یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایران در ارتباطش با عربستان قدری دست به عصا حرکت می‌کند زیرا نمی‌تواند روی تمام قول‌هایی که بن‌سلمان می‌دهد حساب باز کند.

مخشخص نیست پادشاه بعدی عربستان بن‌سلمان باشد یا نه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ارتباط ایران و عربستان در مرحله تازه‌ای قرار دارد. سفیر ایران عازم عربستان شد تا ارتباط دیپلماتیک دو کشور بعد از چندسال به طور کامل برقرار شود. حالا سخن از توسعه روابط دو کشور در میان است.

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «یک مرحله ترک مخاصمه با عربستان بود که با میانجی‌گری چین طی شد و حالا سفارتخانه‌ها در دو کشور باز شده است. بعد از این باید به سمت توسعه روابط با عربستان برویم. راه‌افتادن حج عمره یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید انجام شود. توسعه روابط مذهبی هم حتما مورد توجه دو کشور قرار خواهد گرفت. مسئله دیگر مسائل امنیتی در حوزه خلیج فارس است که هر دو کشور باید بکوشند تا امنیت منطقه تأمین شود و نیروهای بیگانه به طور کامل منطقه را ترک کنند. ایران و عربستان می‌توانند برای امنیت جهان اسلام هم با هم همکاری‌های زیادی داشته باشند از مقابله با داعش تا حمایت از مردم فلسطین. عربستان باید بداند که خط قرمز ما همکاری این کشور با رژیم صهیونیستی است و حتما با رعایت این خط قرمز  دو کشور می‌توانند به جهان اسلام کمک‌های سازنده‌ای داشته باشند».

او ادامه داد: «یک مسئله دیگر هم وجود دارد؛ اینکه مشخص نیست بن‌سلمان پادشاه عربستان می‌شود یا فرد دیگری. به هر حال جنگ قدرت در خاندان آل‌سعود زیاد است و پتانسیل‌هایی وجود دارد که اجازه ندهند بن‌سلمان به قدرت برسد. به همین دلیل ایران در ارتباطش با عربستان قدری دست به عصا حرکت می‌کند زیرا نمی‌تواند روی تمام قول‌هایی که بن‌سلمان می‌دهد حساب باز کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «البته در شرایط کنونی بن سلمان به دلیل آنکه می‌خواهد در دوران انتقال قدرت به خودش حوزه‌ پیرامونی‌اش امن باشد، ارتباط با ایران را نیاز دارد و ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «بن‌سلمان در پی ایجاد موازنه قدرت با آمریکاست؛ به همین دلیل به سمت چین، روسیه و ایران گرایش پیدا کرده است. البته نباید فراموش کنیم که بن‌سلمان روحیاتی پان‌عربیستی دارد و شبیه به صدام است و من او را صدام ثانی می‌دانم».