المنت حرارتی صنعتی انواع مختلفی دارد و به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شود. المنت‌ها را بر حسب تفاوت‌هایی که در فرم طراحی شده خود دارند، به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌کنند. هر مدل المنتی برای موارد کاربرد خاصی طراحی شده است. بر روی برخی از دستگاه‌ها یا در دفترچه و اطلاعات آن‌ها ذکر شده که در تولیدشان از چه نوع المنتی با چه قدرت گرمایشی استفاده شده است. بنابراین در صورت خراب شدن انواع المنت حرارتی صنعتی، می‌توانید به خرید و تعویض آن المنت بپردازید.

چند نوع المنت حرارتی در صنعت داریم و هر کدام برای چه کاری هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

المنت صنعتی چیست و چطور کار می‌کند؟

المنت حرارتی ابزاری تشکیل شده از یک سیم با مقاومت الکتریکی قابل توجه است که وقتی جریان الکتریسیته از آن رد شود، به خاطر وجود مقاومت، گرم می‌شود. گرمای تولید شده توسط این سیم متصل شده به برق، به قدری بالا است که از آن در ساخت وسایل تولید کننده حرارت استفاده می‌شود. بسیاری از دستگاه‌هایی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم، مثل لوازم خانگی یا حتی تجهیزات صنعتی و دستگاه‌های خط تولید کارخانه‌ها، از المنت حرارتی برای تولید گرما تا درجه حرارت‌های بسیار بالا استفاده می‌کنند.

انواع المنت حرارتی صنعتی به شکل‌های گوناگون ساخته می‌شوند که برای مصارف مختلف مناسب هستند. اندازه این المنت‌ها و بیشینه دمایی که قادر به ایجاد آن هستند، با هم فرق دارد. از این محصولات برای تبادل گرما و رساندن درجه حرارت به مواد جامد، مایع یا گاز و یا گرمایش یک محیط استفاده می‌شود. در اکثر وسایلی که با برق کار می‌کنند و نیاز به تولید حرارت دارند، از المنت برای ایجاد حرارت استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از المنت‌ها برای موارد استفاده صنایع تولید می‌شود. کاربردهای متنوع خانگی، صنعتی و تجاری برای آن‌ها وجود دارد. از جمله المنت‌های پرکاربرد در صنعت می‌توان به المنت‌های القایی، سرامیکی، کامپوزیتی، سیمی، کوارتزی، فلزی و... اشاره کرد.

انواع المنت حرارتی

انواع و اقسام المنت حرارتی صنعتی در بازار وجود دارد که نیاز بخش‌های مختلف صنعتی و موارد استفاده متفاوت با آن‌ها برطرف می‌شود. هر یک از این گروه المنت‌ها، خصوصیات ویژه خود را داشته و برای کاربردهای مشخصی مناسب‌تر هستند. در ادامه با انواع مدل المنت حرارتی آشنا می‌شویم.

المنت فلنج‌دار

مدلی از المنت‌های میله‌ای هستند که برای تولید درجه حرارت بالا و اعمال آن به لوله یا میله‌ها به‌کار برده می‌شوند. قسمت فلنج این المنت‌ها یک قطعه فلزی با چندین حفره است که از درون آن لوله‌های حاوی ماده مورد نظر برای گرمایش، رد می‌شود. المنت فلنج‌دار از انواع المنت حرارتی صنعتی پرکاربرد است. میله‌ی این المنت‌ها معمولا از فولاد ضد زنگ و فلنج آن هم از استیل ساخته شده است. در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه‌ها از المنت فلنج‌دار استفاده می‌شود.

المنت میله‌ای

شناخته شده‌ترین نوع المنت حرارتی، المنت‌های میله‌ای هستند. المنت‌های میله‌ای در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود و توان حرارتی و ولتاژ دریافتی آن‌ها با هم فرق دارد. معمولا یک غلاف فلزی محافظتی برای پوشاندن المنت‌های میله‌ای استفاده می‌شود. استفاده از انواع المنت حرارتی صنعتی میله‌ای بسیار متداول است. لوازم خانگی مانند لوازم پخت و پز، لوازم بسته‌بندی، صنایع شیشه و پلاستیک، خشک‌کن‌ها و خیلی از دستگاه‌های دیگر با المنت میله‌ای کار می‌کنند.

المنت کمربندی یا تسمه‌ای

مدل دیگر المنت‌های حرارتی، المنت کمربندی یا تسمه‌ای است. این محصول هم در ابعاد گوناگون ایجاد شده و قدرت ایجاد حرارتشان متفاوت است. المنت کمربندی برای انتقال حرارت از طریق تماس با هدف استفاده می‌شود. در خیلی از فعالیت‌های صنعتی مثل صنعت تولید و تزریق پلاستیک یا ذوب و تزریق آلومینیوم، از المنت‌های تسمه‌ای کمک گرفته می‌شود.

المنت صفحه‌ای و نواری

بعضی از المنت‌ها به شکل تخت طراحی می‌شوند تا بتوانند با ایجاد حرارت، سطحی را گرم کنند. المنت‌های نواری به فرم باریک‌تر و المنت‌های صفحه‌ای به شکلی پهن و عریض‌تر ساخته می‌شوند. این المنت‌های حرارتی قادر به گرم کردن سطحی صاف و تخت به شکل بهینه هستند. قیمت المنت صفحه‌ای و نواری نسبتا مناسب است و دمای آن با ترموستات قابل کنترل خواهد بود.

المنت شیشه‌ای یا کوارتزی

گروهی دیگر از انواع المنت حرارتی صنعتی، المنت‌هایی هستند که با شیشه یا کوارتز پوشانده شده‌اند و داخلشان با گاز هالوژن پر می‌شود. این المنت‌ها می‌توانند دمای بسیار بالا تا سقف تقریبا 2600 درجه سانتیگراد را فراهم کنند. از المنت شیشه‌ای در صنعت ساخت و شکل‌دهی پلاستیک یا آزمایش و تحقیقات استفاده می‌شود.

المنت سرامیکی

در المنت سرامیکی پوشش یا غلافی که سیم المنت را احاطه می‌کند، از جنس سرامیک است. خود المنت‌های سرامیکی در انواع مختلف با اندازه و قدرت گرمایش متفاوت ساخته می‌شوند. این محصولات موارد استفاده بسیاری در کارخانه‌های گوناگون از جمله صنایع غذایی، ساخت لوله‌ی پلی‌اتیلن، ساخت کاشی و سرامیک و... دارند.

المنت فشنگی یا کارتریجی

دسته‌ای دیگر از المنت‌های کاربردی در ساخت دستگاه‌های کوچک تا مقیاس صنعتی و بزرگ، المنت فشنگی (کارتریجی) است. ابعاد و ضخامت این المنت‌ها کوچک است تا برای ایجاد حرارت در دستگاه‌هایی با اندازه محدود و کوچک، مناسب باشد. المنت فشنگی قادر است با وجود فضای کمی که اشغال می کند، حد قابل توجهی از حرارت را ایجاد کرده و برای مصارف گوناگون کاربردی باشد.

این المنت‌ها توان حرارتی زیادی داشته و امکان کنترلشان با ترموکوپل وجود دارد. از مدل‌های مختلف انواع المنت حرارتی صنعتی کارتریجی، در تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها، صنعت پلاستیک‌سازی یا صنایع غذایی استفاده می‌شود.