یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: بایدن در آمریکا در موضوع غزه از هر دو سو مورد نقد است.

موقعیت متضاد بایدن در جنگ غزه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا آمریکا قطعنامه الجزایر را وتو کرد؛ قطعنامه‌ای که در صورت تصویب متضمن برقراری آتش‌بس فوری و کامل در غزه بود. حالا پرسش آن است که بایدن چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا او خواهان ادامه جنگ در غزه است یا آن طور که می‌گویند از ادامه و گسترش جنگ رضایت ندارند؟

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «برای تحلیل موضع آمریکا درباره جنگ غزه نمی‌شود تک‌بعدی تحلیل کرد. از یک سو آنریکا مانند اسرائیل خواهان نابودی یا تضعیف شدید حماس است و در این مسیر از اسرائیل حمایت می‌کند اما از سوی دیگر خواهان نسل‌کشی و راه افتادن حمام خون در غزه نیست زیرا چنین وضعیتی در منطقه غرب آسیا عرصه سیاست را به ضرر آمریکا تحت تأثیر قرار می‌دهد. آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند، به این رژیم اسلحه می‌دهد و قطعنامه الجزایر مبنی بر آتش‌بس دائم را وتو می‌کند زیرا تصور آمریکا این است که اگر چنین حمایت‌هایی صورت مگیرد، محور مقاومت تقویت می‌شود اما در مقابل دست اسرائیل برای حمله به رفح را باز نمی‌گذارد زیرا می‌داند اگر اسرائیل جمله‌ای با شدت به رفح انجام دهد شاید تعداد کشتگان چنین جمله‌ای بیش از تمام کشته‌شدگان از ابتدای جنگ غزه باشد و این وضعیت علاوه بر اسرائیل باعث ایجاد خشم‌ جهانی علیه آمریکا می‌شود؛ به ویژه در سالی که بایدن انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد».

او ادامه داد: «اکنون آمریکا در صدد تهیه قطعنامه‌ای است که در آن آتش‌بس موقت را پیش‌بینی کرده باشد اما در مجموع آمریکا در موضوع غزه دچار تناقض است ولی در نهایت باید قائل به آن باشیم که آمریکا از اسرائیل‌حمایت می‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در ابعاد کلان آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند اما اگر فشارهای آمریکا بر اسرائیل نبود ابعاد جنایت خیلی بیشتر می‌شد. البته که فشار آمریکا بر اسرائیل انتظار ما و دیگر کشورهای اسلامی و در مجموع جهان اسلام را تأمین نمی‌کند 

گرچه در کلان ایالات متحده از اسراییل حمایت می کند».

ابوالفتح در پایان گفت: «بایدن در آمریکا در موضوع غزه از هر دو سو مورد نقد است. افراطی‌ها می‌گویند چرا دولت بایدن حمایت همه‌جانبه از اسرائیل نمی‌کند و دست این رژیم را برای حملات وسیع باز نمی‌گذارد مانند زمانی که قصد شد آلمان دوران هیتلر شکست بخورد که بر سر بسیاری از شهرها بمب ریخته می‌شد و در آن سو مدافعان غزه که از مسلمانان آمریکا تا مسیحیان و چپ‌ها و طیف‌هایی زیاد دیگری در این دسته قرار دارند، دولت بایدن را شریک در جنایت اسرائیل می‌دانند زیرا آمریکا در جنگ غزه منافع اسرائیل را لحاظ می‌کند‌. در کل بایدن در موقعیت سختی قرار دارد و حتی ممکن است این وضعیت بر‌ نتیجه انتخابات هم تأثثر بگذارد. البته این را هم بگویم که اگر بایدن در انتخابات شکست بخورد همه دلیلش جنگ غزه نیست و عوامل دیگری هم در این نتیجه احتمالی مؤثر خواهد بود».