یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: فقط یکی از ابعاد سفر وزیر خارجه عمان به تهران مربوط به ایران و آمریکا بود.

عمان می‌خواهد به عنوان میانجی مسائل میان ایران جلو برود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر اخیر وزیر خارجه عمان به ایران می‌تواند دارای ابعاد مهمی باشد؛ از جمله اینکه اکنون مذاکراتی میان ایران و آمریکا در جریان است و برخی می‌گویند این سفر با محوریت این موضوع انجام شده است.

جفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در سفر اخیر وزیر خارجه عمان شاید یکی از مسائلی مطرح شده، موضوع مسائل فی‌مابین ایران و آمریکا باشد و مسائل دیگری مانند ارتباط ایران و مصر، مسائل مربوط به منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس، مسائل دوجانبه و موضوعات اقتصادی هم بحث‌های مهمی بوده که در این سفر مطرح شده است».

او ادامه داد: «عمان در چهاردهه اخیر سوابق طولانی در ارتباط با ایران و آمریکا داشته است؛ به خصوص در دو دهه اخیر؛ برای مثال نامه اوباما به رهبر انقلاب از طریق این کشور به ایران رسانده شد. در مقطع کنار گذاشته‌شدن برجام از سوی آمریکا هم وقتی برجام کنار گذاشته شد کوشش کرد که از طریق جایگاه معتدل خود در منطقه مسئله را پیگیری کند. اکنون هم به عنوان میانجی می‌خواهد کارها جلو برود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «تا جایی که من اطلاع دارم مذاکراتی میان ایران و آمریکا در حال انجام است اما رسمی نیست و طرفین مشغول بررسی مواضع هم درباره موضوع هسته‌ای هستند. آمریکایی‌ها در مطقع کنونی نگران جنگ اوکراین هستند و سرنوشت غرب را گره خورده به سرنوشت جنگ اوکراین می‌دانند».

قنادباشی در پایان گفت: «من فکر می‌کنم چیزی به نام برجام دیگر با همان شکل سابق بازنخواهد گشت. مسئله تحریم‌هاست که باید رفع شود. اکنون آمریکایی‌ها بسیار ضعیف شده‌اند اما همچنان احتمال رسیدن به توافق نهایی پر رنگ نیست».