رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، دولت آمریکا از طرح وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی برای اصلاح نظام قضایی ناخرسند است.

اوج اختلافات بایدن و نتانیاهو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، هزاران اسرائیلی در اعتراض به سیاست های کابینه دست راستی بنیامین نتانیاهو در تل‌آویو تظاهرات کردند. به گزارش الجزیره ، معترضان در میدان «هبیما» در مرکز تل‌آویو با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعار «برو»، «در کنار هم علیه فاشیسم»، «دموکراسی در خطر است» و «این خانه همه ماست» تظاهرات کردند.

آنها همچنین شعارهایی در حمایت از حقوق شهروندی اعراب و لزوم خودداری از رفتارهای نژادپرستانه سردادند و به طور خاص از «ایتمار بن گویر» و «بتسلئیل لسمئتریچ»، دو وزیر راست افراطی اسرائیل، انتقاد کردند.میراو میخائیلی، رهبر حزب کار اسرائیل با انتشار توئیتی نوشت: «با هزاران تظاهرات‌ کننده به خیابان آمدیم تا به صراحت اعلام کنیم اجازه ویران کردن کشورمان را نمی‌دهیم و برای دموکراسی به مبارزه ادامه می‌دهیم.»

کابینه جدید نتانیاهو که در 29 دسامبر فعالیت خود را آغاز کرد دست راستی‌ترین کابینه اسرائیل دانسته می‌شود. توسعه شهرک‌سازی در مناطق اشغالی کرانه باختری و تضعیف نظارت دستگاه قضائی از برنامه‌های اصلی این کابینه است. یاریو لوین، وزیر دادگستری این کابینه در حال تلاش برای ایجاد اکثریت پارلمانی برای نقض احکام قضائی و نیز تغییر ترکیب شورای عالی قضائی اسرائیل است.کابینه نتانیاهو فعالیت خود را با تشدید تنش علیه فلسطینیان آغاز کرد و سه‌شنبه گذشته «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، حریم مسجد الاقصی را نقض کرد که این اقدام با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شد.

وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه تصمیم جدیدی درباره ملاقات با اسیران فلسطینی در زندان‌های این رژیم گرفت.به گزارش شبکه رسمی رژیم صهیونیستی «کان» اعلام کرد، ایتمار بن گویر، روند وزیران پیش از خود را که به نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی اجازه می‌دادند با زندانیان امنیتی (اسیران فلسطینی) در زندان‌های این رژیم ملاقات کنند، لغو کرد.

بر این اساس بن گویر به تنها یک عضو از هر فراکسیون پارلمان اجازه می‌دهد تا با زندانیان آن هم تحت نظارت ملاقات کند. وی در این خصوص در توییتی نوشت: «من رویه عومر بارلیو و میکی لیوی را که به هر عضو کنست اجازه می‌داد با تروریست‌ها در زندان ملاقات کند، پس از اینکه به این نتیجه رسیدم که این دیدارها منجر به تحریک و ترویج اقدامات تروریستی شده است، لغو کردم.»اعضای عرب کنست مکرراً از زندانیان فلسطینی، از جمله زندانیانی که اعتصاب غذا کرده‌اند، در زندان و بیمارستان‌هایی که به آن‌ها منتقل شده بودند، ملاقات می‌کردند تا از شرایط آنها مطلع شوند و با آنها ابراز همبستگی کنند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مجوزهای تردد سه تن از رهبران فتح را به دلیل ملاقاتشان با یک اسیر آزاده لغو کرد.به گزارش شبکه خبری المیادین، یوآف گالانت مجوزهای تردد محمود العالول، معاون رئیس فتح، عزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی فتح و روحی فتوح، رئیس شورای ملی فلسطین را به بهانه ملاقاتشان با کریم یونس، اسیر آزاده لغو کرد.

کریم یونس بعد از ۴۰ سال هفته گذشته از زندان آزاد شد. نیروهای اسرائیلی به مراسم استقبال از کریم یونس در شهرک عاره در داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ یورش بردند. وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی و اداره زندان‌های این رژیم در ممانعت از برگزاری مراسم استقبال از کریم یونس شکست خوردند.

یک روزنامه عبری از مناقشه‌ای جدید میان آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر داد. به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، تحریم‌های اعمال شده توسط دولت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان حلقه مهمی در مناقشات آمریکا و اسرائیل خواهد بود. این روزنامه نوشت، در پی تحریم‌هایی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته است، نتانیاهو و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مسیر یک درگیری هستند.کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی روز جمعه تصمیماتی در پاسخ به اقدام فلسطین در مراجعه به دادگاه لاهه از جمله غرامت فوری پرداخت تشکیلات خودگردان فلسطین به «تروریست‌ها و خانواده‌های آنها»، تعلیق طرح‌های ساخت و ساز فلسطینیان در منطقه ج و محرومیت سران تشکیلات خودگردان فلسطین اتخاذ کرد.

یدیعوت در گزارش خود بیان داست، یورش ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی که روز سه شنبه رخ داد موجب شد وضعیت ناخوشایندی بین دولت آمریکا و دولت نتانیاهو به وجود آید، موضوع تحریم‌ها علیه تشکیلات خودگردان فلسطین هم به اختلافات میان وی و بایدن دامن زده است.

شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد که کابینه امور امنیتی و سیاسی اسرائیل در نشست خود برخی از مقامات تشکیلات خودگردان که به دادگاه لاهه برای تعریف ماهیت اشغالگری اسرائیل درخواست داده بودند، تحریم کرد.مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ پیش‌نویس قطعنامه فلسطین پیرامون درخواست حقوقی از دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد ماهیت اشغالگری اسرائیل را با اکثریت آراء تصویب کرد.

