قبول مسئولیت حمله تروریستی در سالروز مراسم شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان از سوی «داعش خراسان»، بار اتهام امریکا را سنگین‌تر کرد. اگرچه رسانه‌ها و دستگاه دیپلماسی ایالات متحده تلاش زیادی کردند تا دامن خود را از اتهامات، مبرا کنند، اما این «نفی‌ولد» خیلی قانع‌کننده نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو منبع نوشته که اطلاعات آمریکا، مسئولیت «داعش خراسان» در انفجارهای کرمان را تایید می‌کند. یکی از این دو منبع گفته اطلاعات در این باره «روشن» و «غیرقابل تردید» است. هر دو منبع رویترز بدون ارائه جزییات بیشتر گفته‌اند اطلاعات آمریکا از شنود و تجسس مکالمات داعش به دست آمده است.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با تأکید بر تروریستی بودن این حمله تأکید کرد: ما گزارش‌هایی را دیده‌ایم که می‌گوید داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. در باب مواضع مقامات آمریکایی مبنی بر نقش داعش خراسان در این جنایت تروریستی چند نکته قابل توجه است؛

1- تمام اسناد و مدارک نشانگر آن است که گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، داعش، جیش‌الظلم و.... بر اساس طرحهای آماده شده در اتاق فکرهای آمریکا و انگلیس ایجاد شده‌اند؛ چنانکه «هیلاری کلینتون»،  وزیر خارجه اوباما عنوان می‌کند که آمریکا القاعده را در افغانستان ایجاد کرد و ترامپ نیز اعتراف می‌کند که داعش، ساخته اوباماست. این رویکرد نسبت به تروریسم را در حمایت و هدایت آمریکا از گروه‌های تکفیری بویژه داعش در عراق و سوریه و همچنین پشتیبانی و بهره برداری از منافقین، کومله، جیش الظلم و ..... و نیز بکارگیری نیروهای تکفیری در جنگ اوکراین می‌توان مشاهده کرد.

2- زمانی که مقاومت توانست در عراق و سوریه بساط داعش را برچیند، آمریکایی‌ها داعش را به افغانستان منتقل کردند. اسناد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با انتقال داعش به افغانستان به دنبال گسترش تروریسم و ناامنی در کشورهای منطقه با محوریت اقدام علیه ایران، روسیه و چین هستند.

3-کارنامه امریکا بیانگر این حقیقت است که این کشور نه حلال مشکل تروریسم در جهان، بلکه محور و ریشه ایجاد این معظل و حامی اصلی تروریسم دولتی و مصداق عیتثنی آن یعنی رژیم صهیونیستی است

 4- مقابله با تروریسم نیازمند اراده واقعی، همگرایی، دست کشیدن از رفتارهای دوگانه و اجتناب از بهره گیری ابزاری از تروریسم است که دولت تروریست پرور آمریکا فاقد آن  است.

5-ریشه کنی تروریسم در منطقه بدون شکل گیری اجماع وهمکاری نزدیک میان کشورهای منطقه و میدان ندادن به کشورهایی چون آمریکا که به بهانه مقابله با تروریسم بدنبال افزایش حضور و نقش آفرینی در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در منطقه هستند، شدنی نیست.

6-تجربیات یک دهه اخیر نشان می دهد که الگوی مقابله با تروریسم که از سوی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای محور مقاومت طراحی شده و سرداران و مجاهدان پرآوازه ای چون‌ حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جان خود را برای شکل گیری و بالندگی آن فدا کردند کارآمد ترین روش برای مبارزه واقعی با تروریسم است چرا که محور آن مقابله فرسایشی با معلول نیست و بر  نفی و مقابله با عوامل اصلی تروریسم جهانی یعنی  آمریکا و صهیونیست‌ها  متمرکزاست