مطهره شفیعی: «دلایل ردصلاحیتم را اعلام کنید». از چند روز قبل خبر داده بود که روز دوشنبه نطق مهمی در مجلس دارد. مسعود پزشکیان، که اکنون نماینده تبریز در مجلس است، در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کرد و کمتر شخصی احتمال ردصلاحیت او را باور داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اطمینان به تایید صلاحیت او به اندازه‌ای بود که حتی برخی اصولگرایان میانه‌رو حمایت خودشان از پزشکیان را اعلام کرده بودند اما در نهایت شورای نگهبان حکم دیگری داد و مسعود پزشکیانی که به گفته خودش یک حکم محکومیت و اتهام امنیتی در پرونده ندارد، ردصلاحیت شد. او در کمال آرامش بیانیه‌ای صادر کرد که با جمله «چه مبارک سحری و چه فرخنده شبی» آغاز می‌شد. کاندیدای ردصلاحیت شده در این بیانیه آورده بود :« بنده در زندگی به خاطر دنیا و موقعیت‌های دنیایی معامله نخواهم کرد، بنده به‌عنوان یک فرد به اعتقادم و به مردم با تمام وجود پایبند هستم. در زندگی‌ای که کردم و زندگی که می‌کنم و خواهم کرد، جز به مردم فکر نکردم و نخواهم کرد. در هر حالتی و هر اتفاقی بیفتد، راضی به رضای خدا هستیم. در هر جایی که باشیم، خواهیم ماند و خواهیم ایستاد و دفاع خواهیم کرد.» پس از آن به تبریز رفت و مانند همیشه به عمل جراحی قلب در بیمارستان دولتی پرداخت تا اینکه دیروز نطق مهمی در مجلس کرد و شورای نگهبان را خطاب قرار داد. پزشکیان که پیش از این عنوان کرده بود دلیل سکوتش در مجلس یازدهم رفتار اکثریت دلواپس است، این بار سکوت را جایز ندانست و البته همانطور که پیش‌بینی می‌شد، آنچه بیان کرد با واکنش دلواپسان پارلمان مواجه شد.

  درخواست پزشکیان از شورای نگهبان 

مسعود پزشکیان دیروز شعری خواند که مورد توجه قرار گرفت: «گر صید خدا شوی ز غم رسته شوی / ور در صفت خویش روی بسته شوی. میدان که وجود تو حجاب ره توست / با خود منشین که هر زمان خسته شوی» او چنین ادامه داد: «حضرت امیر (ع) در اولین خطبه‌ای که بعد از رسیدن به خلافت می‌خواند، می‌فرماید: گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم، اگر انجام ندادم گردنم را بزنید. امام ما و بزرگ ما در قبال حرف‌هایی که می‌زد گردنش را گرو می‌گذاشت، بنده به تبعیت از آن امام بزرگ در مقابل حرف‌هایی که می‌گویم، گردنم را گرو می‌گذارم، اگر یکی غلط بود گردن من را بزنید.»  پزشکیان گفت: «‌آنچه درباره جریان به اصطلاح انتخابات رخ داد و عدم‌احراز صلاحیت را عزیزان درباره‌ ما به آن دست پیدا کردند اولا تشکر می‌کنم از شورای نگهبان برای اینکه لطف کرد و بار سنگینی را از روی دوش ما برداشت. اما از آنها خواهش می‌کنم به‌طور شفاف آنچه به‌عنوان نقصی در کار ما است را علنا به جامعه بگویند و بگویند که این عیب‌ها را دارید.» نماینده تبریز ادامه داد: «بنده نه مطب زدم، نه سهمی دارم و هیچ‌وقت هم دنبال قدرت و پول و مال و منال نبودم و نخواهم بود. شورای محترم نگهبان شاخص‌ها را اعلام کند تا مردم بفهمند گیر کجاست. برای اینکه عدالت را پیاده کنیم مجبوریم که اصلاح کنیم. دلیل بر اینکه یک حاکمیت درست است مردمند، اگر مردم ما را نپذیرند ما صالحین نیستیم.» وی اظهار داشت: «باید بپذیریم که مردم بزرگان ما هستند و ما نوکران مردم در عمل باشیم، نه اینکه شعار بدهیم مردم نیامدند اشکالی ندارد، یک عده می‌آیند رای می‌دهند و ما رئیس‌جمهور می‌شویم. ما در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم، بی‌عدالتی در سیاست، اقتصاد، قومیت، فرهنگ و در هر جا که نگاه کنی وجود دارد و انکارناپذیر است. اگر می‌خواهیم اینها درست شود باید اصلاح کنیم. من اگر در کردستان یا بلوچستان به دنیا بیایم بهترین آدم هم باشم نخواهم توانست در سیاست جایی پیدا کنم‌. در حالی که این حقم است و باید باشم. گناهم این است که برای بلوچستان و کردستان هستم؟!» پزشکیان تصریح کرد: «اگر قرار است گروهی حرف بزنند، اجازه دهید طرف مقابل هم حرف بزنند. اگر قرار است عده‌ای در قدرت باشند بگذارید همه باشند. ایران مال همه است، مال یک دسته و گروه و جناح نیست. بروید ارزیابی کنید ببینید که مردم پشت سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند. انصاف را در قبال آنچه هست همه باید مراعات کنند؛ آبادی میخانه ز ویرانی ماست / جمعیت کفر از پریشانی ماست / اسلام به ذات خود ندارد عیبی / هر عیب که هست از مسلمانی ماست.»