غربی‌ها می‌خواهند در شرایط کنونی با استفاده از ناآرامی‌های ایران و نیز اتهام حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ایران را وادار به امتیازدهی کنند.

فاز تازه روابط ایران و غرب چگونه خواهد شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ایران و غرب در فاز جدیدی از روابط خود به سر می‌برند؛ شرایطی تازه که حکایت از سخت‌تر شدن روابط دارد. برخلاف القائات غربی‌ها دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی از ابتدای روی کارآمدنش سعی کرد که مناقشات از طریق دیپلماسی حل و فصل شود و همین بود که میز مذاکره را ترک نکرد و دولت تا حد امکان سعی کرد که برجام احیا شود اما این غربی‌ها بودند که در مقاطع مختلف و به بهانه‌های گوناگون به دست‌آمدن توافق را به تعویق انداختند؛ حتی زمانی که همه‌چیز مهیای امضای نهایی طرف‌های برجام بود اما آمریکایی‌ها به روال سابق خود بدعهدی کردند و بازی درآوردند.

این شرایط وقتی با وقوع جنگ روسیه و اوکراین همراه شد، آمریکا و اروپایی‌ها که خود محرک وقوع جنگ بودند، عملا از میز مذاکره عقب نشستند اما چرا؟ چرایی این موضوع به امتیازخواهی‌های غربی‌ها بازمی‌گردد؛ به این معنی زمانی که ایران در دولت روحانی و ظریف به آنها باج‌های سیاسی می‌داد و بر سر منافع ملی ایستادگی نمی‌کرد، دیدیم که توافق حاصل شد اما انگار غربی‌ها از زمانی که ایران با اصولی مشخص و خواسته‌هایی روشن به میدان مذاکره آمدند، آنها دریافتند که دیگر نمی‌توانند هرآنچه می‌خواهند را بر ایران تحمیل کنند و همین شد که تا امروز راضی به امضای توافق نشده‌اند. اما شرایط به همین جا هم ختم نشد و اخیرا و به ویژه در میانه ناآرامی‌های ایران، غربی‌ها با بهانه‌قراردادن این ناآرامی‌ها سعی کردند ایران را در موضع ضعف قرار دهند تا بتوانند به خواسته اصلی‌شان یعنی امتیازگیری برسند. آنها برای تحقق این موضوع به ایران اتهامی بزرگ زدند؛ آنکه ایران به وسیله فروش پهپاد به روسیه از این کشور در جنگ با اوکراین حمایت کرده و به نوعی در جنگ اخیر دخالت کرده است؛ ادعایی که با تکذیب مقامات ایران همراه شد. حالا اروپایی‌ها علیه ایران تحریم‌هایی جدید وضع کرده‌اند و متقابلا ایران هم برخی نهادها و شخصیت‌های اروپایی را تحریم کرده است تا همه چیز دست به دست هم دهد که بگوییم روابط پیش روی ایران و غرب چندان نرمال نخواهد بود اما در این بین یک چیز روشن است؛ آنکه دستِ‌کم در دولت کنونی غرب نمی‌تواند با استفاده از زور و تهدید ایران را مجبور به پذیرش خواسته‌های استعماری خود کند.