حسین کنعانی‌مقدم گفت: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با تشکیل یک ناتوی عربی به رهبری عربستان و با محوریت عبری-عربی-غربی ایران را مهار کنند.

بایدن در پی ساختن ناتوی عربی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان به گفته بسیاری از کارشناسان بسیار مهم است زیرا این سفر در شرایطی انجام می‌شود که اولا ایران با عربستان در میان یک گفت‌وگوی مهم برای عادی‌سازی روابط است و ثانیا گفته می‌شود بایدن در شرایطی که هنوز مذاکرات هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام به سر می‌رسد، بایدن با عربستان درباره ایران مذاکراتی خواهد داشت.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلان» گفت: «بعد از شکست پیاپی دولت بایدن در تحقق اهدافش چه در افغانستان و چه در عراق، آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با تشکیل یک ناتوی عربی به رهبری عربستان و با محوریت عبری-عربی-غربی ایران را مهار کنند زیرا غرب و رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند که فشار و تحریم و تهدید مقاومت ایران را نمی‌شکند و به همین دلیل بایدن در سفرش به عربستان دنبال طراحی سیاست‌های جدیدی در منطقه است؛ به نحوی که نقش تازه‌ای برای عربستان با اتکا به دلارهای نفتی این کشور و رژیم صهیونیستی تعریف شود. بایدن بر خلاف ترامپ که در سفر به عربستان صرفا در پی فروش تسلیحات و درآمدزایی بود، می‌خواهد ساختار منطقه را تغییر دهد تا هم ایران و هم روسیه را تحت کنترل قرار دهد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که سفر بایدن به عربستان بسیار مهم است».

او همچنین بیان کرد: «آمریکا و رژیم صهیونیستی در ساختار جدیدشان علاوه بر این بنای مهار گروه‌های مقاومت را هم دارند. به نظرم حضور آمریکا در منطقه به صورت محسوس کمتر می‌شود اما حمایت‌هایش از ناتوی عربی بسیار خواهد بود. آمریکا یکی از پشت پرده‌هایی است که نمی‌خواهد روابط ایران و عربستان عادی شود زیرا با عادی‌شدن روابط دو کشور در مسیر تحقق اهدافش به مشکل می‌خورد».

کنعانی‌مقدم در پایان درباره طرحی که رژیم صهیونیستی از پیشتر با محوریت عادی‌سازی روباط با کشورهای عربی آغاز کرده است، گفت: «کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی سال‌هاست که روابط اقتصادی دارند و صرفا در مقطع کنونی این روابط را آشکار کردند. نه عربستان، نه بحرین، نه قطر، نه عمان، نه امارات و نه کویت هیچ‌وقت یک گلوله هم به ارازی اشغالی تحت تسلط صهیونیست‌ها شکلیک نکرده‌اند و این نشان می‌دهد آنها روابطی عادی داشته‌اند و اکنون فقط این روابط را علنی کرده‌اند. عربستان هم چاره‌ای ندارد جز گسترش روابط با این رژیم زیرا در عربستان جنگ قدرتی در میان است و قبل از مرگ ملک سلمان باید برای آماده‌کردن سلطنت بن‌سلمان روابط عربستان با رژیم صهیونیستی بهتر از گذشته شود».