غربی ها اتهام ارسال پهپاد به روسیه را مطرح می کنند تا بتوانند در جریان مذاکرات از ایران باج بگیرند.

پشت پرده اتهام زنی های پهپادی غربی ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث آنلاین: اتهام‌زنی های غربی ها علیه ایران با موضوع ارسال پهپاد به روسیه در جنگ با اوکراین دست مایه اِعمال فشارهای بیشتر علیه ایران شده است. این شرایط در حالی است که موضوع احیای برجام هنوز بلاتکلیف باقی مانده است. بسیاری از کارشناسان باور دارند که بهانه جویی های غربی ها برای ایجاد مانع بر سر توافق با ایران است تا از این رهگذر بتوانند امتیازات بیشتری برای خود کسب کنند.

غربی ها در شرایطی مشغول زیاده خواهی هستند که ایران از ابتدا با مواضع اصولی وارد مذاکرات شد از جمله اینکه مقصر شرایط کنونی، آمریکا اروپایی ها هستند زیرا از یک سو آمریکا از برجام خارج شد و از سوی دیگر این اروپایی ها بودند که به تعهدات برجامی خود عمل نکردند و غربی ها ملزم به جبران خسارت و بازگشت بی قید و شرط به تعهدات برجامی هستند اما آمریکا و متحدان اروپایی جای پذیرفتن مواضع منطقی ایران کوشیدند تا اولا موقعیت خود را از متهم به مدعی تغییر دهند و ثانیا در همین شرایط هم از ایران امتیازات بیشتری بگیرند.

یکی از راهکارهای غربی ها برای محقق کردن دو مورد فوق اتهام زنی های اخیر است. غربی ها با متهم کردن ایران به حمایت نظامی از روسیه و متعاقبش وضع تحریم های جدید و تهدید به حذف تیم ملی فوتبال ایران از  مسابقات جام جهانی به نوعی می خواهند ایران را در موقعیت ضعف قرار دهند تا در نهایت ایران مجبور به پذیرش شروط آنها شود.

البته همه اینها در حالی است که ایران با تکیه بر خنثی سازی تحریم ها می خواهد اساسا بی نیاز به برجام باشد که در این صورت تمام فرضیه های غربی ها منتفی خواهد شد. به ویژه آنکه موقعیت ایران به خصوص در دولت سیزهم متفاوت از گذشته است زیرا ایران توانسته با گسترش ارتباطاتش در منطقه و شرق آسیا از جمله با کشورهای روسیه و چین و عضویت در پیمان شانگهای، ظرفیت های سیاسی و البته اقتصادی زیادی پیش روی خود باز کند که همه اینها باعث شده است نیاز سابق به برجام احساس نشود.