یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ممکن است اعتراضات اخیر دانجشویی در آمریکا سیاست‌های این کشور را در قبال اسرائیل قدری تعدیل کند اما محتول نه.

تأثیر اعتراضات دانشجویی در آمریکا بر موقعیت بایدن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اعتراضات دانشجویی در آمریکا نسبت به سیاست‌های حمایتگرایانه دولت بایدن در قبال رژیم صهیونیستی به قدری وسیع شده است که کمتر رسانه‌ای در دنیا آن را مورد توجه قرار نداده است. حالا پرسش آن است که آیا این اعتراضات می‌تواند در وهله نخست منجر به تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال رژیم اشغالگر قدس شود و در وهله بعد آیا بر موقعیت جو بایدن در انتخابات پیش روی آمریکا تأثیرگذار خواهد بود؟

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «پیش از این در کشورهای اروپایی تظاهرات‌هایی علیه اسرائیل برگزار می‌شد و دانشجویان هم در آنها شرکت می‌کردند اما حالا اعتراضات متختص دانشجویان در محیط دانشگاه و البته در آمریکاست که حرکت تازه‌ای است. محور اعتراضات هم یکی مربوط به جنایاتی است که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد و دوم آنکه معترضان می‌گویند چرا آمریکا باید در این جنایات هزینه کند و پول کشور آمریکا را در اختیار اسرائیل قرار دهد».

او ادامه داد: «حالا اینکه این اعتراضات می‌تواند منجر به تحولات بین‌المللی و جهانی شود، بحث دیگری است که به نظرم پاسخ به این پرسش قدری دشوار است زیرا در گذشته هم جنبش‌های وسیع دانشجویی در آمریکا شکل گرفته بوده اما تبدیل به نقطه عطفی نشده است. مثلا در جنگ ویتنام دانشجویان اعتراضات گسترده‌ای می‌کردند اما در سیاست خارجی آمریکا تحولی ایجاد نکرد اما ممکن است این اعتراضات اخیر قدری سیاست‌های آمریکا را تعدیل کند و نه متحول. سیاست آمریکا در قبال اسرائیل ریشه‌دار است و آمریکا خود را متعهد به دفاع از اسرائیل می‌داند و به این سادگی‌ها چنین سیاست استراتژیکی تغییر نمی‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «از ابتدای دولت بایدن، نوعی فاصله‌گذاری میان دولت آمریکا و دولت نتانیاهو برقرار شد اما اختلافات بایدن و نتانیاهو تاکتیکی است، نه استراتژیک».

بهشتی‌پور در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا موقعیت بایدن در انتخابات پیش رو را به خطر می‌اندازد یا خیر، گفت: «در آمریکا مردم در رأی‌دادن خود توجه ویژه‌ای به جنبش‌های دانشجویی ندارند. انتخابات آمریکا دو مرحله‌ای است و مردم حزبی رأی می‌دهند. یعنی طرفداران بایدن یا ترامپ در وهله اول طرفدار حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه‌اند و به واسطه اینکه حزبشان از بایدن یا ترامپ حمایت می‌کند، به آنها رأی می‌دهند».