ظریف در حالی به مجلس یازدهم حمله می‌کند که جویی فراموش کرده است که برجام به ذات خودش باعث وضعیت کنونی شد.

از ظریف دیپلمات تا ظریف پوپولیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: محمدجواد ظریف در سخنانی مجلس یازدهم را بدترین مجلس بعد از انقلاب دانسته و گفته است که مجلس مانع رفع تحریم‌ها شد.

این سخنان از محمدجواد ظریف بعید نیست اما از جایگاهی که او در نظام جمهوری اسلامی داشته حتما بعید است. ظریف این روزها شبیه به یک کاسب‌کار سیاسی عمل می‌کند و انگار در توافقی با اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها تعهد داده است تا هرچه می‌تواند علیه مجلس و دولت کنونی فضاسازی کند. ممکن است بسیاری تفکرات دیپلماتیک ظریف را نپسندند و حتی او را غرب‌گرا و اهل تسامح در برابر غربی‌ها بدانند اما هیچکس تصور نمی‌کرد وزیر خارجه‌ای با هر تفکری که دارد چنین خود را پایین بیاورد و به نوعی بازوی انتخاباتی یک‌ گروه سیاسی شود؛ آن هم با غیراخلاقی‌ترین شیوه‌ها.

ظریف در حالی مجلس یازدهم را به انواع مسائل متهم می‌کند که هیچ وقت اشاره نمی‌کند که برجام به ذات خودش باعث وضعیت کنونی شد. ظریف و یارانش در جریان توافق برجام‌چنان سرمست از رسیدن به توافق بودند که هیچ ضمانت اجرایی برای انجام تعهدات غربی‌ها و پایبندی‌شان به برجام‌ نگرفتند. ظریف همانی است که در مجلس وقت در توصیف برجام از واژه «لغو» تحریم‌ها استفاده کرد و بعد معلوم شد او دروغ گفته است و برجام‌ صرفا تحریم‌های شورای امنیت را «معلق» می‌کند.

برجامِ ظریف و روحانی عملا دست پای صنعت هسته‌ای ایران را بست به بهای امید واهی برای رفع تحریم‌ها و محتوایش چنان ضعیف بود که اجازه داد تا آمریکا بدون هیچ هزینه‌ای و به راحتی هرچه تمام‌تر از برجام‌ خارج شود.

حالا ظریف طوری رفتار می‌کند که مجلسی‌های کنونی مقصر خروج آمریکا از برجام هستند؛ سخنی که سراسر پوپولیستی، خلاف واقع و از سر غرض‌ورزی سیاسی است و انگار نه انگار ترامپ توانست از توافقی خارج شود که ظریف زیر بار پذیرشش رفته بود. 

ظریف آنچنان عمل می‌کند که هیچکس باور نمی‌کند او روزگاری وزیر خارجه این کشور بوده است. شاید بهتر است آقای ظریف اگر شأن خود را رعایت نمی‌کند دستِ‌کم شأن جایگاهی که روزگاری داشته است را رعایت کند.