یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها در موضوع غزه سردرگم‌اند و وتوی اخیر قطعنامه الجزایر را هم با تردید انجام دادند.

احتمال عملیات طوفان الاقصی ثانی در صورت ادامه جنگ غزه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی آمریکا قطعنامه الجزایر را وتو کرد تا ثابت کرده باشد همه‌جانبه از نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکایی‌ها در موضوع غزه سردرگم‌اند و وتوی اخیر قطعنامه الجزایر را هم با تردید انجام دادند زیرا ممکن است با ادامه جنگ عملیات طوفان الاقصی ثانی از سوی حماس و محور مقاومت رخ دهد. آمریکایی‌ها از ادامه جنگ نگران‌اند زیرا می‌دانند ادامه کشتار رژیم صهیونیستی در غزه باعث ایجاد حرکت‌های مردمی در اردن و مصر شود‌. در اروپا هم دیدیم که آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل موضع گرفت‌. در دادگاه لاهه هم اسم پنجاه‌وچهار کشور نوشته است که هر کدام علیه نسل‌کشی اسرائیل صحبت کنند».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها اینبار در وتوکردن وضعیتشان با گذشته تفاوت داشت. آنها بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند؛ یک راهشان این است که قطعنامه را بپذیرند و در غزه آتش‌بس برقرار شود که در این صورت عملا شکست اسرائیل و پیروزی محور مقاومت را پذیرفته‌اند. راه دیگرشان هم ادامه جنگ است. هردوی این راه‌ها مطلوب آمریکا نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها پس از دستور نتانیاهو برای حمله به رفح هم بسیار نگران هستند زیرا می‌دانند با حمایت‌هایی که از اسرائیل کرده‌اند در افکار عمومی خودشان هم شریک در این جنگ هستند و از خیزش‌های مردمی درونی آمریکا و بین‌المللی می‌ترسند».

قنادباشی در پایان گفت: «مسئله دیگر نگرانی اقتصادی آمریکا در منطقه است. ادامه جنگ منافع اقتصادی آمریکا در منطقه را به خطر می‌اندازد. از سوی دیگر همان‌طور که گفته شد، آمریکا می‌ترسد که عملیات طوفان الاقصی ثانی شکل بگیرد».