یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اکنون آمریکا دنبال برقراری آتش‌بس در غزه است.

گسترش تنش در منطقه منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت منطقه همچنان دچار التهاب است و آمریکا همچنان علیه مواضع محور مقاومت حمله می‌کند. حالا پرسش این است که این شرایط به مجا می‌رسد؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آنچه در منطقه می‌گذرد، سمت‌وسویش به هیچ‌وجه مورد خواست آمریکایی‌ها نیست. آنها نگران وجهه خودشان در منطقه‌اند و ضربات پیوسته به پایگاه‌هایشان هیمنه‌شان را شکسته است. از طرفی ممکن است پایگاه‌هایش در منطقه را از دست بدهد. از سوی دیگر نگران‌اند که اسرائیل بیش از اینها در باتلاق فرو برود زیرا این رژیم عملا از نظر سیاسی و اقتصادی در وضعیت شکننده‌ای قرا دارد».

او ادامه داد: «گسترش تنش‌ها در منطقه منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد و در کوتاه‌مدت باعث شکست بایدن می‌شود و در درازمدت لطمات بسیار مهمی از نظر اقتصادی بر آمریکا وارد می‌کند. در عرصه نظامی هم هیچ بازدارندگی‌ای در حمله به یمن ایجاد نکردند البته آنها تصور می‌کنند با حملاتشان به یمنی‌ها می‌توانند نفوذ ایران در محور مقاومت را کاهش دهند. واقعیت این است که آمریکا دچار فرسایش شده است؛ فرسایشی که مشکلات بسیاری را هم در آینده برایش به وجود می‌آورد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «یمنی‌ها اعلام کرده‌اند تا زمانی که غذا و دارو به غزه نرسد از حرکت کشتی‌ها ممانعت می‌کند. آمریکایی‌ها در قبال این شرط هیچ حرفی برای گفتن در عرصه بین‌المللی ندارند زیرا اکنون متهم به حمایت از کودک‌کشی صهیونیست‌ها هستند. آمریکا همواره مدعی رعایت موازین حقوق بشری بوده است اما اکنون در معرض اتهامات جدی ضدحقوق بشری است».

قنادباشی در پایان گفت: «اکنون آمریکا دنبال برقراری آتش‌بس در غزه است زیرا از یک سو می‌خواهد اسرائیل را شکست‌خورده جنگ نشان دهد اما در عین حال می‌داند ادامه این جنگ به ضررش است؛ بنابراین اکنون دنبال راضی‌کردن نتانیاهو برای آتش‌بس است».