پارک بازی زمانی برای کودکان لذت بخش و دوست داشتنی است که سازه‌های پارکی استاندارد و ایمن، سرگرم کننده و راحت در آن نصب شده باشد و بچه‌ها و والدین با آرامش خاطر کامل اوقاتی هیجان انگیز و شاد را در پارک بازی سپری می‌کنند. هر یک از این سازه­ها باید استاندارد خاصی را داشته باشند تا برای استفاده در پارک و فضای باز، ایمن و استاندارد محسوب شوند. در این مطلب ما همراه شوید تا انواع تجهیزات و سازه‌های پارکی همراه با دستور العمل‌های ایمنی و استاندارد را به شما معرفی کنیم.

ضرورت توجه به استاندارد سازه‌های پارکی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تاب و سرسره پارکی

بچه‌ها از تاب و سرسره بالا می‌روند، می‌پرند یا آویزان می‌شوند. بنابراین احتمال سقوط آنها اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل ایمنی تجهیزاتی مانند تاب و سرسره خیلی مهم است. از اصلی‌ترین معیارهای استاندارد بودن تاب و سرسره پارکی مواردی همچون اندازه و ابعاد دستگاه­ها، جنس مواد به کار رفته در ساخت دستگاه، تناسب آنها با سن و سال کودکان، متناسب بودن با فضای زمین بازی، کیفیت مواد اولیه و فرم و زیبایی شناختی (رنگ‌ها) به کار رفته در دستگاه هستند.

 

جنس اصلی این تجهیزات باید از نوعی پلاستیک‌ محکم، انعطاف ‌پذیر، فشرده و ضد حساسیت به نام پلی اتیلن باشد. شکل ‌پذیری این نوع پلاستیک برای ساخت انواع وسایل بازی بسیار مناسب بوده و برای پوست بدن کودکان خطری ندارد. این نوع پلاستیک در مقایسه با فلزات درجه سختی کمتری دارد و در صورت برخورد، کودکان کمتر آسیب جدی نمی­بینند.

ضربه‌گیر و کفپوش‌های محافظ

زمین بازی به ویژه چیدمان، کیفیت و سلامت وسایل آن از اولویت‌های طراحی یک پارک استاندارد است. کفپوش‌های ضربه‌گیر سطح ایمنی فضای بازی را تقویت می‌کنند و خطر تصادف و پیامدهای مرتبط با آسیب رساندن به کودکان را به حداقل ممکن می‌رسانند.

کفپوش‌ها بایداز جنس فوم نرم ساخته شوند و سطحی یکپارچه از یک لایه لاستیکی نرم و ایمن داشته باشند که مانند یک تشک بزرگ و انعطاف پذیر عمل کند. با استفاده از کفپوش­های منعطف و فومی، جنب و جوش و حرکت در فضای بازی برای بچه‌ها و افرادی که حتی ویلچر دارند هم بسیار آسان‌تر می‌شود.

وسایل ورزشی پارکی

انواع مختلفی از وسایل ورزشی پارکی به صورت کاردیو و قدرتی در سراسر پارک­های ایران دیده می‌شود و از استانداردهای معمولی برخوردارند. به گفته سازندگان، این تجهیزات مطابق با نظرات بدنسازان متخصص طراحی و ساخته می‌شوند و به دلیل تحمل و مقاومت بالا در برابر فشار و وزن افراد و همچنین عوامل محیطی نظیر تغییرات جوی، ضربات و زنگ زدگی معمولاً فلز ضد زنگ هستند.

6

وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها نسبت به وسایل موجود در سالن‌های ورزشی استاندارد پایین‌تری دارند، با این حال باید حداقل استانداردهای ایمنی که شامل ایمنی بدنه وسایل ورزشی پارکی، استفاده از فلزات محکم و ضد ضربه، رنگ ضد زنگ و ضد حساسیت روی سطوح، استفاده از تکیه گاه یا صندلی روی بعضی از دستگاه­ها و مواردی از این دست است را داشته باشند.

