مطهری به ظاهر می‌گوید که مستقل وارد انتخابات شده است اما چشم به حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها دوخته است.

کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه حامیان اصلی لیست مطهری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر آنکه علی مطهری با لیست انتخاباتی به نام «صدای ملت» پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت. همان زمان پیش‌بینی کردیم که احتمالا همین لیست، لیست نهایی اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها باشد و به نوعی یک لیست ائتلافی باشد. حالا سخنگوی حزب ندای ایرانیان می‌گوید که احزاب ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه حامیان لیست مطهری هستند. در واقع همه آن دسته از اصلاح‌طلبانی که خواهان مشارکت در انتخابات‌اند پشت لیست مطهری خواهند ایستاد و مطهری هم خودش سرلیست خواهد بود.

مطهری درباره لیست «صدای ملت» می‌گوید: «لیست تهران ۳۰ نفره خواهد بود و خودم نیز سرلیست آن هستم. ما مستقل هستیم و به هیچ‌کس وابستگی نداریم؛ نه آقای لاریجانی و نه آقای روحانی. نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان».

به نظر می‌رسد این ادعای مطهری مبنی بر اینکه لیستش به هیچ گروهی وابستگی ندارد درست نیست زیرا او یک جمله بعد از این ادعا می‌گوید: «هنوز لیست تهران قطعی نشده است و ما در حال رایزنی‌های نهایی با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هستیم».

مطهری دچار تناقض‌گویی می‌شود زیرا از یک سو می‌گوید لیستش وابستگی به هیچ گروهی ندارد و از سوی دیگر بیان می‌کند که در حال رایزنی‌های نهایی با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی درباره لیستش است.

آن طور که می‌شود از این تناقض برداشت کرد این است که علی مطهری می‌خواهد در ظاهر اعلام کند که مستقل می‌آید تا بتواند از یک سو رأی آن دسته از طرفداران اعتدال و اصلاحات که به عملکرد سال‌های اخیر اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان انتقاد داشته‌اند را کسب کند و از سوی دیگر با حمایت آشکار احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالی سرمایه اجتماعی آنها را هم به سمت لیست خود بکشاند. البته حالا که سید محمد خاتمی هم گفته است که اصلاح‌طلبان نباید با انتخابات قهر کنند، شاید مطهری انتظار دارد که اصلاح‌طلبان بیشتری از او و لیستش حمایت کنند.

برخی باور دارند لیست مطهری شاید نتواند موفقیت ویژه‌ای را در انتخابات به دست آورد اما حتما به گرم‌شدن تنور انتخابات کمک می‌کند که دستِ‌کم از این حیث می‌تواند وجود لیست او را مثبت قلمداد کرد.