فردا | سخنگوی وزارت خارجه دیروز از تقریبا نهایی شدن سند همکاری 20 ساله با روسیه خبر داد و برخ معتقدند که این را باید سیگنالی غیر مستقیم به مذاکرات وین دانست.

سیگنال ایران به مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مذاکرات برجامی در وین با حضور هیات مذاکره کننده کشورمان در حال انجام است اما چشم انداز آن هنوز قابل ترسیم نیست. اخبار ضدونقیضی می‌رسد و روایت رسانه‌ها از وضعیت مذاکرات قدری گیج کننده شده است. مقامات ایرانی اما همچنان امیدوارانه به کار خود ادامه داده و در عین حال سیاست‌های اداره کشور را بدون توجه به بحث تحریم‌ها و وضعیت برجام اتخاذ می‌کنند. همین دیروز رئیس جمهور لغو تحریم را از شرط توافق خوب دانست و تاکید هم کرد که اقدامات لازم برای خنثی کردن تحریم ها در جریان است. 

آنچه درباره فرض بر باقی بودن تحریم ها در بودجه امسال مطرح شده نیز نشانه دیگری است از اینکه ایران گزینه عدم توافق را از نظر دور نداشته است. در صورت عدم تحقق اما حتما برنامه جایگزینی لازم است و برخی گمان می‌کنند که تصمیم ایران در صورت چنین وضعیتی تمرکز بر نگاه به شرق است. سیاستی که تازگی ندارد اما تمرکز بر آن در شرایط موجود حتما معنادار است. 

چندی قبل اظهارات از معاون پارلمانی رئیس جمهور منتشر و بعد هم تکذیب شد که حاکی از در نظر گرفتن نگاه به شرق به عنوان برنامه جایگزین ایران بود. سیدمحمد حسینی اعلام کرد که آن حرف را نزده و خبرنگار اشتباه برداشت کرده است. اما نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که این تصور را واقعی و درست جلوه دهد. 

مثلا همین دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از تقریبا نهایی شدن سند همکاری 20 ساله ایران و روسیه خبر دارد و برخی از رسانه‌ها آن را سیگنالی غیر مستقیم به مذاکرات وین تلقی کردند. مثلا روزنامه خراسان در این باره نوشت: « برخی تحلیلگران غربی در زمان انعقاد این توافق نامه راهبردی در سال 2001، آن را پیامی مستقیم و معنی دار از سوی ایرانی‌ها و روس‌ها به رئیس جمهوری وقت آمریکا توصیف کردند و یادآور شدند که تهران و مسکو بر سر کاهش نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه از راه‌های دیپلماتیک و حتی نظامی با یکدیگر هم جهت هستند . پیامی که به نظر حالا و با تمدید دوباره آن، پیام مهمی را در کش و قوس  مذاکرات وین به طرف غربی خواهد داد.