سید حسین نقوی حسینی گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند هر طرحی علیه ایران با وتوی روسیه و چین روبه‌رو می‌شود.

امکان ارسال پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به تازگی در سخنانی عجیب گفت که «ما ایران را آزاد می‌کنیم»؛ سخنی که حتی کاخ سفید هم آن را تاب نیاورد و یک بعد از آن سخنگوی کاخ سفید درصدد تعدیل حرف‌های بایدن برآمد. حالا پرسش این است که ریشه چنین اظهارنظرهای نسنجیده‌ای در چیست؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکایی‌ها در برابر ایران مستأصل شده‌اند و نمی‌دانند با ایران چگونه باید برخورد کنند. آنها به سیاست تقابل خودشان ادامه می‌دهند اما در عین حال می‌بیینند که این سیاست‌شان با شکست مواجه شده است. آنها دامنه تحریم‌هایشان را گسترده‌تر کردند اما باز هم نتیجه‌ای نگرفتند. حس جنگجویی در میان برخی آمریکایی‌ها احیا می‌کنند تا ایران را به سمت جنگ ببرند اما مدیران کشور حواسشان جمع است و کاملا متوجه این فتنه‌انگیزی‌ها هستند. آمریکایی‌ها ایران را متهم می‌کنند که در جنگ روسیه و اوکراین به نفع روسیه وارد عمل شده اما مستندی ندارند. ایران هم بارها گفته است که نقشی در جنگ روسیه و اوکراین ندارد».

او ادامه داد: «غربی‌ها در ادامه‌های سیاست‌های ضدایرانی فضای داخلی ایران را ملتهب‌ می‌کنند و می‌بیینند که از طریق آشوبگری هم به نتیجه نمی‌رسند. واقعا آدم گاهی احساس می‌کند بایدن هوش و حواسش را از دست داده است و می‌بینیم که بعد از هر سختی از او مقامات آمریکایی می‌آید توضیح می‌دهند. اعتراض‌های ایران را به آشوب می‌کشانند و حتی صدای معترضان را به سمت آشوب می‌برند. در صورتی که معترضانی که کارهای غیرقانونی انجام نمی‌دهند برای نظام پذیرفته‌اند و صدای آنها را می‌شنود اما آمریکا با آشوب‌گری‌هایش به معترضان ایران هم خیانت می‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در چنین فضایی که آمریکا نمی‌داند چه کند و به همین دلیل ناگهان می‌شنویم که بایدن حرفی عجیب می‌زند. آمریکایی‌ها در این شرایط ایران را بیش از پیش متهم می‌کنند و حالا می‌گویند می‌خواهد موشک‌های بالستیک به روسیه بدهد و با تکیه بر همین اتهام‌ها بگویند که ایران برجام را نقض کرده است و به اروپایی‌ها فشار بیاورند تا از مکانیزم ماشه را فعال کنند».

او درباره اینکه آیا پرونده ایران به شورای امنیت می‌رود یا نه، اظهار کرد: «عملا امکان ارسال پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد زیرا ایران با مدیریت درست خود دو عضوِ دارای حق وتوی شورای امنیت یعنی چین و روسیه را با خود به همراه دارد و آمریکایی‌ها هم می‌دانند هر طرحی علیه ایران با وتو روبه‌رو می‌شود و سازوکاری برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت ندارند».

نقوی حسینی در پایان درباره همزمانی روی کارآمدن احتمالی جمهوری‌خواهان در آمریکا و روی کارآمدن نتانیاهو در رژیم صهیونیستی، گفت: «همکاری همزمان دولت جمهوری‌خواه با نتانیاهو در رژیم صهیونیستی را در دوران ترامپ دیدیم و برای ما امر جدیدی نیست که هم‌زمان که نتانیاهو در رژیم صهیونیستی روی کار آمده، جمهوری‌خواهان دولت آمریکا در اختیار بگیرند. آنها هر کاری که می‌دانستند را علیه ایران کردند و حالا هم اگر شرایط همان‌طور شود حتما مدلی ضعیف‌تر از ترامپ-نتانیاهو خواهد شد. البته مسئولان ما باید حواسشان جمع باشد تا با تدابیر مناسب جلوی سیاست‌های ضدایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی را خنثی کند».