روحانی از یک‌سو می‌خواهد نیروهای نزدیک به خود را وارد مجلس کند و از سوی دیگر مترصد ایجاد پایگاهی سیاسی در مجلس خبرگان است.

روحانی برای چه در انتخابات خبرگان ثبت نام‌کرد؟/ او عزم پاستور کرده است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرد تا واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته باشد. از اصلاح‌طلبان که از این اقدام او استقبال کردند تا برخی که به سرعت خواهان ردصلاحیت او شدند. همه این واکنش‌ها نشان می‌دهد نباید عزم روحانی برای ورود مجدد به عرصه سیاسی را ساده انگاشت. حتما اویی که بعد از فوت اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر در جلسات مجمع تشخیص مصلحت حاضر نشد، نمی‌خواهد که صرفا به نمایندگی مجلس خبرگان برسد.

با بررسی تحرکات سیاسی چندوقت اخیر روحانی می‌شود به این نتیجه رسید که او تمایل دارد بار دیگر به عرصه سیاست بازگردد. او تلاش می‌کند تا نیروهای نزدیک به خود در میان اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان را برای انتخابات مجلس آماده کند و از آن سو حالا مشخص شد که خودش هم می‌خواهد وارد مجلس خبرگان شود. به نوعی روحانی در حال تقویت پایگاه سیاسی خود در ارکان سیاسی مختلف است. روحانی می‌خواهد نمایندگان مجلس آینده یکسره منتقدش نباشند و از آن سو پایگاه سیاسی‌اش در نهاد مهم خبرگان را هم داشته باشد. به همین دلیل می‌بینم هم خودش و هم نزدیکانش و مشخصا محمدجواد ظریف در ماه‌های گذشته بارها سخنرانی کرده‌اند و مترصد آن بوده‌اند که فضای رسانه‌ای را به سمت خود بیاورند.

حالا پرسش این است که همه اینها برای چیست؟ همان‌طور که گفته شد بعید است مقصد نهایی روحانی مجلس خبرگان باشد. این همه تدارک شاید برای ثبت نام مجدد او در انتخابات ریاست‌جمهوری 1404 است. البته تحقق این آرزو قدری دور از ذهن به نظر می‌رسد زیرا به فرض تأییدصلاحیت روحانی با یک چالش بزرگ روبه‌رو است؛ آنکه اولا اصلاح‌طلبان حتی اگر بخواهند بار دیگر از او حمایت کنند، سرمایه اجتماعی سال92 را ندارند و جامعه روی خوشی به آنها و حتی به سید محمد خاتمی نشان نمی‌دهد و ثانیا مردم از نام شخص روحانی دوری می‌کنند. یعنی تصور کنیم اصلاح‌طلبان بخواهند از یک نامزد دیگر در ریاست جمهوری حمایت کنند که در این صورت شاید بخش‌های اندکی از سرمایه‌ اجتماعی‌شان به صحنه بیایند اما مشخصا درباره روحانی این اتفاق رخ نمی‌دهد زیرا عملکرد هشت‌ساله روحانی و تیمش آنقدر در نگاه عمومی تاریک و مملو از ناکارآمدی است که بعید است تحت هیچ شرایطی حسن روحانی بتواند بار دیگر رأی مردم را ازآن خود کنند.