یک اقتصاددان گفت: با تنظیم بودجه واقعی و موظف‌کردن دولت به هزینه واقعی متناسب با درآمدها می‌توان امید به کاهش تورم داشت.

مجلس آینده در حوزه اقتصادی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مجلس آینده باید در حوزه اقتصادی چه کارهایی انجام دهد تا وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد؟ این پرسشی است که هم مردم می‌پرسند و هم می‌تواند در آینده اقتصادی کشور تعیین‌کننده باشد.

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت است که مجلس می‌تواند ریل‌گذاری مناسب در همه حوزه‌ها انجام دهد زیرا به تعبیر امام(ره) مجلس در رأس امور است و قانون اساسی هم این توانایی را به مجلس داده است اما یکی از قوانینی که بیشترین تأثیر را در زندگی مردم دارد، قانون بودجه است. اگر سند بودجه واقعی باشد یک اثر دارد و اگر واقعی نباشد تأثیر منفی می‌گذارد. ملموس‌ترین موضوع در دهه‌های اخیر ایران بحث تورم است. اگر مجلس بودجه را واقعی تنظیم و دولت را موظف کند که متناسب با درآمدهای واقعی هزینه کند می‌توان امید داشت که تورم کاهش یابد. اگر همین ریل‌گذاری درست انجام شود و کاهش تورم را شاهد باشیم تأثیرات مثبتی در زندگی مردم شاهد خواهیم بود».

او ادامه داد: «از سوی دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری در ایران داریم. مجلس می‌تواند با وضع قوانین، سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل کند و عملکرد دولت را بر اساس جذب سرمایه خارجی بررسی کند؛ یعنی دولت را مکلف به اجرای قانون کند. طبیعی است که اگر مجلس مقتدر بتواند چنین کاری را انجام دهد، آثارش در زندگی اقتصادی دیده می‌شود. این دو موضوع یعنی سند بودجه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند مستمر باشد».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «ایرانیان زیادی در خارج از کشور زندگی می‌کنند. مجلس می‌تواند قوانینی را تصویب کند که رفت‌وآمد آنها تسهیل شود و سرمایه به ایران بیاورند. در مسائل اقتصادی دولت و دولت‌ها متناسب با قانون عمل نمی‌کنند که مثال بسیار بارزش بحث برنامه‌های پنج‌ساله است. وقتی برنامه‌ای در همان سال اول به اندازه مقرر قانونی اجرا نشد، مجلس باید به دولت تذکر دهد و وظیفه نظارتی‌اش را انجام دهد؛ نه اینکه از زمان کل برنامه بگذرد تازه بیاییم و بگوییم دولت برنامه پنج‌ساله را اجرا نکرد. در موضوعات سیاست خارجی، فرهنگی، دانشگاه‌ها و... هم مجلس اگر مقتدر باشد، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند».

حق‌شناس در پایان گفت: «باتوجه به اینکه من در مجلس هفتم تجربه کار نمایندگی را داشته‌ام می‌دانم که در مجلس اگر حرف استدلالی و حرف از منافع ملی زده شود و به ویژه در مسائل اقتصادی معمولا برآیند مجلس هم‌جهت می‌شود. مثلا در همین مجلس، لایحه بوجه که به صحن علنی آمد، رد شد؛ هرچند بهتر بود که در کمیسیون تلفیق رد می‌شد. همین مجلس که تصور می‌شد همه‌جانبه همراه با دولت است اما لایحه بودجه را رد کرد و استدلال‌هایش در رد لایحه بودجه هم درست بود. نکته مهم این است که در خصوص مسائل اقتصادی اگر استدلال‌ها قوی باشد بحث طیف‌ها و جریان‌های سیاسی به حاشیه می‌رود».