سازه تور و طناب

سازه‌های بازی تور و طناب در مدل‌های متنوع و با استانداردهای بین‌المللی طراحی و تولید می­شوند. فرم دهی به این وسیله بازی در فضای پارک با توجه به نیازهای کودکان در بازی بسیار عالی است. جنس این تجهیزات از مواد پلی اتیلن است و از کودکان در برابر آسیب‌ها و خطرات ناشی از حرکت و جنب و جوش محافظت می‌کند. سازه تور و طناب باید از مواد انعطاف ‌پذیر ساخته شود، به همین در ساخت آن از سازه کنفی استفاده می­شود.

سازه کنفی باعث افزایش انعطاف پذیری سازه تور و طناب می‌شود. به این معنی که حتی کودکان بسیار کوچک هم به راحتی می‌توانند با آن بازی کنند. طراحی این سازه‌ها باید به شکلی باشد که کودکان هنگام بازی خلاقیت بیشتری به خرج دهند و مهارت‌های ذهنی، جسمی و ارتباطی آنان به خوبی تقویت شود. تولید این سازه‌ها بر اساس استانداردهای دقیق و با استفاده از ماشین ‌آلات تخصصی انجام می‌شود. به همین دلیل ساختاری بسیار قدرتمند و با دوام دارند و در برابر سایش مقاوم هستند.

وسایل بازی پارکی

از محبوب‌ترین وسایل بازی پارکی می‌توان انواع الاکلنگ، فوتبال دستی، میز پینگ پونگ پارکی، انواع تاب و پایه بسکتبال را نام برد. این وسایل جذاب و مهیج بسیار متنوع هستند و مطابق با استاندارد ASTM طراحی و مهندسی سازی شده و سپس مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرند. وسایل بازی پارکی معمولاً برای کودکان سنین 3 تا ۱۲ سال طراحی می­شود تا بسیار راحت و در امنیت کامل با این وسایل بازی ‌کنند.

7

این وسایل بازی باید ارگونومیک بوده و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند. تجهیزاتی مانند الاکلنگ، سرسره، تاب، ترامپولین، جامیپنگ و میز فوتبال دستی یا پینگ پنگ باید مطابق با استانداردهای بین المللی و از جنس چوب و پلی اتیلن ساخته ‌شوند. ابعاد و اندازه این وسایل باید طوری طراحی ­شود که استفاده از آنها برای کودکان راحت بوده و خطری نداشته باشد.

مبلمان شهری

مبلمان شهری با هدف زیباسازی و برای استفاده عمومی طراحی و تولید می‌شوند. انواع سطل زباله، نیمکت، آب‌نما، پایه‌های چراغ، گلدان‌ها، علائم و تابلوها، راه بندها، حفاظ و نرده، تجهیزات روشنایی و نورپردازی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف جزو مجموعه مبلمان شهری محسوب می­شوند.

مبلمان شهری برای دستیابی به اهداف خاصی اعم از بالا بردن سطح کیفیت زندگی شهروندان، نمایش هویت شهری و تمیزی و شکیل بودن نمای شهر استفاده می‌شوند. این تجهیزات علاوه بر اینکه با هزینه‌های مناسب و مواد اولیه با کیفیت باید ساخته شوند، طراحی نوآورانه‌ای هم باید داشته باشند. در واقع مبلمان شهری باید با سایر عناصر شهری مثل خیابان‌ها، ساختمان‌ها و فضای منطقه همخوانی داشته و در برابر تغییرات جوی بسیار مقاوم و با دوام باشند.

جمع بندی

در این مطلب رایج­ترین وسایل بازی و ورزشی که به عنوان سازه پارکی شناخته می­شوند را به شما معرفی کردیم و حداقل استانداردهایی که باید داشته باشند را توضیح دادیم. در پایان توصیه می­کنیم قبل از تجهیز پارک، حتما وسایل بازی و ورزشی شرکت­های معتبر را از نظر استاندارد و ایمن بودن بررسی و با هم مقایسه کنید تا دستگاه­­هایی باکیفیت و استاندارد خریداری کنید. همچنین می­توانید از یک کارشناس متخصص در این زمینه هم مشاوره بگیرید تا خرید مطمئنی داشته باشید.