درگیری روز گذشته حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی برای نتانیاهو و دولتش غافلگیرانه بود و انها انتظار چنین پاسخ محکمی را نداشتند.

جنگ حزب‌الله لبنان و اسرائیل خاورمیانه را داغ می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حزب الله لبنان ترور دو رزمنده‌ی مقاومت در سوریه را با هدف قراردادن یک خودرو نظامی رژیم صهیونیستی تلافی و اعلام کرد حساب پهپادهای ضاحیه را جدا با اسرائیل تسویه می کند.

حزب الله لبنان  با اقدامش رژیم صهیونیستی را به هم ریخت، رسانه‌های صهیونیستی از تغییر مسیر پروازها به مقصد فرودگاه «بن گوریون» تل آویو خبر دادند. البته صهیونیست ها خبرهای زدونقیض هم کم منعکس نکردند. ابتدا ارتش اسرائیل مدعی شد «فقط چندین موشک ضدتانک به خودروها و پایگاه‌های اسرائیلی برخورد کرده»، در واقع آنها کوشیدند بر ماجرا سرپوش بگذارند اما شبکه المنار اعلام کرد «بالگردهای اسرائیلی زخمی‌های ارتش صهیونیستی را به بیمارستان «سیف» واقع در منطقه «الجلیل» در شمال سرزمین‌های اشغالی منتقل کرده‌اند».

حزب الله لبنان بیانیه اش کوتاه بود اما مهم. بعد از صدور این بیانیه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله نشست خود با رئیس‌جمهور هندوراس را لغو و جلسه امنیتی با فرماندهان نظامی و اطلاعاتی برگزار کرد. ارتش این رژیم تاکید کرد، موشک های ضد تانک از اراضی لبنان به سمت اسرائیل در منطقه افیفیم در بخش شمالی شلیک شد و در پاسخ نیز به برخی از منابع شلیک آتش در جنوب لبنان پاسخ داده است. این حملات اسرائیل به دو روستای مارون الرأس و بنت جبیل در مجاورت با مرزها متمرکز بود. ارتش اسرائیل دستور داده است تا پناهگاه‌ها در مناطقی که تا چهار کیلومتر از مرزهای لبنان فاصله دارند، گشوده شوند.

حزب الله لبنان با اقدام تلافی جویانه اش، نخست وزیر لبنان را هم به تکاپو انداخت. سعد الحریری بلافاصله با آمریکا و فرانسه تماس گرفت و خواستار مداخله این دو کشور برای آرام کردن وضعیت شد.

download

حمله حزب الله لبنان و اظهارات ضدونقیض اسرائیلی ها

 

شبکه «پرس تی‌وی» با استناد به برخی گزارش‌ها، از کشته‌شدن فرمانده واحد شمال ارتش اسرائیل خبر داد. منابع صهیونیست این خبر را تأیید نکرده‌اند. به طور مشخص نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی که رسانه ها تصاویر تخلیه تلفات انسانی ناشی از حمله حزب الله را منتشر کردند، مدعی شد که این حمله هیچ تلفاتی برای این رژیم در بر نداشته است.

اما بعد از دقایقی گوینده رادیو رژیم صهیونیستی بر خلاف این ادعاها از ورود دو زخمی نظامی به بیمارستان رامبام خبر داد. منابع خبری صهیونیستی از این بیمارستان واقع در حیفا در شمال فلسطین اشغالی، به عنوان بزرگترین بیمارستان زیرزمینی جهان یاد می کنند.

 

نخستین واکنش نتانیاهو به اقدام تلافی جویانه حزب الله

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه و به دنبال حمله مقاومت حزب الله لبنان علیه مواضع اشغالگران این رژیم در سخنانی از سر ترس و وحشت تهدید کرد: لبنان تاوان این حمله را خواهد داد.

 

نگرانی پاریس از «تشدید تنش» در مرزهای جنوبی لبنان

فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای با صدور بیانیه‌ای از آنچه «تشدید تنش» در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خوانده، ابراز نگرانی کرد و از همه طرف‌ها خواست برای بازگشت آرامش به این منطقه تلاش کنند. در این بیانیه آمده است «با همه جریان‌های لبنانی در تماس مداوم هستیم. همه طرف‌ها را به مسئولیت‌پذیری برای بازگشت سریع آرامش در لبنان، دعوت می‌کنیم.»

 

سکوت دولت آمریکا و اظهارنظر یک نماینده کنگره

 

در حالیکه کاخ سفید سعی کرد از اظهار نظر شتابزده پرهیز کند. گرینبلات نماینده آمریکا در روند سازش در توییتر نوشت: «از لبنان به اسرائیل موشک شلیک شده است. ایران در لبنان و غزه نیروهای نیابتی دارد تا به اسرائیل آسیب بزند، احتمال صلح را تضعیف کند و آینده بهتر برای فلسطینی‌ها را در معرض تهدید قرار دهد. ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد و به طور کامل از حق آن برای دفاع از خود در برابر تمام حملات حمایت می‌کند.»

 

دستپاچگی بحرین

 

وزارت خارجه بحرین در بیانیه ای از تمامی شهروندان بحرینی ساکن لبنان خواست هرچه سریع تر این کشور را ترک کنند.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است که با توجه به حوادث و تحولات امنیتی در لبنان شهروندان بحرینی باید تمامی جوانب احتیاط را رعایت کنند و از اتباع این کشور خواسته است از سفر به لبنان خودداری کنند.

 

بازگشت آرامش به جنوب لبنان

 

فرماندهی منطقه شمالی در ارتش رژیم صهیونیستی هم بازگشت اوضاع به حالت عادی را در تمام مناطق مرزی با لبنان مورد تایید قرار داد. منابع نظامی صهیونیستی نیز تاکید کردند، درگیری با حزب‌الله لبنان در مزرها به نظر پایان یافته است.

در عین حال یک منبع امنیتی لبنان به الجزیره گفت، حملات رژیم صهیونیستی در پی هدف گرفتن روستاها با بیش از ۴۰ گلوله تانک متوقف شده است. یک منبع امنیتی در حزب‌الله هم بر این مساله صحه گذاشت و گفت: حزب‌الله فعلا قصدی برای تشدید تنش بعد از اتفاقات روز یکشنبه ندارد.

حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور شب گذشته تاکید کرد: وضعیت در روستاهای جنوبی عادی و تحت کنترل است و ساکنان این روستاها به فعالیت‌های عادی خود مشغول هستند. دشمن (اسرائیل) امروز دریافته است لبنان کشوری جولانگاه تجاوزگری‌هایش نیست بلکه هرگونه تجاوزی با پاسخ مناسب روبه‌رو خواهد شد.

 

شادی ساکنان جنوب لبنان

 

همچنین ساکنان جنوب لبنان در راهپیمایی‌هایی خودجوش برای نشان دادن شادی خود از پاسخ مقاومت اسلامی به تجاوزات رژیم صهیونستی به خیابان‌ها آمدند. آنها بر حمایت خود از مقاومت هر چه قدر هم که قربانی و تلفات داشته باشد، تاکید کردند.

همچنین شهروندان لبنانی در بنت جبیل با خودروهای خود به خیابان‌ها آمده و شادی خود را از واکنش مقاوت نشان دادند.

 

موشک حزب‌الله روسی بود

منابع نظامی اسرائیلی به روزنامه یدیعوت آحارونوت ادعا کردند موشکی که حزب‌الله لبنان با آن پادگان اسرائیل را هدف قرار داد ساخت روسیه است. حزب‌الله از یکی از خطرناک‌ترین موشک‌های پیشرفته در زرادخانه موشکی خود استفاده کرد.