یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: هرچه قدر مردم احساس کنند نقش بیشتری در اصلاح امور دارند مشارکتشان بالا می‌رود.

آرین‌منش: با اجرای کامل قانون اساسی می‌توان دوباره اعتماد عمومی را جلب کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هومن سلیمیان/خبرنگار:یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: هرچه قدر مردم احساس کنند نقش بیشتری در اصلاح امور دارند مشارکتشان بالا می‌رود.
چندماه تا انتخابات باقی است و یکی از مهم‌ترین دغدغه دلسوزان نظام و کشور مشارکت گسترده مردم در انتخابات است؛ موضوعی که قدری نسبت به آن اطمینان کامل وجود ندارد. حالا پرسش آن است که برای جلب اعتماد عمومی به منظور اقناع‌سازی برای مشارکت در انتخابات چه باید کرد؟

جواد آرین‌منش، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «سرمایه اجتماعی از اعتماد عمومی حاصل می‌شود، از اعتمادی که مردم نسبت به مسئولان و حاکمیت دارند، از امیدی که در جامعه ایجاد می‌شود و در نتیجه همبستگی اجتماعی را به وجود می‌آورد که در صورت همبستگی اجتماعی زمینه رفع بسیاری از مشکلات فراهم می‌شود. اگر مردم و مجموعه حاکمیت به صورت یکپارچه درآیند می‌توان از مشکلات متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عبور کرد. اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تحقق وعده‌های مسئولان برنامه‌های دولت‌ها نوعی از یأس بر جامعه حاکم شده است. اکنون نخبگان در تلاش برای خروج از کشور هستند. مغزهای متفکر و متخصصان از کشور می‌روند و به محض اینکه فرصتی در خارج برایشان مهیا شود، کشور را ترک می‌کنند. اخیرا با افراد برگزیده کنکور سراسری گفت‌وگویی انجام شد که در آن، اکثریت قریب به اتفاق رتبه‌های بالای کنکور می‌گویند می‌خواهند از کشور بروند. دلیلش هم این است که بسترهای یک زندگی آرام در کشور فراهم نشده است و افراد برای اینکه در داخل کشور خدمت کنند، ناامید هستند»

او ادامه داد: «رسانه‌ها، حاکمیت و مخصوصا فضای آزاد سیاسی، رفاه اجتماعی و حل مشکلات اقتصادی می‌توانند سرمایه اجتماعی را ارتقاء دهد. نمود سرمایه اجتماعی در عرصه سیاسی در انتخابات دیده می‌شود؛ به نحوی که هرچه مردم امیدوارتر باشند بیشتر در انتخابات شرکت می‌کنند. وقتی به رفراندوم اول انقلاب که حدود 98درصد مردم در آن شرکت کردند و پاسخ مثبت هم دادند و به آخرین انتخابات که حدود 50درصد شرکت‌کننده داشت نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که شیب نادرستی طی شده است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «هرچه قدر مردم احساس کنند نقش بیشتری در اصلاح امور دارند مشارکتشان بالا می‌رود. وقتی مردم پای صندوق نروند و احساس کنند تأثیری در تصمیم‌سازی‌ها ندارند و فکر کنند که افزایش مشارکت در بهبود شرایط نقشی ندارد، طبیعی است که پای صندوق‌ها نروند».

آرین‌منش در پایان به عنوان راهکار جلب اعتماد سرمایه اجتماعی گفت: «اگر قانون اساسی کنونی که مورد قبول همه است به طور کامل اجرا شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و می‌توان دوباره اعتماد عمومی را جلب کرد. در قانون اساسی آزادی احزاب، آزادی راهپیمایی‌ها، آزادی بیان، عدالت اجتماعی، تأمین نیازهای اولیه زندگی مردم و... پیش‌بینی شده است و هیچکس هم بر سر قانون اساسی کنونی مشکلی ندارد و همه به آن باور دارند. این قانون باید اجرا شود تا مردم احساس کنند اصلاحاتی در حال شکل‌گیری است. رهبر انقلاب از کرسی‌های آزاداندیشی سخن گفته‌اند اما چنین کرسی‌هایی مشاهده نمی‌شد و این یعنی مسئولان در سطوح اجرایی حتی به آنچه که دغدغه رهبر انقلاب است هم به درستی عمل نمی‌کنند».