باید دید دولت بایدن و تیم وزارت خارجه‌اش در نهایت حاضر به چشم پوشیدن از میراث دردسرساز جامانده از دوره ترامپ برای بازگشت به برجام خواهد شد یا خیر.

بایدن در سیطره صهیونیست‌ها و کشورهای مرتجع عربی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: در هفته‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین موضوعات اختلافی باقی‌مانده میان ایران و آمریکا در مذاکرت وین، موضوع حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا (FTO) عنوان شد؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان،‌ مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند دلیلی بر باقی‌ماندن نام سپاه در این لیست از سوی دولت بایدن نیست چرا که به گفته خودشان به اندازه کافی سپاه ایران تحریم است.

در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه این کشور قرار داده است. این اقدام یک سال پیش از خروج آمریکا از برجام و در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» اعمال و اجرا شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد قانونی و رسمی نظامی جمهوری اسلامی است و اقدام آمریکا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی FTO در حالی که حکومت جمهوری اسلامی را در سال ۱۳۵۷ به رسمیت شناخته است، نقض آشکار حاکمیت ملی ایران محسوب می‌شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان بین‌المللی، این اقدام آمریکا یک بدعت تمام عیار و خطرناک در تاریخ حقوق و روابط بین‌الملل و به نوعی اعلان جنگ و تجاوز علیه یک کشور دیگر است. اما فهرست نهادهای تروریستی خارجی (Foreign Terrorist Organization) چیست؟

این فهرست تحت دو «قانون مهاجرت و ملیت» ١٩۶۵ و «قانون ضدتروریستی و مجازات مرگ مؤثر» ١٩٩۶ ایجاد شده و مطابق آن وزارت خارجه آمریکا اختیار تعیین مصادیق و اعمال تحریم‌هایی را بر اساس «مقررات تحریم سازمان‌های تروریستی خارجی» و «مقررات تحریم تروریسم جهانی» دارد.

در مقررات مربوطه، از ممنوعیت ارائه «کمک‌های عینی» به سازمان‌های مندرج در لیست FTO و «تعقیب کیفری متخلفین» گفته شده است، به این معنا که متخلفان نه‌ تنها در معرض تحریم‌های معمول مثل منع ‌شدن از کسب و کار در بازار آمریکا و منع دسترسی به نظام پولی آمریکا و … قرار می‌گیرند، بلکه به ‌عنوان «متخلف جنایی» مشمول پیگرد کیفری ملی و فراملی، با مجازات بیست سال زندان و جریمه‌های بسیار سنگین نیز می‌شوند.

اقدام ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست FTO در چارچوب حقوق بین الملل تهدید و نقض صلح و امنیت بین‌الملل و نیز نقض کنوانسیون مصونیت دولت‌ها و اموال متعلق به آن‌ها، اصول پایه حاکمیتی و برابری دولت‌ها، اصل حاکمیت سرزمینی و اصل عدم توسل به‌زور است.

وزارت خزانه داری دولت ترامپ هم‌چنین، علاوه بر قرار دادن نام سپاه در فهرست FTO، در اکتبر سال ۲۰۱۷، (مهرماه ۱۳۹۶) سپاه را به دلیل حمایت از تروریسم در شمول فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار داد.

در این میان از آنجایی که لابی صهیونیستی و رهبران برخی کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی و عربستان نسبت به اجرای دوباره برجام نگران هستند، از انجام هر اقدامی که این مساله را به تاخیر بیندازد یا از بین ببرد حمایت می‌کنند.

برخی منابع اعلام کردند که آنچه تحت عنوان تلاش برای مقابله سازی خروج سپاه از FTO‌ و در مقابل اعلام اینکه ایران دست از پیگیری عاملات ترور سردار سلیمانی به طور علنی در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود، سناریویی طراحی شده از سوی رژیم اسراییل و هم‌پیمانان منطقه‌اش‌اش است.

دولت بایدن از زمان روی کار آمدن تا کنون نشان داده است که بر خلاف شعارهای انتخاباتی‌اش، توان دل کندن از شیرینی میراثی که ترامپ به جای گذاشته است، ندارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند بایدن در همان ابتدای کار می‌توانست به راحتی با امضای دستورالعمل‌های اجرایی نسبت به لغو بسیاری از دستورات اجرایی رییس جمهور قبلی که برجام را به ورطه نابودی کشاند، بازگشت همه اعضا به برجام را کلید بزند اما از انجام این کار سر باز زد.

اکنون دولت آمریکا به بهانه‌های واهی و البته درخواست‌های فرابرجامی از انجام اقداماتی که مسیر انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام را تسهیل خواهد کرد، سر باز می زند و در این شرایط تلاش هم دارد تا ایران را مقصر بر هم خوردن مذاکرات نشان دهد.

به گفته منابع ایرانی، روسی و برخی کشورهای اروپایی، تنها طرفی که آماده بازگشت به برجام نیست، آمریکاست. باید دید دولت بایدن و تیم وزارت خارجه‌اش در نهایت حاضر به چشم پوشیدن از میراث دردسرساز جامانده از دوره ترامپ برای بازگشت به برجام خواهد شد یا خیر.