پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از عملیات طوفان‌الاقصی در ۱۵مهر، آمریکایی‌ها بلافاصله در کنار اسرائیل ایستادند و روشن‌تر از همیشه به حمایت‌ از این رژیم جنایتکار پرداختند. اعزام ناوهای هواپیمابر به منطقه و فرستادن نیروهای ویژه آمریکایی و حجم گسترده‌ای از تجهیزات نظامی و اقتصادی، بخشی از کمک‌هایی است که در این روزها راهی سرزمین‌های اشغالی شده تا درجنایات اسرائیل علیه مردم غزه استفاده شود.

ورود مستقیم آمریکایی‌ها به جنگ غزه و حمایت از جنایات صهیونیست‌ها با ارسال گسترده تجهیزات نظامی و عملیات میدانی با هدایت ژنرال‌های آمریکایی در عین این‌که سبب شده مقامات آمریکا به‌عنوان شریک جرم اصلی صهیونیست‌ها در کشتار وحشیانه مردم فلسطین مطرح باشند، بیانگر آن است که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی به این باور رسیده‌اند که زوال رژیم صهیونیستی، غیرقابل کنترل شده و بر همین اساس هرچه در توان دارند برای کند کردن این روند به کار گرفته‌اند. به‌همین دلیل است که در کنار کمک‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی، شاهد رفت‌و آمدهای پرشمار مقامات آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی و رایزنی‌هایی هستیم که برای کسب حمایت از اسرائیل و افزایش فشار بر فلسطینی‌ها انجام می‌شود اما گزارش‌ها حاکی از ناکامی تمام این تلاش‌هاست. واشنگتن از توان خود در سازمان ملل و شورای امنیت نیز حداکثر استفاده را کرده تا مانع توقف جنایات اسرائیل شود و تاکنون چند قطعنامه برای آتش‌بس را وتو کرده است. در کنار چنین اقداماتی، کاخ سفید در مقاطعی ژست‌های انسان‌دوستانه می‌گیرد و از تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس سخن می‌گوید. اما گزارش‌هایی که از سوی برخی رسانه‌‌های آمریکایی منتشر شده نشان می‌دهد پشت پرده همین ژست‌ها نیز طراحی‌هایی است که از سوی کاخ سفید برای تسهیل جنایات صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد. رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند یکی از اهداف مقامات آمریکایی از تشویق صهیونیست‌ها به آتش‌بس، کاهش مقطعی فشارهایی است که از سوی افکار عمومی جهانی علیه مقامات آمریکایی و به‌ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح است.  

     

شکست سفر منطقه‌ای بلینکن

درهفته‌های گذشته علاوه بر سفری که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی داشت و اعلام کرد آمریکا تمام قد در کنار اسرائیل ایستاده است، مقامات دیگری از آمریکا به‌ویژه وزیر خارجه و وزیر دفاع این کشور نیز به‌صورت مکرر درحال رفت‌و آمد به منطقه هستند و توان خود را برای کمک به اسرائیل به کار گرفته‌اند. درهمین ارتباط کمتر کشوری در منطقه است که در روزهای اخیر میزبان وزیر خارجه اسرائیل نبوده یا این‌که حداقل ارتباطی تلفنی میان مقامات این کشورها با مقامات آمریکایی برقرار نشده باشد. اما گزارش‌ها حکایت از شکست فاحش تلاش‌های وزیر خارجه آمریکا در این سفرها دارد؛ اتفاقی که شاید او پیش از سفرش انتظار آن را نداشت. بلینکن که در راستای مدیریت میدانی فجایع غزه وارد منطقه شده بود به‌جز اراضی اشغالی به اردن، مصر، عراق و ترکیه سفر کرد اما از همه این کشورها دست خالی برگشت. سفر وزیر خارجه آمریکا به مصر و اردن با بیان اختلاف‌نظرها در کنفرانس خبری توأم شد که برای دیپلماسی آمریکا یک شکست بود. سفر او به عراق همزمان با حملات شدید گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا شد به‌طوری که بلینکن مجبور شد از ترس، جلیقه ضدگلوله به تن کند. همچنین بلافاصله پس از این سفر، نخست‌وزیر عراق راهی تهران شد تا نشان دهد روابط عمیق بغداد با کدام طرف منازعات منطقه است. در ترکیه هم در اقدامی کم‌سابقه، رجب طیب اردوغان حاضر نشد بلینکن را به حضور بپذیرد. این دهن‌کجی آنکارا به واشنگتن، پاسخی به بدعهدی آمریکا در توقف جنایات غزه است. شرایط منطقه به‌خوبی نشان می‌دهد که آمریکا متحدان پیشین خود را از دست داده و مانند اسرائیل دچار یک انزوای سیاسی کامل شده است. دیگر هیچ دولتی در غرب آسیا از آمریکا امید برقراری ثبات نداشته و بر همگان آشکار است که عامل اصلی جنایت و نسل‌کشی در غزه، آمریکاست.

