رؤسای سه شبکه بین‌المللی آمریکا که با بودجه فدرال کار می‌کنند، اواخر روز جمعه همزمان با تکمیل خانه‌تکانی دولت بایدن از منصوبان ترامپ در آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده (USAGM)، به صورت ناگهانی اخراج شدند.

بایدن رؤسای ۳ شبکه بین‌المللی آمریکا را اخراج کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش آسوشیتدپرس، دو مقام آشنا با تغییرات گفتند سرپرست USAGM، رؤسای "رادیوی اروپای آزاد/ رادیو آزادی"، "رادیوی آسیای آزاد" و "شبکه‌های پخش خاورمیانه" را تنها یک ماه پس از معرفی شدن آن‌ها در مناصب خود، اخراج کرده است.

این تغییرات یک روز پس از آن اتفاق افتاد که رئیس "صدای آمریکا" و معاونش برکنار شدند و رئیس دفتر پخش کوبا نیز کناره‌گیری کرد. این اخراج‌ها پس از استعفای اجباری گزینه منتخب دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین برای ریاست آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده، تنها ۲ ساعت پس از آغاز ریاست جمهور بایدن در روز چهارشنبه اتفاق می‌افتد.

"مایکل پک"، رئیس منتخب ترامپ برای USAGM، توسط دموکرات‌ها و دیگران به تلاش برای تبدیل VOA و شبکه‌های خواهر آن به ماشین‌های پروپوگاندای طرفدار ترامپ متهم شده بود. تمام کسانی که روزهای پنجشنبه و جمعه اخراج شدند توسط پک تازه در ماه دسامبر به سمت‌های خود منصوب شده بودند. خود پک تنها دقایقی پس از تحلیف جو بایدن، کناره‌گیری کرد.

دو مقام مطلع اظهار کردند "کلو چائو"، مدیرعامل موقت آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده اواخر روز جمعه در مجموعه اقداماتی سریع "ویکتوریا کوتس"، رئیس شبکه پخش خاورمیانه، "استفن یتس"، رئیس رادیو آسیای آزاد و "تد لیپین"، رئیس رادیو اروپای آزاد را اخراج کرد. این موضوع که افراد اخراج شده تلاش می‌کنند با برکناری خود مخالفت کنند یا خیر، فوراً مشخص نشد.

کاخ سفید روز چهارشنبه اندکی پس از تقاضا برای استعفای پک، کلو چائو، روزنامه‌نگار پیشکسوت صدای آمریکا با ۳ دهه سابقه فعالیت را به عنوان مدیر اجرایی موقت USAGM منصوب کرد. چائو به تماس‌های تلفنی خواهان اظهارنظر در مورد اقدامات خود پاسخ نداده است. دو مقام مطلع از اخراج‌ها نیز اجازه صحبت علنی در مورد موضوعات شخصی را نداشتند و در جایگاه ناشناس صحبت کردند.

انتظار می‌رفت بایدن تغییرات مهمی در ساختار و مدیریت آژانس ایجاد کند و اخراج فوری پک در روز تحلیف نشان داد این تغییرات، فوراً اتفاق می‌افتد.