یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: دولت کنونی ایران در عین حال که با حسن نیت با همه کشورهای منطقه می‌خواهد ارتباط داشته باشد اما اهل زورپذیری و دادن امتیاز نیست.

عربستان و امارات فهمیده‌اند آمریکا تکیه‌گاه خوبی نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر حسین امیرعبداللهیان به امارات متحده عربی از وجوه مختلفی مهم است؛ اینکه ایران در مسیر احیای روابط خود با کشورهایی است که تا چندی پیش تحت نفوذ مستقیم آمریکا و صهیونیست‌ها قرار داشتند و اینکه ایران آشکارا علاوه بر گسترش روابطش با همسایگان، نفوذ و تأثیرگذاری آمریکا، صهیونیست‌ها و قدرت‌های اروپایی در منطقه را کاهش داده است.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به کشور امارات متحده عربی بسیار مهم است زیرا آغازگر فصل جدیدی از روابط میان دو کشور ایران و امارات و بلکه منطقه است. زمینه‌هایی مقدمات این سفر را فراهم کرد؛ از جمله سیاست خارجی دولت سیزدهم که مبنایش گسترش ارتباط با کشورهای همسایه است. از طرفی برقراری ارتباط با عربستان هم در این موضوع تأثیرگذار بوده است. ولی افزون بر همه اینها گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه ناشی از واکنش مثبت آنها به سیاست تنش‌زدایی ایران و قصد همکاری‌اش با دولت‌ها و ملت‌های منقطه است».

او ادامه داد: «دولت کنونی ایران در عین حال که با حسن نیت با همه کشورهای منطقه می‌خواهد ارتباط داشته باشد اما اهل زورپذیری و دادن امتیاز نیست. همین رویکرد بر غربی‌ها هم تأثیر داشته است و همین عقب‌نشینی‌های آنها حکایت از پذیرش این موضوع است که ایران باج نمی‌دهد. آنها با فهم این موضوع اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید با ایران کنار بیایند؛ ایرانی که دیگر باج نمی‌دهد زیرا می‌دانند اگر بخواهند همچنان بر ایران اِعمال فشار کنند، به ضرر خودشان تمام می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «البته این را هم بگویم که سفر آقای امیرعبداللهیان به امارات فقط حاصل از سرگیری روابط با عربستان به عنوان برادر بزرگ‌تر امارات نبود و حتی فقط حاصل این نبود که اماراتی‌ها می‌دانند نمی‌توانند اقتصاد پر رونقی بدون ارتباط با ایران داشته باشند، بلکه نتیجه عاملی بیرونی هم تأثیر داشت؛ اینکه کشورهای منطقه درک کرده‌اند که آمریکایی‌ها ضعیف شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به آمریکا تکیه کنند».

قنادباشی در پایان گفت: «اگر مجموع سفر آقای امیرعبداللهیان به امارات نشان‌دهنده اوج اقتدار ایران بود؛ اینکه ما توانسته‌ایم بر تمام توطئه‌های غربی‌ها برای به حاشیه‌راندن ایران فائق آییم؛ تا حدی که امروز غربی‌ها پای میزمذاکره هستند و می‌دانند در مواجهه با ایران راه دیگری ندارند».