     

کاهش اعتبار کاخ سفید

مقامات دیپلماتیک آمریکا در هفته‌های اخیر به نیابت از مقامات اسرائیل به منطقه سفر می‌کردند تا خلأ انزوای اسرائیل را از بین ببرند. اما حالا این خلأ نه‌فقط از بین نرفته که وزیر خارجه آمریکا هم مانند مقامات صهیونیست، جرأت سفر به همه کشورها را نداشته و شاهد افول محبوبیت و اعتبار کاخ سفید است. بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند، نقش عریان آمریکا در جنایات غزه، شانس بایدن را برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ به‌شدت کاهش داده است.

ابعاد بازی چندوجهی آمریکا

آمریکایی‌ها در بحث تحولات اخیر غزه یک بازی چندگانه با اغراض و اهداف خاصی شروع کرده‌اند که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱. آمریکایی‌ها از یک طرف پیام کاهش تنش و عدم توسعه جنگ را دنبال و با تبلیغات گسترده، این‌گونه وانمود می‌کنند که درپی کاهش درگیری‌ها هستند و از سوی دیگر حمایت تام و کاملی از صهیونیست‌ها انجام می‌دهند و هربار حمایت‌های خود را نیز گسترش می‌دهند. اعزام تجهیزات نظامی از جمله ناوهای هواپیمابر و نیروهای نظامی ویژه برای کمک به صهیونیست‌ها بخشی از این کمک‌هاست اما این حمایت‌ها صرفا در جهت حمایت‌های نظامی نیست و بیشتر در ابعاد مادی است. 

۲. آمریکا از سوی دیگر تهدید می‌کند و در سفر بلینکن به منطقه این گزاره وجود داشته که در صورت ادامه حملات به پایگاه‌های آمریکایی، واشنگتن اقدام متقابل انجام خواهد داد. حتی آمریکا برای این‌که تهدید خودرامعتبر کند، زیردریایی هسته‌ای را به آب‌های مدیترانه آورده و سی ان ان اعلام کرد که آمریکایی‌ها قصد دارند حملاتی محدود را در سطح منطقه‌ای انجام دهند. این همان گزاره معتبرزایی تهدیدات است که آمریکا در سطح منطقه‌ای در پیش گرفته است.

۳. اقدامات آمریکایی‌ها با این هدف صورت می‌گیرد که واشنگتن می‌خواهد فضا را برای عملیات‌ اسرائیل در نوار غزه فراهم کند و مانع وقوع حملات چند جبهه‌ای علیه این رژیم شود. درهمین راست،ا مقامات آمریکا با سفرها و رایزنی‌های متعدد خود و رد و بدل‌ پیام‌ها سعی در آرام‌سازی فضای منطقه دارند. به همین جهت است که به‌شدت نگران باز شدن جبهه‌های جدید هستند و بارها تهدید و حتی اعلام کرده که حزب‌ا... نباید وارد جنگ شود.

۴. هدف دیگر آمریکا این است که هم در عرصه نظامی و هم درعرصه سیاسی فضا را به‌طور کامل در اختیار خود بگیرد. یعنی شرایط میدانی را برای انجام عملیات‌های اسرائیل فراهم می‌کند و ازسوی دیگر فضای سیاسی را به سمت و سویی سوق خواهد داد که گزاره‌های موردنظر آمریکا و اسرائیل به نتیجه برسد. البته آمریکا درعرصه سیاسی نیاز به یک اجماع عربی نیز دارد. سفر مقامات این کشور و به‌ویژه بلینکن به همین منظور صورت گرفت.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل روزنامه جام جم