گشتی در قسمت‌های مختلف این کلیسا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

جاذبه‌های دیدنی زیادی در هر نقطه از ایران وجود دارد که هرکدام داستانی در دل خود دارند و از ارزش بالایی برخوردار هستند. کلیسای سنت استپانوس در جلفا، واقع درآذربایجان شرقی یکی از این جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده و از نظر تاریخی بنایی ارزشمند و مهم محسوب می‌شود. برای بازدید از این کلیسا باید به جلفا سفر کنید و باتوجه‌به بناهای تاریخی و دیگر دیدنی‌های این منطقه توصیه می‌کنیم که با رزرو هتل جلفا چند روزی در این شهر اقامت داشته باشید تا از تمام دیدنی‌های آن لذت ببرید.

 

نگاهی به تاریخچه کلیسای سنت استپانوس

با سفر به آذربایجان شرقی گزینه‌های زیادی برای بازدید پیش روی شما خواهد بود که هرکدام در یکی از شهرهای این استان قرار گرفته‌اند. هرچند مهم‌ترین شهر این استان تبریز است و بیشتر جاذبه‌های دیدنی را می‌توان در آن مشاهده کرد، اما با خرید بلیط قطار جلفا و سفر به این شهر هم می‌توانید از جاذبه‌های مختلفی دیدن کنید که کلیسای سنت استپانوس یکی از آن‌ها است. این کلیسا در جایی میان کوه‌ها و در مرز جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است و در میان ارمنی‌ها جایگاه ویژه‌ای‌ دارد.

این مکان هم‌نام یکی از حواریون حضرت مسیح است و علاوه‌بر ارزش تاریخی و گردشگری، در میان ارامنه به‌عنوان محلی مقدس شناخته شده و ارزشمند است. آن‌ها یک روز از سال را نیز برای زیارت و انجام مراسمات خاص به این مکان می‌روند. همان‌طورکه گفته شد، این کلیسا به نام یکی از حواریون یعنی سنت استفان یا سنت استپانوس بنا شده و یادبودی از این شخص است. او جزو اولین مبلغان دین مسیحیت بوده و به ظلم‌های یهودیان اعتراض می‌کرده و به همین دلیل، سنگسار شده است. نقشی از صحنه سنگسار شدن این فرد در دیوار جنوبی کلیسا حکاکی شده و ارامنه هر سال یک روز از 1 تا 14 مرداد برای بزرگداشت این شخص به کلیسای سنت استپانوس می‌روند.

معماری کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس را به‌عنوان نگینی در آذربایجان شرقی و جلفا می‌شناسند. یکی از دلایل این موضوع، معماری و شکوه خاص این بنا است که باتوجه‌به موقعیت قرارگیری آن از دوردست‌ها نیز مشخص است. این کلیسا بنایی استوانه‌ای شکل همراه با یک گنبد مخروطی دارد که با حصاری سنگی و هفت برج نگهبانی محصور شده است. با نزدیک شدن به محل کلیسا سنگ‌های صورتی، سفید و سرخ آن توجه شما را جلب می‌کنند که تلفیقی از معماری اشکانی و رومی هستند.

تمام دیوارهای خارجی کلیسا سنگ‌تراشی شده هستند و دیوارهای داخلی نیز با گچ‌بری‌های هنرمندانه و نقاشی‌هایی زیبا از مسیح، حضرت مریم و... تزئین شده‌اند. کلیسای سنت استپانوس دارای دو ورودی است که یکی از آن‌ها با عنوان ورودی غربی شناخته شده و بالای آن بالکنی برای سرودخوانی گروه کر وجود دارد و دیگری در بخش جنوبی قرار دارد و در بالای آن، برج ناقوس به چشم می‌خورد.

علاوه‌بر بخش‌های داخلی در قسمت‌های بیرونی دیواره کلیسا هم نقاشی‌های برجسته‌ای از سنگسار شدن استپانوس، مصلوب شدن حضرت عیسی، عروج مسیح و... قرار دارد که در طول بازدید از کلیسا می‌توانید آن‌ها را در بخش‌های شرقی و غربی مشاهده کنید.

