اسپوتنیک روسیه نوشت: مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: مطمئن باشید که ایالات متحده از شهروندان خود محافظت می کند و آنها را ایمن نگه می دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه اعلام کرد: اگر ایران به هر شهروند آمریکایی، از جمله افرادی که روز قبل در رابطه با ترور سردار قاسم سلیمانی تحریم‌ های جدیدی علیه آنها وضع کرده است، حمله کند، با عواقب جدی مواجه خواهد شد.
ایران روز شنبه ۵۱ شهروند آمریکایی را در ارتباط با ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی ویژه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرد. این محدودیت ها شامل رئیس کمیته روسای ستاد ارتش (KNS) مارک میلی و مشاور سابق رئیس جمهور ایالات متحده در امور امنیت ملی رابرت اوبراین می شود.
سالیوان تاکید کرد: آنها این کار را در زمانی انجام دادند که نیروهای تحت کنترل ایران به حمله به ارتش آمریکا در خاورمیانه ادامه می‌دهند و مقامات ایرانی تهدید به انجام عملیات تروریستی در ایالات متحده و سایر کشورها می‌کنند. مطمئن باشید که ایالات متحده از شهروندان خود محافظت می کند و آنها را ایمن نگه می دارد.
مجتبی جلال زاده کارشناس در مسائل بین الملل، سیاست آمریکا و تعامل با ایران و سیاست خارجی ایران، در این خصوص به پرسش های خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.

چه چیزی از فهرست تحریم های ایران آمریکایی ها را تهدید می کند، آمریکایی ها با چه محدودیت هایی مواجه خواهند شد؟

سالیان درازیست که واژه "تحریم" در ادبیات روابط دو و چندجانبه ایالات متحده آمریکا و ایران جای خود را پیدا کرده و یکی از مفاهیم کلیدی در تبیین این رابطه مورد استفاده قرار می گیرد. امری که جمهوری اسلامی ایران اقدام به مبادرت آن کرده، یعنی تحریم تعدادی از شخصیت های بلندپایه ایالات متحده آمریکا، اگرچه در وجه عملی خود چندان کارآمد نباشد به دلیل قطع روابط میان این دو کشور اما از جهت پرینسیپ های بین المللی و مخابره پالس سیاستگذاری خارجی به آمریکایی ها وضع شده است؛ در واقع هر یک از افراد مذکور در فهرست تحریمی ایران مراوده مستقیمی با جمهوری اسلامی ایران نداشته و ندارند.

قرار گرفتن در لیست تحریم های ایران در واقع نوعی اعلام جرم علیه آنها در واقعه ترور سردار سلیمانی بعنوان بازوی منطقه ای و فرمانده سپاه قدس ایران طی سال های متمادی فعالیت داشته است.

آیا انجام عملیات ویژه علیه این افراد مجاز است؟

در خصوص تحریم و قرار گرفتن اسامی در لیست تحریمی جمهوری اسلامی ایران مجوز اقدامات قهری و یا فیزیکی را علیه این افراد صادر می کند، که بیشتر جنبه حقوقی دارد؛ در واقع جمهوری اسلامی با ارسال پالس حقوقی به عمل تروریستی ایالات متحده آمریکا خواهان تاثیرگذاری بر روی افکار عمومی هست.

گذاره نظامی علیه این افراد اگر چه دور از ذهن نیست، اما در حقیقت جمهوری اسلامی تلاش می کند تا در یک کارزار حقوقی اختلافات و عمل مجرمانه آمریکایی ها را پاسخ دهد، چنانچه که پیشتر هم شاهد بودیم سپاه پاسداران ایران بعنوان نیروی نظامی از انتقام و عملیات قهری و موشک باران پایگاه عین الاسد آمریکایی ها در دی ماه استفاده کرد؛ اما این اقدام ایران برای پیشگیری و یا عدم استفاده از قوه قهریه و نظامی گری هست.

آیا این اقدام منجر به یک رویارویی مستقیم نظامی نمی شود؟

آنچه که سالها در ادبیات سیاست خارجی دو کشور که یکدیگر را بعنوان دشمن خطاب می کنند، شاهد آن هستیم این است که آمریکا در اینجا نمود بارزتری به خود گرفته است و جمهوری اسلامی ایران سعی دارد با تشکیل و ورود آمریکایی ها به لیست تحریم هایی خود از موقعیت برابرتری خود را مطرح کند، هماهنطور که مشخص است در چارچوب سیاست خارجی اکت و رفتار متفاوتی را از هر دولت مشاهده می کنیم؛ قطعاً هدف آمریکایی ها از تحریم جمهوری اسلامی ایران انزوا و ایزوله کردن ایران بوده که در طول سالیان گذشته در مقاطعی تا حد بسیار زیادی موفق بوده اند و در مقاطعی نیز با شکست مواجه شده اند.

اکنون این دیپلماسی تحریم که خود دارای تناقض ماهیتیدر سیاست خارجه این دو کشور است، شکل پررنگتری به خود گرفته است و بایستی چشم به آینده دوخت و روند مذاکرات رفع تحریم وین تا ببینیم که آیا هر کدام از اقدامات طرفین برای ارسال پالس و اَکت مذاکراتی هست یا خیر!