در عین حال رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، دولت آمریکا از طرح وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی برای اصلاح نظام قضایی ناخرسند است و معتقد است که این اصلاحات به دستگاه قضایی این رژیم آسیب می‌زند. سایت واللا به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: «اصول دموکراسی مشترک در مرکز روابط میان آمریکا و اسرائیل است. نهادهای مستقل اسرائیل نقش سرنوشت‌سازی درباره حفظ دموکراسی دارند.»

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مسئولان ارشد دولت آمریکا اعلام کردند، تحرکات دولت جدید رژیم صهیونیستی علیه سیستم قضایی و نگرانی درباره آسیب زدن به نهادهای دموکرات اسرائیل محور مذاکرات کاخ سفید در هفته‌های اخیر درباره سیاست‌های آمریکا در قبال دولت بنیامین نتانیاهو بوده است.

براساس گزارش سایت واللا دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با تحرکات دولت جدید رژیم صهیونیستی علیه دستگاه قضا با حساسیت شدیدی برخورد می‌کند چرا که این یک پرونده سیاسی داخلی است که به صورت مستقیم ارتباطی با روابط خارجه رژیم صهیونیستی ندارد. مسؤولان ارشد دولت آمریکا معتقدند که اجرای این طرح احتمالا بر ماهیت نظام «دموکراسی» در اسرائیل و در نتیجه روابط میان اسرائیل و آمریکا که تنها بر اساس منافع نیست بلکه بر اساس ارزش‌های مشترک است، تأثیر بگذارد.

این سایت اعلام کرد، اظهارات سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا نشان دهنده ناخرسندی واشنگتن از طرح وزیر دادگستری است و این پیام حساسی برای دولت اسرائیل است. یکی از دلایل پیگیری تحرکات دولت جدید توسط آمریکایی‌ها درباره سیستم قضایی این است که دادگاه عالی یک نهاد قضایی در اسرائیل است که با طرح‌ها و رویکردهای دولت در کرانه باختری و ارائه کمک به فلسطینی‌ها در این منطقه تعامل می‌کند.

روند رویارویی میان فلسطینی‌ها و رژیم اشغالگر به ویژه پس از یورش وزیر امنیت ملی این رژیم به مسجدالاقصی، تل‌آویو را به هراس انداخته و کشورهایی را که با این رژیم صلح کرده‌اند از وقوع یک جنگ مذهبی در میان ملت خود به خاطر مسجدالاقصی نگران کرده است‌.

به گزارش روزنامه عربی۲۱، با وجودی که دوستان رژیم صهیونیستی در منطقه از یورش ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی این رژیم به مسجدالاقصی غافلگیر شدند و نگرانی مقامات ارشد و افسران امنیتی کشورهای منطقه را فراگرفت، مقاماتی که مسؤول تماس‌های روزانه با تل‌آویو هستند، به ویژه که این یورش تنها دو روز پس از تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی رخ داد، زمانی که رهبران این کشورها در حال عرض تبریک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم بابت تشکیل این دولت بودند این یورش همچون بمبی بر سر این رهبران فرود آمد چرا که بن گویر یک فرد معمولی نیست، بلکه عضو کابینه و رئیس یک حزب در ائتلاف است.

جکی خوجی، سردبیر امور عربی در رادیو رژیم صهیونیستی گفت: «تصور غالب در میان کشورهایی که روابط خود را با این رژیم عادی کرده‌اند این است که اگر سیاست دولت جدید رژیم صهیونیستی این است، واجب است که بدانیم تصمیم گیرنده کیست، نتانیاهو یا بن گویر، و اینکه چه کسی دیگری را تحریک می‌کند، زیرا این کشورها می‌دانند که روزهای سختی پیش رو دارند، به همین دلیل است که با الفاظی تند این یورش را محکوم کردند هر چند برخی ار آنها هم تلاش کردند الفاظ خیلی تندی به کار نبرند و به جای «محکوم کردن» تنها «اظهار پشیمانی» کردند.»

وی به نقل از یک دیپلمات باتجربه در منطقه طی یادداشتی که در روزنامه معاریو منتشر شد، عنوان کرد: «فرصت دومی برای این کشورهای عربی برای مهار بحران پیش رو وجود نخواهد داشت، زیرا با توجه به شرایط کنونی، آنها تنها کسانی نیستند که دستور کار منطقه را تدوین می‌کنند، از طرفی مسجد الاقصی موضوعی پرطرفدار است و رژیم صهیونیستی به این ترتیب با آتش بازی می‌کند و تمامی کشورهای عربی که با این رژیم رابطه دارند این پرسش را از آن می‌کنند که دولت نتانیاهو به کجا می‌رود؟ درست است که روابط استراتژیکی بین آنها وجود دارد و رژیم صهیونیستی یک قدرت منطقه‌ای است و این کشورها در صورت فاصله گرفتن از آن چیزهای زیادی از دست می‌دهند؛ اما واقعیت این است که در مقابل مسجد الاقصی قدرتی ندارند.»

خوجی افزود که اگر مساله به کشورهای سازشگر با رژیم صهیونیستی کشیده شود و آنها مجبور شوند بین الاقصی و روابط با اسرائیل یکی را انتخاب کنند، ممکن است تصمیماتی بگیرند که به روابط آسیب برساند، نه به این دلیل که مسجدالاقصی برای آنها اهمیت دارد بلکه به این دلیل که می‌ترسند با خطر اعتراضات مردم خود مواجه شوند. در این صورت دیگر نیازی به جنبش حماس نیست که مردم را تحریک کند بلکه مردم خودجوش اقدام کرده و خشم خود را به دولت‌های خود ابراز می‌کنند و این بدین معناست که رژیم صهیونیستی صاعقه‌ای دارد که ممکن است این کشورهای عربی را به آتش بکشد.