محمد جواد ظریف در کلاب‌هاوس درباره رخدادهای دوران‌ وزارتش به ویژه مذاکرات هسته‌ای سخن گفت.

از اظهارنظر درباره سریال گاندو تا پذیرش یک اشتباه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه سابق کشورمان در کلاب‌هاوس به توضیح رخدادهای دوران‌‌وزارتش به ویژه مذاکرات هسته‌ای پرداخت که بخش‌هایی از آن‌ را در ادامه می‌خوانید.

*قرار بود دو کلمه به کار نروند که یکی ممنوعیت و یکی ساسپنشن بود. متاسفانه در ضمیمه ۵ برجام، اروپایی‌ها استدلال کردند اگر در قطعنامه‌ها ترمینیت را بنویسیم تاثیر بد دارد. همکاران بدون نظر من قبول کردند. این اشتباه را من می‌پذیریم. این کلمه هیچ تاثیری روی تحریم‌ها نداشته است.

*هدف از ساخت گاندو زدن من بود؛ برخی فکر می‌کردند من نایاک را تاسیس کرده‌ام.

*اختلاف من و علیرضا اکبری از CTBT(پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای) شروع شد؛ او به شدت در وزارت دفاع آن زمان علیه CTBT صحبت و فضاسازی کرد.

*اینکه بگوییم رهبری با خط به خط برجام تأیید کردند سندی برایش وجود ندارد؛ ما تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ ایشان هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند. هر کجا که در توانمان بود بر اساس نظرات ایشان عمل کردیم و هر کجا در توانمان نبود گزارش دادیم.

*مذاکراتی که به توافق ژنو و برجام رسید از زمان پیش از دولت آقای روحانی شروع شد.

*مذاکرات مسقط تابوشکنی بود که توسط دکتر صالحی انجام گرفت که علی‌رغم کارشکنی شدید آقای جلیلی و مخالفت احمدی‌نژاد برگزار شد.

*در دستور کار مذاکرات آقای جلیلی از دزدی دریایی تا بحرین و سوریه وجود داشت در صورتیکه ما اجازه نداشتیم این موارد را بیان کنیم و راجع به موردی غیر از مسئله هسته‌ای صحبت کنیم.

*کلی طول می‌کشید راجع به زمان و مکان به توافق برسند. از مدیریت جهان تا سومالی مطرح می‌کردند. در مذاکرات هسته‌ای نیز دنبال اقناع طرف مقابل بودند، نه پیدا نقاط مشترک به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسیدند.

*در رابطه با اینکه سلاح هسته‌ای کمکی به تأمین امنیت می‌کند یا نمی‌کند، دو نظریه وجود دارد. نظری که به من نزدیک‌تر است این است که سلاح هسته‌ای کمکی به امنیت ایران نمی‌کند و خطرناک است.

*واقعیت این است که جمهوری اسلامی بر اساس فتوای رهبری دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. تحقیقاتی انجام شده اما برای کسب دانش بوده و برای تولید سلاح نبوده است.

*اسرائیل در طرح بحث سلاح هسته‌ای ایران اگر واقعا نگران بود باید از برجام حمایت می‌کرد چون مانع دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شد اما پروژه آن‌ها امنیتی سازی بود لذا تهدید به اینکه ما به دنبال سلاح می‌رویم به نفع آن‌ها بود.

*در هرکجا هماهنگی داشتیم موفق شدیم، هرکجا هماهنگی وجود نداشت ناموفق بودیم. افغانستان و عراق و هماهنگی با شهید سلیمانی را در توضیح همین مثال زدم.

‌*شهید فخری‌زاده از کسانی بودند که بسیار در موفقیت ما در پرونده‌های مختلف برجام مؤثر بودند. این که ایشان از برجام رضایت داشتند یا خیر را نمی‌دانم.