پیرمحمد ملازهی گفت: واقع نگاه متفاوت ایران و آمریکا از یک طرف و فشار اسرائیل نیز موانع اصلی در راستای دستیابی به یک نتیجه مشخص در مذاکرات هستند.

ملازهی مطرح کرد: نقش‌آفرینی اسرائیل در مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبر سراسری، به نقل از سایت «خبر سراسری»، پیرمحمد ملازهی درباره مهم‌ترین موانع در مسیر مذاکرات فعلی به «خبر سراسری» گفت: «در واقع دو طرف وجود دارد، یک طرف ایران و یک طرف آمریکا که دیدگاه‌های‌شان نسبت به مسئله  مذاکرات و برجام متفاوت است. ایران دو پیش‌نویسی را که دراختیار گذاشته از نظر آمریکایی‌ها مورد قبول نیست و آنها معتقدند ایران در حال خریدن زمان برای افزایش سطح غنی‌سازی و توسعه تأسیسات هسته‌ای است؛ از سوی دیگر اسرائیل در حال فشارآوردن به غرب و آمریکا با این توجیه است که ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای می‌رود که به‌عنوان یک مانع اصلی عمل می‌کند. در واقع نگاه متفاوت ایران و آمریکا از یک طرف و فشار اسرائیل نیز موانع اصلی در راستای دستیابی به یک نتیجه مشخص در مذاکرات هستند. نکته دوم این است که از دید ایران اصل قضیه حذف تحریم‌هاست که از دید غربی‌ها واقع‌بینانه نیست. برای اینکه بخشی از تحریم‌ها در اختیار رئیس‌جمهور آمریکاست اما بخشی از آنها ارتباطی به برجام ندارد و به مباحث دیگر از جمله مسائل حقوق بشری مربوط است که باید در کنگره آمریکا لغو شود که در آن جا با توجه به وضعیت کنگره بعید است به نتیجه برسند و این مسئله نیز یک مانع بزرگ است که ایران بدنبال لغو همه جانبه تحریم‌هاست در حالیکه این عملیاتی نیست و با موانع قانونی در آمریکا مواجه است».

او در ادامه درباره میزان نقش اروپا در صحنه مذاکرات افزود: «اروپا بدون آمریکا چندان امکاناتی در دست ندارد که بتواند عمل کند ضمن اینکه اروپا مواضع خود را با آمریکا هماهنگ می‌کند نه با ایران؛ در هر حال نباید نقش آنها را پررنگ دید هر چند در سطح محدودی می‌توانند مؤثر باشند و به درک مشترک میان ایران و آمریکا کمک کنند اما اگر تصور شود که می‌توانیم با اروپا کار کنیم که آن را از اروپا جدا کنیم صرفا یک تصور ذهنی است که واقعی نیست».

در پایان ملازهی درباره نقش چین و روسیه در شرایط ادامه‌دارشدن تحریم‌ها و کمک به ایران گفت: «متأسفانه این دو کشور نمی‌توانند کمکی کنند و منفعت‌محور هستند. اگر تصور کنیم چون رقابت بین چین و آمریکا و روسیه و آمریکاست می‌توانیم از این رقابت استفاده کنیم، دچار یک خطا استراتژیک شده‌ایم. واقعیت این است که آن ها منافع خود را مدنظر قرار می‌دهند. توجه کنید که چین 400میلیارد دلار تجارت فعال با اروپا و آمریکا دارد و منافع کلان خود را قربانی ایران نمی کند. روس ها هم از این سیاست ایران که سرسختی در راستای مسائل هسته ای نشان می دهد راضی نیستند. درست است در جاهایی با روس ها همکاری داریم اما آن ها اهل معامله اند. اوکراین و سوریه و لبنان و دیگر نقاط را در نظر بگیرید روس ها کاملا آماده معامله با آمریکا به ضرر ایران هستند. ضمن اینکه ما باید سیاست متوازنی را در این قضایا داشته باشیم اما اگر حساب ویژه ای روی روسیه و چین باز کنیم با واقعیت ساختار قدرت همخوانی ندارد».