یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی آقای کرباسچی یا مرعشی سخن می‌گویند نظرات شخصی‌شان را می‌گویند اما به عنوان نظرات جبهه اصلاحات شاخته می‌شود.

جبهه اصلاحات به هیچ‌وجه منسجم نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جبهه اصلاحات تنها تشکیلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان است اما تا اینجای کار موضع‌گیری خاصی از سوی این تشکل سیاسی مشاهده نشده است. حالا پرسش آن است که مشکل چیست؟

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مهم‌ترین مشکل جبهه اصلاحات آن است که درون این تشکیلات به معنای واقعی کلمه حزب وجود ندارد و بیشتر به صورت گروه‌های سیاسی مطرح هستند. این تشکل‌های سیاسی چون قالب حزبی ندارند نمی‌توانند حرف‌های شناسنامه‌دار بزنند. یک سری حرف‌های کلی از سوی جبهه اصلاحات مطرح می‌شود و آن نقطه‌نظرات افرادی است که در جبهه اصلاحات مطرح هستند. مثلا وقتی آقای کرباسچی یا مرعشی سخن می‌گویند نظرات شخصی‌شان را می‌گویند اما به عنوان نظرات جبهه اصلاحات شاخته می‌شود. در صورتی که حزب دبیرکل دارد، سخنگو دارد و وقتی سخن می‌گویند یعنی موضع آن حزب بیان شده است».

او ادامه داد: «اکنون نمی‌توانید از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های لیدرهای اصلاحات به نتیجه‌گیری‌ واحد برسید. یعنی ما نمی‌توانیم بفهمیم جبهه اصلاحات به صورت یکپارچه و منسجم لیست می‌دهد یا نه، می‌خواهد در انتخابات شرکت کند یا نه، می‌خواهد سکوت کند یا نه؛ یعنی ممکن است وقتی موضع جبهه اصلاحات تحریم انتخابات نباشد اما بخواهد سکوت کند. اکنون هیچ کدام از اینها از مواضع جبهه اصلاحات مشاهده نمی‌شود و جبهه اصلاحات به هیچ‌وجه منسجم نیست. البته در میان اصولگرایان همین طور است و می‌بینیم از پایداری‌ها تا غیرپایداری‌ها مواضعی به شدت متفاوت دارند و حرف واحدی شنیده نمی‌شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «جبهه اصلاحات فعلا سکوت کرده است زیرا باورش بر این است که اصلاحی در گزینش‌ها و بررسی صلاحیت‌ها رخ نداده است».

آیتی در پایان گفت: «من باور ندارم که استبداد سیاسی در جبهه اصلاحات وجود دارد زیرا اصلا امکان چنین شرایطی وجود ندارد. اکنون شورای عالی اصلاحات از هم پاشیده است و دیگر شورای منسجمی در رأس جبهه اصلاحات وجود ندارد که بتواند حرفی را دیکته کند. هیچ کجا هم منشوری نیست که در آن منشور مثلا نوشته شده باشد که احزاب جبهه اصلاحات حق ندارند در انتخابات شرکت کنند یا نکنند و بیشتر حالت سکوت و ناامیدی بر جبهه اصلاحات حاکم است».

منبع: فردا