رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده که با وجود نگرانی‌ها درباره کاسته‌ شدن از میزان کمک‌های غرب، به تحقق وعده‌های ایالات متحده در خصوص این کشور اطمینان دارد! دقیق‌تر اگر بنگریم اما؛ بیان این جمله از سوی زلنسکی معنایی جز اطمینان او نسبت به خیانت آمریکا و دیگر اعضای ناتو ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در حال گذران روزهایی است که شکست ضدحمله اوکراین به نیروهای روسی در دونتسک و لوهانسک و عقب‌نشینی برخی کشورهای عضو ناتو از استمرار کمک‌های تسلیحاتی و مالی به کی‌یف، از شکست نهایی اوکراین در جنگ خبر می‌دهند.

در چنین شرایطی؛ رسانه‌های غربی نیز تمرکززدایی از تحولات مربوط به جنگ اوکراین را در دستور کار قرار داده و کمتر از تحولات شرق این کشور سخنی به میان می‌آورند.

بسیاری از راهبردنویسان و تحلیل‌گران حوزه روابط بین‌الملل، هم‌پوشانی معنادار رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی در قبال جنگ اوکراین را مترادف با زمینه‌سازی آنها برای پایان دادن به جنگ آن هم بدون تحقق دستاوردهای ادعایی ناتو قلمداد می‌کنند.

در این میان؛ رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده که با وجود نگرانی‌ها درباره کاسته‌ شدن از میزان کمک‌های غرب، به تحقق وعده‌های ایالات متحده در خصوص این کشور اطمینان دارد! زلنسکی در این خصوص می‌گوید: «مطمئن هستم که ایالات متحده به ما خیانت نخواهد کرد.»

دقیق‌تر اگر بنگریم اما؛ بیان این جمله از سوی زلنسکی معنایی جز اطمینان او نسبت به خیانت آمریکا و دیگر اعضای ناتو ندارد.

به عبارت بهتر؛ زلنسکی به شیوه‌ای غیر مستقیم از خیانت واشینگتن به کی‌یف در جنگ اوکراین پرده‌برداری کرده است.

میان این گزاره و اخبار پشت پرده‌ای که در خصوص تن دادن ناتو به پایان جنگ اوکراین و از دست رفتن بخشی از مناطق شرقی این کشور منتشر می‌شود، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

مقامات ارشد ناتو بارها به زلنسکی اعلام کرده‌اند که امکان پیوستن این کشور جنگ زده به ناتو میسر نیست و فراتر از آن، تاب‌آوری افکار عمومی غرب نیز در جنگ اوکراین-روسیه کاهش یافته است، موضوعی که معنای آن چیزی جز حرکت به سوی صلح اجباری نیست!

نکته مهم دیگر اینکه؛ کاخ سفید زلنسکی را وادار به بیان جملاتی کرده که شاید خود او نسبت به آنها اعتقاد چندانی نداشته باشد.

زلنسکی در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده، هشدار داده که بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌تواند «تاثیری قوی» بر جنگ اوکراین داشته باشد.

او گفته: «اگر سیاست رئیس‌جمهور بعدی، هر کسی که باشد، در قبال اوکراین تفاوت کند و سردتر یا اقتصادی‌تر شود، فکر می‌کنم نشانه‌ای خواهد بود که تأثیری بسیار قوی بر روند جنگ خواهد گذاشت.»

این در حالی است که شکست اوکراین در جنگ، تابعی از حضور دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در رأس معادلات قدرت در واشینگتن نیست و این شکست هم‌اکنون به نوعی رسمیت یافته و بازیگران بین‌المللی در صدد ترسیم مختصات عملیاتی و نهایی آن هستند.

در چنین شرایطی دوگانه‌سازی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از سوی رئیس جمهور شکست خورده اوکراین، معنایی واقعی ندارد!

واقع‌بینانه‌تر اینکه؛ اساسا شاید در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی، نه خبری از جنگ اوکراین باشد و نه زلنسکی! به ویژه آنکه ابراز نگرانی رئیس جمهور اوکراین از حضور ترامپ در مسند قدرت در حالی بیان می‌شود که تصویب بودجه کمکی برای اوکراین در کنگره آمریکا به بن‌بست خورده و حتی برخی مشاوران بایدن روی خوشی نسبت به نشان نمی‌دهند.