یک نماینده مجلس گفت: اکنون شاهد هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی هستیم.

هزینه‌های خوش‌خیالی‌های ظریف/ دولت قبل در مواجهه با دست چدنی غربی‌ها فقط لبخند می‌زد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده و تبادل زندانیان ایران و آمریکا چه قدر می‌تواند در ادامه مسیر مواجهه با غربی‌ها مؤثر باشد؟ آیا واقعا غربی‌ها و به ویژه آمریکا مجبور به عقب‌نشینی در قبال ایران شده است؟

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان ایران و آمریکا دو خبری بود که جای تحلیل بسیار دارد؛ اینکه این دو رخداد چه تأثیری در آینده دیپماسی ایران به ویژه در حوزه مذاکرات با غربی دارد؟ و آیا آمریکا در قبال ایران عقب نشسته است؟

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اکنون شاهد هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی هستیم. متأسفانه در گذشته گرچه در حوزه میدان خوب عمل می‌شد اما دولت اعتقادی به اصول مذاکره از سر عزت ملی نداشت و صرفا در مقابل دست چدنی و خنجر آمریکایی‌ها، لبخند می‌زدند و دیدیم سیاست دولت قبل منجر به شکست برجام شد و علی‌رغم اعتماد بیش از حد دولت وقت به آمریکا، این کشور بدعهدی کرد و خوش خیالی وزیر خارجه قبل باعث شد هزینه‌های گزافی به کشور تحمیل شود؛ از جمله تحویل‌دادن حجم بالایی از اورانیوم غنی‌شده که با زحمت دانشمندان ایرانی و هزینه‌های مالی بسیار به دست آمده بود و در نتیجه سیاست‌های دولت قبل، غربی‌ها نه‌تنها به تعهداتشان پایبند نبودند بلکه آمریکا تحریم‌های سنگینی را هم علیه ایران وضع کرد و به یاد داریم که سطح ارتباط ایران با کشورهای منطقه و شرق آسیا به نازل‌ترین سطح خود رسیده بود».

او ادامه داد: «با روی کار آمدن دولت سیزدهم روابط ایران با کشورهای مختلف گسترش یافت و دیگر یک‌سویه‌نگری در سیاست خارجی کنار گذاشته شد. در این شرایط غربی‌ها متوجه شدند دیگر ایران اعتماد نخواهد کرد و به جای اعتماد بیش از حد دنبال ایجاد ظرفیت‌های تازه‌ای در عرصه دیپلماتیک است. در این شرایط آنها مجبور شدند که به خواسته‌های ایران تن دهند و آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده یک پیروزی مهم برای ایران است زیرا آمریکا را عقب راند».

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: «پیوستن ایران به شانگهای و بریکس نشان داد ایران از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار است و از این رهگذر قدرت تیم مذاکره‌کننده هم بالا می‌رود و آنها می‌توانند علی‌رغم انتقادهای بسیاری که به اصل برجام وجود دارد اما غربی‌ها را وادار کنند به تعهدات برجامی‌شان برگردند. اکنون باتوجه به اجازه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری برای انجام مذاکره‌ برد-برد و عزتمندانه و در جهت مصالح ملی داده شده است، دستگاه دیپلماسی باید توان حداکثری خود را برای رفع مشکل برجام به کار بگیرد و از این فرصت استفاده کند. سفر اخیر آقای رئیسی به نیویورک هم مهم است زیرا می‌شود در این سفر با مقامات کشورهای مختلف دیدار داشت و گفت که این غربی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند و باید به برجام برگردند. از سوی دیگر می‌شود در دیدارهای مختلف فضای ایران هراسی که غربی‌ها به وجود آورده‌اند را شکست و در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها گام‌های مؤثری برداشت».