پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شکست سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه نشانه خشم ملت‌های غرب آسیا از همسویی و کمک بی‌قید و شرط آمریکا به رژیم‌صهیونیستی در کشتار مردم غزه است؛ کشورهایی که بلینکن به آنها سفر داشت با تظاهرات گسترده مردمی مواجه شد و حتی مردم ترکیه هم به پایگاه آمریکا حمله کردند و وزیر خارجه ترکیه هم با همتای آمریکایی خود به سردی برخورد کرد و این بدترین برخوردها با بلینکن بود آن هم در حالی که او روز دوم طوفان الاقصی وارد اراضی اشغالی شد و اعلام کرد که یهودی است و وظیفه دارد از رژیم صهیونیستی حمایت کند.

با این وضعیت تیم و شخص جو بایدن جایگاه خود را از دست داده‌اند و این هزینه‌ای است که آنها به‌خاطر همسویی و کمک به رژیم صهیونیستی در کشتار بی‌رحمانه مردم غزه پرداخت کردند. در حقیقت آمریکایی‌ها اکنون به منفورترین شخصیت‌های جهانی تبدیل شدند، چراکه آمریکا بعد از عملیات طوفان الاقصی عملا دیگر جایی در بین مردم نخواهد داشت و باید در سیاست‌های خود بازنگری کند کما این که رفتاری که جو بایدن در رابطه با کشتار مردم غزه و همکاری با رژیم صهیونیستی داشته‌ است، موجب شده نفرت عمومی نسبت به سیاست‌های آمریکا افزایش یابد و به همین دلیل مردم اعتقاد دارند آمریکا می‌تواند مانع کشتار مردم غزه شود اما تعمدا رژیم صهیونیستی را تشویق کرد به کشتار مردم غزه ادامه دهد. با این‌که شورای امنیت پنج بار هم برای تصویب پیش‌نویس طرحی که روسیه ارائه داده بود، تشکیل جلسه داد با وتوی آمریکا، انگلیس و فرانسه مواجه شد و این بدترین نقطه در کارنامه این کشورها اروپایی و آمریکا است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد هدف رژیم صهیونیستی برای غزه، تبدیل کردن بحران غزه به ضد بحران است؛ طرحی که رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا و غرب تهیه دیده این است که پس از بمباران وحشیانه غزه، تمام زیرساخت‌های این شهر را از بین ببرد و مردم این منطقه را به سایر کشورها انتقال دهد. بعد از آن باقی‌مانده اهالی غزه تحت مدیریت رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان و سازمان ملل اداره شوند. از این رو به نظر می‌رسد آنچه در غزه در حال رخ دادن است ناشی از هدف رژیم صهیونیستی است. آنها می‌خواهند رزمندگان فلسطینی را خلع سلاح کنند و شهر غزه را به‌طور کامل تحت مدیریت مشترک تشکیلات خودگران و سازمان ملل اداره کنند به همین دلیل سازمان ملل، آمریکا و اروپا با آتش‌بس غزه مخالف هستند و کشتار مردم بخشی از طراحی‌های مشترک آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی است. با این وضعیت و با توجه به سکوت جامعه جهانی و ناتوانی شورای امنیت در ایجاد یک ساز و کار برای پایان دادن به درگیری‌های غزه به نظر نمی‌رسد اتفاقات خوبی در راه باشد.

 همچنین سکوت اعراب نیز نشان می‌دهد عملیاتی کردن این اقدام کاملا جدی است. درواقع منظور از امنیت غزه این است که به لحاظ نظامی تمام جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی غزه تحت نظر اسرائیل قرار گیرد و سازمان ملل هم ناظر خواهد بود اما آنچه برای نتانیاهو مهم است این که یک دستاورد نظامی بزرگ حتی به قیمت جان میلیون‌ها انسان داشته باشد تا خود را پیروز عملیات طوفان‌الاقصی قلمداد کند. 

حسن هانی زاده | تحلیلگر مسائل منطقه

منبع: روزنانمه جام جم