زیادی دارد، درهای تمرین تیم را برای اولین و شاید آخرین مرتبه به روی اهالی رسانه و هواداران باز کرد تا در درجه اول به بازیکنانش روحیه دهد و به‌نوعی به آن‌ها بفهماند چه جایگاه ویژه‌ای دارند.

از طرفی مشخص بود که او به بازیکنانش گفته بود که طوری تمرین کنند، که به گوش سایر تیم‌های رقیب برسد که این تیم  کاملاً آماده و مهیای جنگیدن تا پایان لیگ است. درواقع این را می‌شد از تک‌تک دقیقه‌های حضور در تمرین دریافت که این مجموعه به چیزی ‌جز قهرمانی در لیگ برتر و حتی جام حذفی رضایت نمی‌دهند.

از طرفی معمولاً خبرنگاران اجازه دارند 15 تا 20 دقیقه ابتدایی تمرینات را پوشش دهند اما این بار ساپینتو سخاوتمندانه این اجازه را صادر کرد تا  آخرین ثانیه‌های تمرین در کنارشان باشیم تا به‌نوعی بتوانیم حق مطلب را به‌جا بیاوریم.

سه بخش مهم تمرینات که بیشتر از همه موردتوجه قرار گرفت، فوتبال در شرایط متفاوت بود.

اولی فوتبال با 6 دروازه بود که تا حدی نسبت به دو بخش بعدی، فانتزی تر بود، هرچند ساپینتو مثل عقاب بر سر هر توپی که لو می‌رفت حاضر می‌شد و آن بازیکن را مجبور می‌کرد تا شنا برود. در این بخش آنچه بیش از هر چیزی اهمیت داشت حفظ توپ تا حد ممکن بود بطوریکه بیرون از زمین خسرو حیدری تعداد پاس‌های ردوبدل شده را با صدای بلند می‌شمارد.

تا وقتی‌که توپی لو می‌رفت و شمارش از سر گرفته می‌شد.

اما نقطه عطف تمرین دیروز، بازی 7 به 7 در یک زمین حدوداً 30 متری بود. تمرینی که با کمترین فاصله ممکن با خبرنگاران برگزار شد تا آن‌ها بتوانند این تمرین بسیار کاربردی را به بهترین نحو ممکن پوشش دهند. این قسمت همواره یکی از آیتم‌های اصلی تمرینات تیم فوتبال رئال مادرید در زمان انچلوتی و زیدان است.

کافی است مشترک کانال یوتیوب تمرینات رئال مادرید باشید تا متوجه شوید، ستارهای این باشگاه چه اهمیتی برای این آیتم قائل می‌شوند.

شاگردان ریکاردو ساپینتو نیز بدون اینکه ذره‌ای مراعات و ملاحظه یکدیگر را کنند، بازی در چنین فضای بسیار محدودی را تمرین کردند که ماحصل آن مصدومیت دو مهره کلیدی به نامهای عارف غلامی و محمد محبی بود که این دومی پس از برخورد با سید حسین حسینی قادر به ادامه تمرین نبود و همراه با دکتر به رختکن رفت (البته گفته می‌شود مصدومیت او سنگین نیست و او به بازی بعدی استقلال خواهد رسید). 

جالب اینکه ساپینتو باوجود تماشای این دو مصدومیت ذره‌ای به بازیکنانش در خصوص مراعات یکدیگر هشدار و تذکری نداد.

در این آیتم درخشش سید حسین حسینی به حدی چشم‌نواز بود که هواداران را روی سکوهای کمپ حجازی به تشویق واداشت.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کرد حضور پررنگ خسرو حیدری در تمرینات بود. در خصوص این بازیکن بی‌بدیل سال‌های اخیر باشگاه استقلال باید گفت روزبه‌روز شاهد پیشرفت او در عرصه مربیگری هستیم و نمود خسرو و میزان تعاملاتش با بازیکنان در تمرین روز اخیر مؤید همین مطلب بود. امری که در ابتدای حضورش با انتقادهایی همراه بود اما خسرو رفته‌رفته نشان داد می‌توان روی او حساب ویژه‌ای باز کرد.

در پایان بازهم باید به تمرکز بالای ساپینتو در حین تمرینات اشاره کرد، آنجا که بازیکنان در حال تمرین زدن و مهار ضربات پنالتی بودند، به سراغ خبرنگاران آمد و از همه آن‌ها تک‌تک خواهش کرد که با توجه به اینکه استقلال هنوز در جام حذفی حضور دارد و یکی از مدعیان این جام به شمار می‌رود، کسی این بخش از تمرینات را فیلم‌برداری نکند.

به‌هرحال تمرین روز گذشته استقلال را می‌شد از جهاتی به یک مانور فوتبالی جهت گرفتن زهرچشم از رقبا تشبیه کرد، ضمن اینکه میزان عشق و علاقه خالصانه طرفداران این تیم در طیف‌های مختلف نیز می‌تواند بازیکنان این تیم را بیش از هرزمانی به وظیفه خطیری که بر عهده‌دارند آگاه سازد. هوادارانی که چیزی جز قهرمانی نمی‌تواند آن‌ها را راضی کند.

پس از پایان تمرین نیز مثل همیشه بازار گرفتن عکس سلفی داغ بود و هواداران برای گرفتن عکس با بازیکنان محبوبشان سر و دست می‌شکستند و انصافاً در این مجال علی‌رغم عدم ملاحظه برخی از آن‌ها، هیچ نوع رفتار بد و زننده‌ای از سوی بازیکنان استقلال شاهد نبودیم، و آن‌ها درنهایت حوصله و احترام سعی کردند تا آنجا که می‌شد نسبت به واکنش از سر محبت این علاقه‌مندان پاسخ مثبت دهند.