برخی اخبار از مذاکره تعدادی از اعضای جبهه اصلاحات با بهزاد نبوی برای فعال کردن یک کارگروه ویژه در این جبهه حکایت دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از مشرق، روزی که بهزاد نبوی از جبهه اصلاحات عصا زنان بیرون آمد و درها به روی او بسته شد، یکی از نمایندگان سابق مجلس ششم نوشت که بی‌مرام‌ها چریک پیر را حذف کردند. حالا کمتر از ۵ ماه از آن شب، بار دیگر بهزاد نبوی به گود سیاست بازگشته است.

برخی اخبار از مذاکره تعدادی از اعضای جبهه اصلاحات با بهزاد نبوی برای فعال کردن یک کارگروه ویژه در این جبهه حکایت دارد. طی هفته‌های اخیر عدم حضور افرادی همچون حسین مرعشی از حزب کارگزاران سازندگی و الیاس حضرتی از حزب اعتماد ملی در جلسات جبهه اصلاحات منجر به عیان شدن شکاف در این جبهه شده است.

آنها تاکید دارند رمز موفقیت اصلاح طلبان رسیدن به یک ایده و یک راهبرد و بروز دادن صدای واحد از جبهه اصلاحات است.

سران جبهه اصلاحات با بیان اینکه در شرایط کنونی شکاف در اصلاحات به صلاح نیست، از بهزاد نبوی خواسته‌اند تا به منظور ایجاد همدلی در میان طیف های مختلف جریان اصلاحات یک کارگروه ایجاد کند تا شاید بتوان با ریش سفیدی شرایط حضور دوباره انشعابی‌هایی چون حزب کارگزاران را در جبهه اصلاحات فراهم آورند.

گفته می‌شود سران جبهه اصلاحات بر این باورند در صورت شکل‌گیری این کارگروه زمینه‌هایی برای بحث جدی برای رسیدن به ایده عدم مشارکت در این جبهه تقویت خواهد شد. پیش از این اعضای جبهه اصلاحات ایران در جلسه‌ای در تیرماه امسال «آذر منصوری» دبیر کل غیرقانونی حزب اتحاد ملت را به‌عنوان رئیس جدید جبهه اصلاحات ایران انتخاب کردند. در آن زمان این انتخاب به معنای آن بود که اصلاح‌طلبان تمایل دارند با عبور از صندوق به گفته خود، جامعه محور شوند تا خود را بازسازی کنند.

البته عبور اصلاح‌طلبان از کادر رهبری و رجوع دوباره به آن‌ها در این تشکیلات سیاسی یک سنت است. پیش از انتخابات مجلس ششم برخی از اعضای جبهه مشارکت با طرح این موضوع که هاشمی پدرخوانده جناج چپ است او را به عنوان «عالیجناب سرخ پوش» کنار زدند. در آن زمان سلسله مقالات اکبر گنجی در روزنامه‌هایی چون صبح امروز، مشارکت، عصر آزادگان و... منتشر می‌شد و نهایتا وی مجموع آن مقالات را در قالب کتاب «عالیجناب سرخ‌پوش و عالیجنابان خاکستری‌» روانه بازار کرد.

عالیجناب سرخ‌پوش و عالیجنابان خاکستری‌ با همکاری «شورای فرهنگ عمومی» در سال ۱۳۷۸ و در حالی که ریاست شورا را وزیر ارشاد وقت، عطاءالله مهاجرانی برعهده داشت، به صورت گسترده در کشور منتشر شد و طی کمتر از دو سال ۱۵۵۰۰۰ نسخه از این کتاب در کل کشور توزیع شد و به چاپ بیست‌وهفتم رسید. گنجی در این کتاب هاشمی رفسنجانی را عالیجناب سرخ‌پوش خواند و به صورت مستقیم و یا تلویحی، مسئولیت قتل‌های زنجیره‌ای را به دوش او انداخت.

البته صادق زیباکلام در مصاحبه‌ای غیر از اکبر گنجی، افراد دیگری را نیز معرفی می‌کند که در این پروژه نقش داشتند. وی می‌گوید: کسانی که وی را عالیجناب سرخ‌پوش یاد می‌کردند امروز به اشتباه هولناک خود پی بردند! این پی‌بردن به اشتباه در برخورد با هاشمی باعث شد تا آن‌ها در آستانه فتنه ۸۸ دوباره به او رجوع کرده و او را ماهاتیر محمد جناح چپ بخوانند!

ژنرال‌ها کودتا خواهند کرد؟

این بالا بردن و پایین آوردن مرام اصلاح‌طلبان است؛ چه آن زمان که هاشمی را عالیجناب سرخپوش خواندند و چه زمانی که برای بهزاد نبوی لقب چریک پیر را انتخاب کردند مرام اصلاح‌طلبان عوض نشده است؛ البته این موضوع را بهزاد نبوی بیش از دیگران درک می‌کند! او که روزگاری در قامت مخالف در راهروهای مجلس علیه هاشمی فعالیت کرده تا حتی نفر سی‌ام شهر تهران نیز نشود و چه زمانی که بازمانده‌های گروهک منحله مشارکت او را از کرسی رهبری جبهه اصلاحات پایین کشیدن آسیاب به نوبت بوده است.

اما چرا اصلاح‌طلبان در آستانه برگزاری انتخابات دوباره سراغ از بهزاد نبوی گرفته‌اند؟

پاسخ به این سوال سخت نیست! اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند با قطار بدون ترمز رادیکال‌ها به قعر جهنم بروند؛ از این‌رو تلاش دارند با پیاده کردن تندروها در یک مسیر معقول‌تر به فعالیت خود ادامه دهند. از نگاه اصلاح‌طلبان نهادی، گروه‌هایی چون حزب اتحاد ملت و گروهک نهضت ازادی در جبهه اصلاحات شورش کرده و با حذف افرادی چون بهزاد نبوی شورش کرده‌اند، حالا زمان آن است که با سرکوب این شورش سیاسی دوباره مناصب غصب شده آزاد شوند.