گشتی در قسمت‌های مختلف این کلیسا

کلیسای سنت استپانوس شامل بخش‌های مختلفی ازجمله نمازخانه، برج ناقوس، صحن و حیاط کلیسا، ورودی‌های غربی و جنوبی، حیاط دیرها، سالن آموزشی، محل اسکان راهبان، انبار آذوقه، طویله و... است که بعضی از آن‌ها از ابتدای ساخت این بنا وجود داشته و بعضی مانند محل اسکان در طی بازسازی‌ها و متناسب با نیاز، اضافه شده است. با خرید بلیط قطار و رزرو هتل جلفا می‌توانید در این شهر اقامت کنید و از بخش‌های مختلف این کلیسا و دیگر جاذبه‌های این شهر دیدن کنید. در ادامه سه بخش اصلی این کلیسا را معرفی می‌کنیم:

  • نمازخانه اصلی: این بخش از کلیسا به مساحت 16*21 متر ساخته شده و دارای یک در چوبی است که در دوره قاجار به ورودی آن اضافه شده است. در این نمازخانه می‌توانید تزئیناتی مانند حجاری پایه‌ها، نیم‌ستون‌ها، زنجیرها و مقرنس‌کاری‌ها را در سر در و دیوارهای اطراف مشاهده کنید. صحنه به صلیب کشیدن مسیح، تصویر عقابی که دو طرف آن گل‌هایی مانند خورشید وجود دارند و صحنه‌ کشته شدن استپانوس از دیگر نقش‌نگاره‌هایی است که در این بخش قابل مشاهده هستند.

  • اجاق دانیال: یکی دیگر از بخش‌های مهم این کلیسا اجاق دانیال با عرض 6 متر و طول 20 متر است. این بخش درواقع، تالاری متصل به دیوار شمالی کلیسا و بخشی از فضای داخلی آن است که نام دانیال یکی از قدیسین مهم و معروف قرن 5 را برای آن انتخاب کرده‌اند. اجاق شامل تالار اجتماعات، محل غسل تعمید و میز سنگی مخصوص غسل تعمید است.

  • برج‌ها: از دیگر بخش‌های مهم این کلیسا می‌توان به برج‌های آن اشاره کرد که یکی از آن‌ها برج ناقوس است. این برج در ایوان منتهی به دیوار جنوبی قرار دارد و گنبدی هرمی شکل با هشت ضلع است که تصویر فرشتگانی با 4 بار و سر گاوی کنده‌کاری شده روی آن به چشم می‌خورد.

دسترسی به کلیسای سنت استپانوس

برای دسترسی به کلیسای سنت استپانوس ابتدا باید به تبریز سفر کنید. بعد از رسیدن به تبریز بهترین راه تهیه بلیط قطار و سفر با این وسیله است؛ البته گزینه‌های دیگری مانند خودروهای شخصی هم وجود دارند، اما قیمت بلیط قطار نسبت ‌ه هزینه‌های خودروی شخصی مناسب‌تر بوده و سفر با آن راحت‌تر است. بعد از رسیدن به جلفا تمام تاکسی‌های شهری شما را به محل کلیسا خواهند برد.

رزرو راحت هتل جلفا با فلای تودی

کلیسای سنت استپانوس در جلفا جاذبه‌ای تماشایی است که اگر قصد بازدید از آن را دارید، تهیه بلیط قطار تبریز به جلفا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بعد از رسیدن به جلفا می‌توانید با رزرو یکی از هتل‌ های جلفا، چند روزی در این شهر اقامت کنید و علاوه‌بر کلیسا، از دیگر جاذبه‌های این شهر نیز دیدن کنید. تمام خدمات رزرو هتل تا تهیه بلیط را می‌توانید از طریق فلای تودی انجام دهید. فلای تودی به‌عنوان بهترین و معتبرترین عرضه‌کننده بلیط‌های مسافرتی و رزرو هتل با ارائه مناسب‌ترین قیمت بلیط قطار به سفری بدون دغدغه و کم‌هزینه کمک می‌کند.