رزرو هتل آپارتمان ارزان مشهد نزدیک حرم با اسنپ روم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس‌ازاینکه ارامنه از شهر مشهد مهاجرت کردند، این کلیسا نیمه‌فعال باقی ماند. کلیسای زیبای مسروپ مقدس با چند گنبد مخروطی شکل در نزدیکی میدان 10 دی مشهد قرار دارد. رهگذرانی که از کنار آن عبور می‌کنند، ممکن است اطلاعات زیادی از این کلیسا نداشته باشند و چیزی از آن ندانند درحالی‌که این کلیسا در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

در ادامه می‌خواهیم درباره کلیسای مسروپ مقدس صحبت کنیم تا اگر شما هم جزء کسانی هستید که به بنا‌های قدیمی علاقه دارید با این کلیسا بیشتر آشنا شوید. اما اگر قصد سفر چندروزه به شهر مشهد را دارید می‌توانید با رزرو هتل آپارتمان مشهد نزدیک حرم از این کلیسا و بنا‌های دیگری که در اطراف حرم امام رضا علیه‌السلام قرار دارند دیدن کنید و همچنین اقامت راحتی را تجربه کنید.

تاریخچه کلیسای مسروپ مقدس

بخش بزرگی از جمعیت ارامنه ایران در شهر‌های تبریز، تهران و اصفهان زندگی می‌کنند. اما شاید نمی‌دانستید که در چندین دهه قبل تعدادی از این جمعیت در شهر مشهد نیز ساکن بودند و کلیسا‌های بسیار باشکوهی در نقاط مختلف ایران ساخته‌اند.

در نتیجه می‌توان گفت کلیسای مسروپ مقدس یکی از کلیسا‌هایی است که به دست ارامنه ساخت شد. اتمام ساخت این کلیسا در سال ۱۳۲۰ شمسی که مصادف با ۱۹۴۱ میلادی است انجام شد.

مسروپ ماشتوش ابداع‌کننده حروف زبان ارمنی بود که با نام مسروپ مقدس نیز شناخته می‌شد و این کلیسا به نام او نام‌گذاری شد.

این بنا اولین کلیسایی نیست که به نام مسروپ مقدس شناخته می‌شود زیرا کلیسا‌های متعددی در کشور ایران وجود دارند که به همین نام شناخته می‌شوند.

هتل آپارتمان ارزان در مشهد را می‌توانید از طریق سایت اسنپ روم رزرو کنید و از خیابان‌های قدیمی که چنین بنا‌های تاریخی دارند دیدن کنید.

وووووووووووووو

معماری کلیسای مسروپ مقدس

پس‌ازاینکه این کلیسا ساخته شد متولیان بخش دیگری مانند کتابخانه، مدرسه آرین و ساختمان اداری را به مجموعه کلیسا اضافه کردند. نقشه کلی کلیسای مسروپ مقدس مانند یک ذوزنقه است و دارای دو گنبد مخروطی شکل بوده که در قسمت رأس آن یک صلیب آهنی نصب‌کرده‌اند.

گنبد‌های این کلیسا با آجر ساخته‌شده‌اند و در زیر گنبد اصلی یک ناقوس قرار گرفته است. این کلیسا دارای یک در ورودی بوده که در قسمت بالایی آن یک کتیبه به زبان ارمنی قرار دارد در این کتیبه درباره تاریخ ساخت کلیسا و مؤسسان آن توضیحاتی داده شده است.

در قسمت بیرونی در ورودی طاق ستون داری به شکل مستطیل قرار دارد که یکی از مهم‌ترین خصوصیات این کلیسا است.

محراب در بخش شرقی قرار گرفته و نورگیر‌های آن در دیوار‌های جنوبی و شمالی کلیسا قرار دارند که در طول روز فضا را روشن می‌کنند.

اگر قصد بازدید از بنا‌های تاریخی شهر مشهد را دارید می‌توانید با رزرو هتل آپارتمان مشهد از بنا‌های دیدنی لذت ببرید و اقامت چندروزه خود را تضمین کنید.

کلیسای مسروپ مقدس در حال حاضر

در حال حاضر کلیسای مسروپ مقدس مشهد تحت نظارت شورای خلیفه گردی تهران - شمال قرار دارد. ازآنجایی‌که در دهه ۵۰ ارامنه از شهر مشهد به تهران و اصفهان مهاجرت کردند بنابراین کلیسای مسروپ مقدس تقریبا تعطیل شد و ازآنجایی‌که امروز ارامنه زیادی در شهر مشهد حضور پیدا نمی‌کنند همین عدم حضور آن‌ها باعث شد تا کلیسا تقریبا به دست فراموشی سپرده شود.

 به‌طوری‌که با متروک شدن کلیسا، ساختمان کتابخانه هم رو به ویرانی رفت و بسیاری از کتاب‌هایی که در آن قرار داشتند به دلیل رطوبت از بین رفتند. این کتاب‌ها به زبان روسی و ارمنی نوشته‌شده‌اند. ساختمان کلیسای مسروپ مقدس جزء تاریخ ارامنه ایران و همچنین تاریخ معاصر شهر مشهد نام‌برده می‌شود.

اشیای موجود در کلیسای مسروپ مقدس

در کلیسای مسروپ مقدس اشیا ساده نگهداری می‌شوند. به طور مثال این اشیا شامل یک سری کتیبه‌های مخصوص روی میز، نقاشی‌های متعدد با قدمت ۳۰ تا ۷۰ سال، انجیل‌هایی به زبان ارمنی و فارسی و... است.

اشیا بسیار باارزش دیگری مانند تابلو سوزن‌دوزی تصویر حضرت مریم و ظروف نقره به موزه ارامنه در شهر تهران منتقل‌شده‌اند.

همچنین در این کلیسا تابلو‌های نقاشی مختلف از حضرت مریم و حضرت مسیح روی دیوار قرار دارند. ازآنجایی‌که این کلیسا در نزدیکی حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام قرار دارد بنابراین با رزرو هتل آپارتمان مشهد نزدیک حرم می‌توانید در اطراف خیابان این کلیسا قدم بزنید و از بنا‌های تاریخی دیگری که در گوشه‌وکنار این خیابان‌ها قرار دارند لذت ببرید.

ررررررررررررررررر

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی کلیسای مسروپ مقدس پرداختیم. در پایان لازم است تا یک خبر خوب برای شمایی که قصد اقامت چند روز در شهر مشهد را دارید بدهیم.

شما می‌توانید از طریق سایت اسنپ روم اقدام به اجاره هتل آپارتمان مشهد کنید. ازآنجایی‌که اسنپ روم بیشتر در زمینه اجاره اقامتگاه‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت فعالیت می‌کند؛ بنابراین می‌توانید با هر بودجه‌ای که دارید اقامتگاه مناسبی را برای خود پیدا کنید و خیالتان از بابت تمیزی و مرتب بودن اقامتگاه‌ها راحت باشد زیرا شما مهمان اسنپ روم هستید.

رزرو هتل آپارتمان مشهد نزدیک حرم را می‌توانید هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق سایت اسنپ روم انجام دهید.

همچنین اگر در هنگام انجام مراحل رزرو هتل آپارتمان ارزان در مشهد با مشکل مواجه شدید یا سؤالی داشتید می‌توانید از تیم پشتیبانی اسنپ روم که به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند کمک بگیرید.